טירונים? זה מה שהיה באימון היחידה המיוחדת שאתם רוצים להגיע אליה

אנחנו אפילו לא יכולים לציין היכן התרחש האימון המיוחד, אבל מה שאנחנו כן יכולים להגיד לכם הוא שברגע האמת, באמצע הלילה, לוחמי גדס"ר נח"ל פשטו על "מפקדת חיזבאללה", ביצעו משימה מסווגת וחזרו לבסיס האם תוך דקות. אלו רק קצה הקרחון של יכולות הגדס"ר, אז מהן אותן יכולות מיוחדות? איך מכשירים את לוחמי היחידה המיוחדת? וכיצד תהפכו לחלק ממנה? כך הפרטים כאן בריאיון מיוחד עם מפקד בית הספר לגדס"ר

23.11.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

כשהטיולית נעצרה ביום ראשון בשבוע שעבר לאחר נסיעה ארוכה בכבישי הארץ, לוחמי גדס"ר נח"ל מצאו את עצמם בתוואי שטח לא מוכר ובמקום שכמעט ואף פעם לא מתקיימים בו אימונים צבאיים. שם, באתר שעל אודותיו לא נוכל לפרט עוד, הם קיבלו פקודות שמשתנות מדי דקה והתבקשו להיערך תוך יומיים בלבד לנוהל קרב גדודי שכמה שיעדו ברור ככה הוא מורכב.

"בליל שלישי הפעולה יוצאת לדרך", משחזר רס"ן ירמיה חלמיש, מפקד בית הספר לגדס"ר, "הלוחמים מקבלים את המשימה המסווגת - לפשוט על מפקדת חיזבאללה, ומתחילים להתקדם לעבר שטח האויב. היעד אולי ברור להם, אולם באותם רגעים הם כלל לא יכולים לנחש מה מצפה להם שם".

פשיטה שכזו, כמו שתירגל גדס"ר נח"ל באימון חסר התקדים שנערך בשבוע שעבר, היא בדרך כלל נחלתם הבלעדית של יחידות מיוחדות. אחת שזכורה במיוחד, היא פשיטת הכוחות המיוחדים באזור בעלבכ, בשני מסוקי יסעור, סמוך לסיום מלחמת לבנון השנייה. פשיטה שהושלמה באופן מוצלח אך גבתה את חייו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל.

"מכת אש מהירה היא שם המשחק", משוכנע רס"ן חלמיש. "כשאתה בשטח האויב ומרכז מאמץ כנגד מתחם צבאי שלו יש לך זמן קצוב ביותר לפני שכוחות תגבורות של האויב יחלו גם כן לפשוט על המתחם. בסיכומו של התרגיל אנחנו מבצעים פשיטה מהירה ומשלימים את המשימה המסווגת. הלוחמים עושים זאת בהצלחה, ולו היה זה תרחיש אמת הוא היה משאיר את האויב בהפתעה מוחלטת".

משמעות האימון הזה, היא שהגדס"ר רוכש יכולת פשיטה מעבר לגבול שייחודית לו ולא קיימת בקרב כוחות דומים אחרים בצה"ל. אותה יכולת, תאפשר לו בעתיד, אם וכאשר תרד משימת איכות שכזו במסגרת מערכה נרחבת בצפון, לבצע אותה מתוך ניסיון חשוב שנרכש באימונים ובשורה אחת עם הכוחות המיוחדים.


אולם יכולת ההנחתה הקדמית היא ממש לא היכולת המיוחדת היחידה המאפיינת את הגדוד המוביל של חטיבת הנח"ל. גדוד שלא רק דחף מקדימה במהלך מלחמת לבנון השנייה וביצעו משימות איכות במבצע צוק איתן, אלא גם סיים ממש בחודש האחרון תעסוקה מבצעית בגזרה המורכבת של דרום רמת הגולן והמובלעות הסוריות. שם, התמודדו הלוחמים עם קיני דאע"ש, נתקלו בחוליות מחבלים של הארגון שמנו לפעמים עשרות וטיהרו את השטח בנוהולי קרב ארוכים ומורכבים שיכולים לתת טעימה מהצפוי בלחימה עתידית.

בדומה לכלל הגדס"רים בצה"ל הוא מורכב גדס"ר נח"ל משלוש פלוגות סדירות, פלס"ר (הסיירת), פלח"ן (פלוגת חבלנות) ופל"ט (פלוגת טילים) ושתי פלוגות מילואים - תצפיות ומסייעת. כל אחת מהן, מתמקצעת ונושאת עמה בשדה הקרב מיומנות מיוחדת אחרת."הפלס"ר מתמחה בתחום התת-קרקע", מסביר רס"ן חלמיש, "זאת באמצעות אמל"ח מיוחד שהוא נושא עמו וכולל רחפנים ואמצעים נוספים. כמו כן מהווה הפלס"ר את הסיירת של הגדוד, שהינה חוד החנית של הלוחמה פנים אל פנים מול המחבלים בשטח בנוי".

לוחמי הפלח"ן לעומת זאת, מתמקצעים בתחום ההנדסה הקרבית במהלך הכשרה מיוחדת בת 8 שבועות בבהל"צ. "הם עוסקים בחבלנות", מציין רס"ן חלמיש, "כלומר הן בנטרול מטענים ומלכודים שהשאיר האויב והן במילכוד, הטמנת מטענים ויזימת פיצוצים הדרושים כחלק מהמאמץ המבצעי של כוחות צה"ל. יכולת חשובה נוספת של לוחמי הפלח"ן היא לטהר ציר תנועה למעבר הכוחות מאיומי נפץ שאולי הוטמנו על הציר".

את כוח המחץ, משלימה הפל"ט - פלוגת הטילים שהייתה ידועה בעבר כפלוגת ה"עורב". "זו הפלוגה שנעה לא פעם בקידמת הכוח ותופסת עמדות שולטות", מתאר מפקד בית הספר לגדס"ר, "הלוחמים שלה מצוידים באמצעי תצפית מיוחדים שמאפשרים להם להוות עיניים עבור הכוחות הלוחמים בשטח, וכמובן גם כוח אש אדיר בדמות טילי 'גיל' שמאפשרים להם לתת חיפוי אש חיוני לכוחות ולהשמיד מטרות משמעותיות של האויב במכת אש".

כמובן שאסור לשכוח את צוות הצלפים - אותם לוחמים הנבחרים בפינצטה ופועלים בשטח בחוליות שאוספות מודיעין, מחפות על הכוחות ומפעילות את הירי אולי השקול והמדויק בצה"ל. המשותפת לכל הכוחות הללו של הגדס"ר, היא ההכשרה המיוחדת והנרחבת בלוחמת הפרט, בין אם בניווט והתמצאות, בהתקדמות במרחב בתוואי מורכב ובירי עצמו.

"ההכשרה בגדס"ר נח"ל נבנית על טירונות 07 שעוסקת פלוגת ההכשרה בבא"ח", מפרט על המסלול רס"ן חלמיש. "משם, הם מגיעים לגדוד להכשרה הכוללת לבנת בסיס, לבנת קורסים ייעודיים ולבנה מסכמת. בלבנת הבסיס שאורכת שמונה עד שניים עשר שבועות עוברים הלוחמים התמקצעות נוספת הלוחמת הפרט - לוחמה בשטח סבוך, ניווטים לאימונים מתקדמים בירי ברובה המיקרו תבור. בלבנת הקורסים הייעודיים, עוברים הלוחמים הכשרות חיצוניות בת ארבעה עד שמונה שבועות במקצועות של הפלוגות השונות. ובלבנה המסכמת עוברים הלוחמים סדרת אימונים מרמת הפרט, דרך החולייה, הצוות ועד לתרגיל מסכם של המסלול כולו וסיום שלו בהר קנאים".

כפי שהמציאות הביטחונית ותורת הלוחמה של צה"ל בשטח משתנות גם ההכשרה בגדס"ר נח"ל. אולם שם, לא רק שלא הולכים בעקבות השינויים אלא שצועדים לפני המחנה ומובילים אותם - שינויים אלו לא נותרים ברמת מתארי האימון והתרחישים המשתנים מהכשרה להכשרה בהתאם לתמונת המצב, אלא שהם כוללים גם חידושים טכנולוגיים המגיעים להכשרת הגדס"ר.

"בהכשרות האחרונות הכנסנו לראשונה כחלק אינטגרלי בהכשרה את האימון באמצעי גילוי וטיהור מנהרות מתקדמים כמו רחפנים ואמצעים נוספים", מציין מפקד בית הספר לגדס"ר. "ייחודיות נוספת שלנו היא הקשר הקרוב עם מחלקת אמל"ח במז"י - הלוחמים שלנו זוכים להיות הראשונים לנסות כוונות חדשות ואף במחזור האחרון הדת"פ איפשר לכל לוחם להתנסות כמה פעמים בירי רימוני רסס חדישים".

אז איך מגיעים לגדס"ר נח"ל? המיון נערך ביום מרוכז הידוע כגיבוש הגדס"ר ומתקיים שבועות בודדים לאחר תחילת הטירונות בהובלת בוחנים מקצועיים. הבוחנים אוספים מכל תחנה ביום הזה את המידע על כל אחד מהמועמדים, ובסופו של דבר מעבדים אותו להערכה שקובעת אם המגובש עומד בקריטריונים. לבסוף מרכיב כך סגל הגדס"ר את הצוותים המעולים שיעברו יחד את ההכשרה.

"אני סמוך ובטוח שכיום גיוס לקרבי ולנח"ל בפרט הוא הכי משמעותי ובקידמת העשייה הצבאית", משוכנע רס"ן חלמיש. "אנחנו חוד החנית של חיל הרגלים ושל צה"ל בכלל, הן בציפיות הצבא והן ביכולות היחידה ובהכשרתה הייחודית".

"הגדס"ר הוא יחידה מובחרת", מסכם המג"ד, סא"ל גיל ורנר, "הן במעטפת ההכשרה והאימונים שלו והן באיכות האנשים שמרכיבים אותו. אני יכול להגיד בביטחון מוחלט לכל מי שרוצה שירות משמעותי ומשפיע ומגיע לכאן - זה המקום עבורכם".