כך מחזקים בנח"ל את התמיכה באוכלוסיות מיוחדות

מערך ת"ש משופר, ליווי צמוד לכל אורך השירות וביקור מפקד לכל חייל. כל אלו הם רק חלק ממסגרת התמיכה הייחודית שמעניקה חטיבת הנח"ל: "עליונות מבצעית מגיעה מתוך הון אנושי והפיכת כל חייל לשווה בין כולם"

17.01.18
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

"הכול מתחיל ממערך ת"ש טוב", משוכנעת סגן אופיר שחר, קצינת מערך הת"ש בבא"ח נח"ל, שזכה בשנה האחרונה לתגבור משמעותי של משאבים וכוח אדם לטובת שיפור הקליטה והתמיכה באוכלוסיות מיוחדות. "במהלך 2017 התגייסו לחטיבה עשרות חיילים בודדים, והם מהווים עכשיו 15% מהטירונים. בו בזמן הגיעו אל בסיס ההכשרות מש"קיות עלייה נוספות, ושיפרנו את מעטפת הת"ש, בדגש גדול על ביקורי בית של המפקדים אצל החיילים".

ביקורי בית מתקיימים בצבא כבר שנים כשמזוהה צורך ספציפי. אך בהתאם להנחיה החדשה בחטיבת הנח"ל, כל חייל זוכה לביקור מפקד לפחות פעם אחת במהלך השירות הצבאי. מי שנזקק ליותר מביקור אחד, גם כן מקבל זאת.

"כשאני מגיע לבית של חייל, אני קודם כל רוצה לראות איפה הוא חי, איפה הוא ישן", מבהיר רב סרן טל שמחוני, מפקד פלוגת טירונים. "זו גם הזדמנות למפגש משותף עם החיילים והוריהם, שנועד להעלות את המוטיבציה ולתת להם הרגשה שאנחנו באים לקראתם, ויכולים לעזור להם".

"עד היום", הוא מדגיש, "דאגתי באופן אישי שכל חוסר בו הבחנתי בבתיהם של החיילים יטופל. כשהייתי מפקד כיתה היו לי חמישה חיילים בודדים באותו הצוות, וראיתי גם איך הם הפכו ביניהם לאחים ויצרו מעטפת תמיכה נוספת".

רב סרן שמחוני מייחס חשיבות ייחודית לקשר עם החיילים הבודדים ששירתו בצוות שלו: "אני שומר איתם על קשר עד היום. כשבסוף השירות חייל נשאר בארץ התחושה היא הכי מספקת מבחינתי, ואני מרגיש שתרמתי לדבר חשוב".

מלבד מערך הת"ש, גם מערך החינוך ומש"קיות העלייה עובדים לילות כימים להשגת שילוב מיטבי של האוכלוסיות השונות בחטיבה. המש"קיות מקיימות שיעורי עברית ומסייעות למתקשים בשפה באופן יומיומי. כמו כן, הן מקפידות ללוות את החיילים לא רק בזמן הטירונות, אלא לכל אורך השירות. "גם הליווי הרציף של מש"קיות העלייה הוא חידוש בחטיבה", מציין רב סרן שמחוני, "הכול כדי שהלוחמים ישתחררו ויהיו שווים בין כולם".

לצד המאמצים הללו, פועלת חטיבת הנח"ל להמשיך ולהרחיב את היקף האוכלוסיות המיוחדות המתגייסות לשורותיה. לשם כך, נציגים מהחטיבה מגיעים להרצאות בגרעיני צבר (גרעיני העלייה של תנועת הצופים העבריים בישראל), ומציגים להם את ההזדמנות לקחת חלק בהגשמת החזון החלוצי והערכי של הנח"ל. 

"החטיבה מציגה נתונים יוצאי דופן בנוגע למספר החיילים מאוכלוסיות מיוחדות שמגיעים אליה", מציינת סגן שחר. "בכל מחזור כ-25% מהמתגייסים זקוקים לתשומת הלב המיוחדת שלנו, בעיקר עולים חדשים וחיילים בודדים".

"אני רואה חשיבות עליונה לקבלה של כל האוכלוסיות אלינו, וליצירת כור היתוך פנים חטיבתי שמשקף את החברה הישראלית", מסכם מפקד החטיבה, אל"ם דן גולדפוס. "עליונות מבצעית מגיעה מתוך הון אנושי והפיכת כל חייל לשווה בין כולם".