הפק"ל המלא לנח"לוואי המתחיל

הטירונות, הגיבוש לגדס"ר, האימון, הקו, והאנשים - כל אלה מהווים חלק בלתי נפרד מהשירות בנח"ל, ולכל אחד השפעה גדולה על ההפיכה מטירון פשוט ללוחם מן המניין. רגע לפני המסע לכומתה הירוקה, שאלנו פז"מניק מהחטיבה איך תהפכו את הנעליים לנוחות יותר? מה חשוב לעשות באימון המתקדם? הטיפים בשבילכם

04.08.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

אז יצאתם משרשרת החיול בלשכת הגיוס והצטלמתם בפעם הראשונה על מדים. מעכשיו אתם חיילים לכל דבר, אבל סימני השאלה בראשכם לא מרפים בניסיון להבין - מה קורה עכשיו? בדיוק לשם כך, תפסנו את סמ"ר טל שפקין, המשרת בפלוגת עורב שבגדס"ר נח"ל כדי שיספר לכם בדיוק מה מחכה לכם בשירות בחטיבה הירוקה, ועל הדרך גם ייתן כמה טיפים שיעשו לכם סדר.

הטירונות

"זה בעצם שער הכניסה שלכם לחטיבה שלנו. השלב הזה מתחלק לשלושה חלקים שהראשון ביניהם הוא ה-'טרום טירונות'. כאן זה הזמן שלכם לשאול כל שאלה בלי להתבייש ולהתחיל להבין קצת מה המשמעות של להיות חייל בצה"ל. בתור מישהו שפיקד בשלב הזה אני יכול להגיד שהמפקדים שם בשבילכם לכל דבר אז אין לכם ממה להילחץ.

למרות שמדובר בהתחלה של ההתחלה, ישנו חלק קריטי שנכנס ל'טרום הטירונות' והוא "גיבוש הגדס"ר". הסיירת של חטיבת הנח"ל היא יחידה מיוחדת שההגעה אליה מתבצעת באמצעות שלושה ימים אינטנסיביים שבודקים את היכולות הפיזיות והנפשיות שלכם לאורך זמן.

זה אולי נשמע קצת מאיים בהתחלה, אבל אני ממליץ לכל אחד ואחד מכם לנסות לעשות את זה, גם אם אתם לא סגורים על זה שאתם רוצים להיות בגדס"ר. זו חוויה מיוחדת ואתגר גדול, זה יוכיח למפקדים שלכם שאתם רציניים וייתן לכם נקודות להמשך ואולי אפילו יוכיח לכם שאתם מסוגלים ליותר ממה שחשבתם.

הטיפ הכי גדול שאני יכול לתת לגיבוש הוא פשוט לזכור הוא שהכול נגמר בסוף ושאין הדחות, כלומר אם אתה לא תחליט שאתה רוצה לפרוש - אתה תישאר, אז למה לא לעשות את זה כבר עם חיוך? תשתדלו לא להסתכל ימינה ושמאלה אלא פנימה, על עצמכם, אנשים מסביבכם יכולים להיות יותר בכושר אבל בוחנים אתכם גם על חברות, התמדה ואמינות.

בין אם עברת את גיבוש הגדס"ר ובין אם לא, השלב האחרון הוא הטירונות עצמה. בסוף לא משנה איך תיקחו את זה הדברים יקרו כמו שהם תמיד קורים - זמנים קצרים, עונש לכל פשלה, ובגלל זה הדבר הכי טוב שאפשר לעשות בטירונות הוא פשוט להפגין יוזמה. ככה יהיה לך ייחוד משלך ותפקיד שתוכל להתמקד בו, גם אם החברים בבית אמרו לך לא להתנדב לכלום, לדעתי זו טעות, כי ככה אתה הופך לשותף פעיל לתהליך הזה.

החלק הזה של השירות שלכם ישאיר אתכם קצת המומים וזה בסדר. תשתדלו לפנות זמן בשעת ט"ש לכתוב לחברים וגם למשפחה, אל תשכחו שגם בשבילם זה מוזר שאתם לא בבית פתאום ויעשה לכולכם טוב לשמוע מה אתם עוברים.

טיפ למקצוענים: קשרו קשר קטן בסוף שרוך הנעליים שלכם, ככה הוא לא יצא מהחורים ויחסוך לכם זמן בבוקר".

האימון המתקדם

"אחרי שסיימתם את הטירונות אתם נכנסתם לתקופה דומה אבל שונה. אולי אתם עוד נמצאים בבא"ח אבל היחס אליכם הוא אחר לגמרי - עכשיו אתם כבר יודעים מה זה להיות חיילים וצריכים ללמוד מה זה להיות לוחמים.

הדגש פה הוא פחות על המשמעת ויותר על המקצועיות, הזמנים יהיו יותר ארוכים, אבל יצפו מכם לעשות הכל הכי מהר בכל מקרה כי נותנים בכל יותר אמון, אז אל תזלזלו בזה.

זה הזמן שלכם להתחיל להתעניין קצת בתפקיד, יש דבר שנקרא פק"לים מקצועיים, כלומר סוגים שונים של התמחויות שילוו אתכם עד סוף השירות במידה ותזכו בהם - 'קלע' או 'נגב' למשל. מהרגע שאתם מקבלים את הפק"ל שלכם תאמצו אותו, זה יתן לכם ייחוד.

האימון הולך להיות לא פשוט, אבל אתם תפגשו חברים שילוו אתכם לאורך כל השירות, וכמובן, אל תשכחו שבסופו אתם תקבלו את הכומתה הירוקה וזה יהיה רגע שלא תשכחו בחיים".

טיפ למקצוענים: לא מומלץ לאכול את עלי הגפן

תפיסת קו

"אז כמו שאתם ודאי יודעים, אחרי האימון המתקדם מגיע הדבר האמיתי ואתם תמצאו את עצמכם עוברים מ"קו" ל"אימון" כל כמה חודשים.

רוב מה שתעשו בקו אולי לא ישמע לכם זוהר כמו שזה נשמע לכם בהתחלה, אבל זה ללא צל של ספק משמעותי וחשוב יותר ממה שאתם מסוגלים להבין.

יהיו לכם הרבה משימות, שמירות, סיורים וזה שוחק. אבל חשוב לזכור שהתפקיד שאתם תעשו שם והנוכחות שתפגינו היא זו שתמנע פגיעה באזרחים ותציל חיים.

טיפ למקצוענים: בגלל שבקו כל אחד פועל בשעות אחרות כמעט ולא מפנים זמן ליצירת אווירה והווי. קחו על עצמכם לארגן פעם בכמה זמן ערב פיפ"א או ערב פלוגה, זה יתן לכם כוח ויגבש אתכם".

האימון

"האימון זו הדרך של הצבא להכין ולהכשיר אותך ללחימה בכל הגזרות שאתה עתיד לפעול בהם בחירום. כאן אין זמן למשחקים, אתה עושה מה שצריך גם אם זה קשה.

באימון לרוב לא סוגרים שבתות אלא אם מפעילים אותך למקום מסוים.

יהיו ימים קשים, אבל בסוף אתה תמיד יכול להסתכל אחורה על כל מה שעברת מהבקו"ם ועד לרגע בו אתה נמצא ולזכור למה עשית את כל זה, להבין שיש למה שאתה עושה חשיבות ושהגעת לחטיבה הכי שווה בצה"ל. אז שיהיה המון בהצלחה".