הסימולטור הראשון שבודק אם אתם מתאימים לגדס"ר נח"ל

בעודם זוחלים על קרקע חולית עמוקה, פועלים באישון ליל, נתלים על מתח וממלאים אחר הפקודות, נכנסו טירוני החטיבה הירוקה לתחנה אחת מעט שונה ב"נוף" הגיבוש הקלאסי - תחנת סימולטור ענק, המחכה ללוחמי העתיד בשלב הגיבוש לגדס"ר נח"ל. כדי לנסות להבין כיצד הוא פועל, ואילו תכונות הוא בוחן בדיוק, כתבתנו הצטרפה לגיבוש הגדס"ר הארוך ביותר בצה"ל וחזרה עם מה שאתם צריכים לדעת על התוספת המשוכללת - שתכריע את מקומכם ב"טופ שבטופ"

21.08.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

קבוצת טירונים חדשה הגיעה לשערי בסיס האימון של חטיבת הנח"ל. למרות שהתגייסו מספר ימים קודם לכן ורק למדו באיזה צד לשים את הכומתה, אצל כל אחד ואחד מהם בער הרצון המשותף לנסות את מזלם כדי להגיע ליחידה המובחרת של החטיבה הירוקה - גדס"ר נח"ל.

"לא מעט טירונים מתאמצים כדי להתכונן לגיבוש ולהכין את עצמם אליו", מציין מפקד הגיבוש, סא"ל (מיל') אמיר מטוס. "ואכן, למרות שמדובר בגיבוש הארוך ביותר בצה"ל לסיירות, ישנם הרבה אלמנטים שחוזרים על עצמם בעיקר מבחינה פיזית. התפקיד שלנו, כאחראים על הגיבוש, הוא לנסות ליצור את מה שלא תמיד ניתן לצפות לו".

מתוך תפיסה זו, החליטו לפני כשנה בנח"ל להוסיף "טוויסט" קטן למתכונת המוכרת של הגיבוש - סימולטור לחימה חדשני. במקום להסתמך רק על תחנות קפיצה או סחיבת משקלים, בחרו לייצר פלטפורמה שתעניק לטירון טעימה קטנה מהצפוי בהמשך, ותבחן אותו על התפקיד שהוא עצמו עתיד לבצע, אם יתקבל לגדס"ר.

"הסימולטור מכיל לרוב ארבעה תרחישים שונים, כשכל אחד מהם עם נגיעה בתחום אחר עמו מתמודד לוחם גדס"ר", מסביר סא"ל מטוס. "חלק מהסיטואציות נוגעות לשטח בנוי או פתוח, אחרות בוחנות את עבודת הצוות או מתמקדות ביכולות אישיות. מה שמיוחד זה המגוון שהוא מספק לנו". המטרה, לדברי מפקד הגיבוש, היא לאפשר עוד פרמטר ויזואלי ואינטראקטיבי לבחינת יכולות שלא נבחנו עד כה ולראות איך מתמודדים עם פעילות תחת לחץ וממלאים פקודות.

לא נוכל לפרט הרבה על נראות הסימולטור מבפנים, שכן כדי להצליח לשמר את אפקט המסתורין ואת אחוזי ההצלחה המייחסים לו - יש להשאיר כמה דברים בחדרי חדרים. יחד עם זאת, אין ספק שמדובר בפריצת דרך משמעותית בתחום הגיבושים לסיירות, שמהווה פתיחת צוהר לכניסת מערכות שיסייעו בקביעת התאמה ליחידות המובחרות בצבא.

"עוד מוקדם להצביע על סדר הגודל של השינוי שהתוספת הזו גרמה", מבהיר סא"ל מטוס. "אנחנו נמצאים עוד בשלבי לימוד של כל היכולות שהוא מאפשר לנו ומשנים את התרחישים בהתאם. אין לי ספק שמקומה של הטכנולוגיה מהסוג הזה רק תמשיך לגדול כאן בחטיבה ואני מאמין שיצטרפו עוד כמותה גם בהמשך".