אלה השלבים שתעברו בדרך להפוך ללוחמי נח"ל

רגע לפני שאתם מגיעים ללשכת הגיוס והופכים לטירוני נח"ל באופן רשמי - התיישבנו לשיחה עם רס"ר גדוד 50 וחזרנו עם כל המידע על איך הופכים לחלק מהחטיבה, ועם כמה טיפים שימושיים למסדר

11.08.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

"להיות לוחם בנח"ל זו זכות מאוד גדולה. לכן, תענדו תמיד את הכומתה בגאווה - גם אם זה בעמדת שמירה בשיא החום בקיץ", מסביר רס"ב מיכאל ממן, רס"ר גדוד 50, "אני רוצה לברך את המתגייסים החדשים ולאחל להם המון הצלחה בגיוס".

"תזכרו שרס"רים ומסדרים זה לא דבר מפחיד, אנחנו מגיעים לוודא שלא חסר לכם דבר ושאתם מסודרים. משמעת וניקיון יהפוך אתכם לחיילים טובים יותר, ובשדה הקרב - אתם תהיו מוכנים עם נשקים נקיים ועם מחסניות מלאות, ותוכלו לתפקד בצורה המיטבית", הוא מוסיף.

"אתם מגיעים ליחידה עם הון אנושי מיוחד ואיכותי - היו צוות, קומו מעט מוקדם יותר למסדרים, נקו יחד את השירותים ואל תשכחו לאבק מעל המשקוף של הדלת ובמסילות של החלון. מחכה לפגוש אתכם מדוגמים  - עם מסכות על הפנים", מסכם בחיוך רס"ב ממן.

נעליים אדומות

למה לוחמי נח"ל נועלים נעליים אדומות? מספרים שכשגדוד 'הנח"ל המוצנח', בעל הכומתה והנעליים האדומות, עבר מחטיבת הצנחנים לחטיבת הנח"ל, הייתה התלבטות גדולה אילו כומתה ונעליים הם ישימו. בסוף, כדי ליצור אחדות בין הלוחמים, התקבלה ההחלטה כי הנח"ל המוצנח יחליפו את הכומתה האדומה בירוקה, ואילו שאר החטיבה תחליף את נעליה לאדומות. אז אל תשכחו לקנות גלח"ץ (גילוח וצחצוח) אדום!

תג יחידה

באחד מהמסעות הראשונים שלכם בצבא, אתם תרוויחו את תג היחידה, הוא יהיה הסממן הראשון שלכם כחיילים בחטיבה הירוקה ותענדו אותו על כותפת שמאל של מדי א' כשתצאו הביתה. חוץ מזה, כדאי לדעת שהמגל על התג, מסמל את החלוציות ואת ההאחזויות של נח"ל, ואילו החרב מסמלת את הלחימה במערכות ישראל.

החצים הצבעוניים נבחרו על ידי מפקד הדרוזי שהיה בנח"ל, ושאב השראה מצבעי דגל העדה. כל חץ נמשל לגדוד אחר: האדום לגדוד גרניט, הכחול לשחם, הצהוב לבזלת והלבן - לגדס"ר (טופז).

כומתה ירוקה

הכומתה הירוקה נכנסה לשימוש בחטיבת הנח"ל רק לפני כ-30 שנה. הצבע נבחר כי הוא מתאים למדי הזית והוא לא דוהה.

כמיטב המסורת, אתם תקבלו את הכומתה שלכם אחרי שמונה חודשים מפרכים בהם תהפכו מטירונים ללוחמים מן השורה - לאחר מסע ארוך של 45 קילומטרים אתם צפויים לקבל את הירוקה על פסגת הר המצדה.

סיכת לוחם נח"ל (התרנגולון)

לסיכת לוחם נח"ל נהוג לקרוא "תרנגולון", ואתם תענדו אותה על דש שמאל. כמו תג היחידה גם 'התרנגולון' מורכב ממגל, חרב וחצים ואתם תקבלו אותה רק כשתסיימו את מסלול ההכשרה - בעוד שנה. רק אז תהפכו ללוחמי נח"ל רשמיים בחטיבה.

סיכות נוספות

בנוסף לשאר הסממנים החיצוניים, כשתעלו לגדוד תקבלו את סיכת ה"גדודון" בהתאם לגדוד בו תשרתו.

לאחר שנה ושמונה חודשים בצבא, תקבלו את סיכת לוחם החוד בדומה ליחידות קרביות נוספות.