כשהאח הגדול בוחן את גדס"ר נח"ל ב-360° - כדאי להתנהג בהתאם

מה עושים כשהלחימה עוברת במסדרון צר? ובאיזו דרך להגיב כשהאויב מפתיע אותך? הצטרפנו לאימון הראשון של גדס"ר נח"ל בזירת האימונים המשודרגת בנחל שורק - ולא היינו היחידים שעקבו אחריהם

10.06.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

כשהוקמה בשנה שעברה זירת האימונים החדשה בנחל שורק, החושפת את הלוחמים ליכולות שלא הכירו עד כה, הראשון שהתנסה בה היה גדוד 931 של חטיבת הנח"ל. בשבוע האחרון, הגיעו בפעם הראשונה גם לוחמי הגדס"ר של החטיבה הירוקה למתקן לטובת אימון שטרם חוו.

במהלך שירותם הצבאי, עוברים כל לוחמי חטיבות החי"ר תרגילים רבים ומגוונים שמטרתם להכין אותם לרגע האמת. "בדרך כלל, האימונים מתקיימים במתקנים המאפשרים להם לדמות ירי בעזרת כדורי צבע ובאזורים וזוויות מוגבלות", אומר סגן מפקד החטיבה, סא"ל יוסף פנסו, "וכנראה שלא יוצא להם להגיע למתקן אימונים של 360 מעלות. עד שקמה הזירה".

במסגרת הזו, שנמשכה יומיים שלמים ואינטנסיביים, קיבלו לוחמי הגדס"ר כלים מקצועיים מרמת החייל הבודד ועד החוליה כולה. "ירינו מטווח של 270 מעלות, בו צריך לירות גם לצדדים ולא רק לחזית", מסביר הסמח"ט. "התאמנו על יסודות פתיחת חדר וקומפלקס חדרים וטיהורם, וגם הגענו למתקן ענק מחולק לחדרים, בו הלוחמים תרגלו ירי של 360 מעלות ללא מגבלת הזוויות".

מה שמאפשר את כל זה, הם הקירות של המבנים במתקן, שמצופים באריחי גומי שסופגים את הקליעים מכלי הנשק. כך הלוחמים יכולים לירות ממש כמו בזמן אמת, כשחבריהם לנשק לא מסתכנים בפציעה. "בנוסף, דימינו לחימה ברחוב, בגרם מדרגות, בחדרים צרים ורחבים, וגם מעצורים בנשק, רימונים ועוד", ממשיך סא"ל פנסו, "היה פה מענה לכל סיטואציה שבה הם יכולים להיתקל".

הזירה מרושתת בעשרות מצלמות שמפוזרות ברחבי המתקן, וכך יכלו לוחמי הגדס"ר בסוף כל אקט לבחון ולנתח את ההתנהלות שלהם, ולתפעל את האירוע הבא בצורה משופרת: "האלמנט הזה משפר את הביטחון שלהם בנשק, את האורגניות ואת התקשורת בין חברי חוליה".

"אפשר ממש לראות את מגמת השיפור ברמת הלחימה שלהם בשטח בנוי", מסכם סא"ל פנסו, "הם הפגינו במבחן הזה רמה גבוהה מאוד ומעידים בעצמם שהאימון הזה מאתגר אותם ויכין אותם היטב למבחן המציאות".