36 שעות של תרחישי מלחמה שכל לוחם נח"ל יעבור - רגע לפני מסע הכומתה

לחימה אכזרית בשטח בנוי, ריבוי נפגעים ודילמות פיקודיות. רגע לפני המסע הכי חשוב בהכשרה שלהם, הנחלאים של מרץ 20 יצאו לבוחן "לשם": 36 שעות של תרגול בלתי פוסק, שהסתכם על פסגת הר הקנאים - עם הכומתה בידיהם

22.11.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

9.11.2020 - בעוד 27 שעות, יוזנק מסע הכומתה שיסכם את ההכשרה שלהם. ההתרגשות בשיאה וכולם כבר חושבים על הכומתה הירוקה שתעטר את הכותפת בקרוב. אבל הם לא מתארים שבמקום להכין את עצמם ל-40 הק"מ האינטנסיביים, הם ימצאו את עצמם בעיצומו של קרב בבינת ג'בל, ויצטרכו לתת את הכול - כי חיי אדם מונחים על הפרק.

ריח בשר חרוך, שאופף את החדר אחרי פגיעה של טיל, קולות ירי שמרעידים את הרצפה וריבוי פצועים מרכיבים סיטואציית אימים לכל הדעות. במשך זמן רב מנסים להכין את הלוחם להתמודדות עם שדה הקרב - המראות הקשים, עומס המשימות והדילמות שיפגשו כל אחד ואחד מהם. 

"אנחנו דוחפים את היכולות שלהם עד הקצה", מספר רס"ן שלמה שירן, מפקד מחזור מרץ 20 בחטיבת הנח"ל, על מה שהוביל את המפקדה, רגע לפני מסע הכומתה ומיד אחרי שבוע מלחמה - להוסיף ללו"ז העמוס של הלוחמים את בוחן "לשם" - יממה וחצי של תרגול לחימה בקווי מתאר לבנוניים.

עם ציוד כבד על הגב, ולמרות העייפות, הם יעברו בחני ירי, קרב מגע, לוחמה בשטח בנוי ומבוצר, תת קרקע, מטעני צד, היתקלות עם אוכלוסייה אזרחית בשדה הקרב ועוד - עשרה תרחישים ללא מנוחה.

ב-36 השעות האלה מצפה ללוחמים אתגר מסוג אחר- בניגוד לרוב תרגילי הלחימה שגרתיים, בבוחן לשם האתגר הוא מנטלי, ורס"ן שירן מדגיש את חשיבותו: "נקודת המוצא שלנו היא שגם המפקד וגם החייל בשטח יחוו משברים - התפקיד שלנו הוא לבנות מראש את החוסן שלו ושל המסגרת בה הוא נמצא". 

"הם ייתקלו ברגעים קשים ואפילו בתחושת כישלון אישית. אנחנו רוצים לדאוג שזה יתבטא בסימולטור, כמה שיותר קרוב לדרך בה זה קורה בשדה הקרב", הוא מסביר.


הסימולטור המדובר, שמדמה לחימה בלבנון, הוא אחד מרגעי השיא של הבוחן: בו יעברו הלוחמים שחזור מדויק של מהלכי קרב "בינת ג'בל", אחד מהקרבות הקשים ביותר במלחמת לבנון השנייה. 

"אנחנו מנסים להעביר ללוחמים את התחושות בקרב - הם ישתמשו בכל החושים, יתמודדו עם כמות גדולה של נפגעים וגדמים, ואפילו עם מקרה של ירי דו צדדי - אחד הרגעים הקשים ביותר בשבילי", משתף מפקד המחזור.

לאחר סיום הבוחן, החיילים יקבלו את המינימום הנדרש של שעות מנוחה, ומיד יתחילו את מסע הכומתה, עליו בכלל לא התפנו לחשוב ביממות האחרונות - כשהיו "בתוך התופת". 35 קילומטרים בשטח הררי עם 40% ממשקל גופם על הגב, ועוד חמישה קילומטרים עם אלונקות.

הנחלאים ישלימו את המסלול בתום הבוחן המאתגר והמסע למרגלות הר הקנאים, בנקודה שצופה על מצדה וכל עבר הירדן המזרחי - המסורת הביתית של החטיבה הירוקה. "כבר שנים שאנחנו מסיימים מסעות בהר שמשקיף על המצדה, מעוז הלחימה האחרון מול הרומאים", מציין בגאווה רס"ן שירן, "אחרי כל מה שהם עברו - מבחינתי זה המקום המדויק להעביר להם את ה-'למה' האולטימטיבי בשירות שלהם".