שבוע האימונים האינטנסיבי - "סכין חדה", מכנס בכל פעם מחדש את כלל מפקדי המחלקות של חטיבת הנח"ל. מטרתו היא אחת: להשחיז את כישורי הקצינים שיובילו את הלוחמים בשדה הקרב העתידי, כך שיהיו ברמה הגבוהה ביותר - כלוחמים, כמפקדים וכמומחים בתחומם.

"אנחנו שולפים את המפקד מהשגרה שלו בתע"ם - סיורים, דילמות פיקודיות יום יומיות, כך שכל הפוקוס שלו באימון יהיה על להפוך לקצין טוב יותר", פותח סרן דין זוהר, מפקד מגמת האימונים והפיקוד בחטיבת הנח"ל, "כשהוא יחזור למחלקה הוא יהיה חד, יוכל לתפעל דילמות בצורה חכמה יותר, וכמובן, יהיה מוכן להוביל את החיילים לניצחון במצב חירום".

האימון האחרון, כפי שמפרט סרן זוהר, נפתח בתרגול הכישורים הבסיסיים שכל לוחם צריך, כדי ליישר קו ו'להסיר את החלודה': "ירי, אימון גופני, כושר קרבי מכוון לחימה - כוח, משקלים, ריצות בקצב משתנה וקרב מגע. בסופו של דבר, הקצינים הם קודם כל לוחמים, וחוץ מלאמן את המחלקה שלהם, הם חייבים להתאמן בעצמם".

משם האימון ממשיך בהתמקדות בקצין כמוביל בשדה הקרב. "הם מתעדכנים בחידושים בצבא", מציין סרן זוהר, "מתמקצעים עוד בקליעה, ניווט, הפעלת האש, מתאימים את עצמם לקווי המתאר של המלחמה הבאה, מתכוננים לאתגרים שהקווים הבאים יציבו ועורכים היכרות עם כל הכלים שעומדים לרשותם".

"אנחנו רוצים להבטיח שבאימונים, הם יכוונו את המחלקות שלהם באופן תואם מציאות, ושבזמן חירום הם ידעו להפעיל את את כל האפשרויות שיש לצה"ל להציע", מפשט מפקד מגמת האימונים והפיקוד.

חוץ מזה, פוגשים מפקדי המחלקות גם מפקדי עבר שהשתתפו במלחמות ישראל, "בסוף אנחנו יכולים ללמד יכולות, אבל איך נראית בפועל מלחמה - את זה צריך לשמוע ממישהו שהיה שם. הם מקשיבים למור"קים, דנים באפשרויות, ולומדים איך נראה יום הדין", הוא מתאר.

הפן הפיקודי האחרון בו עוסקים הלוחמים בשבוע הוא 'הקצין האישי'. "מפקד מתחבט בדילמות כל יום, אך עם הקורונה ההתלבטויות הפכו מסובכות יותר, ועם פחות 'הוראות שימוש'. המפקדים צריכים להכריע נושאים בשגרה", מציף סרן זוהר ומדגים: "למשל, איך מעלים מורל ללוחמים שסוגרים שבועות ארוכים?"

"אנחנו מאפשרים להם כאן לקחת הפסקה מהיום-יום, להתבונן מהצד במחלקה שלהם ולדבר עם קצינים אחרים. ככה הם חושבים על דפ"אות (דרכי פעולה אפשריות) שאולי לא היו עולות בזמן תע"ם עמוס", מסביר סרן זוהר את חשיבות השבוע הזה.

"יש באימון אווירה אחרת, אנחנו יושבים בערבים סביב מדורה ומנהלים דיונים, מציפים בעיות. השיח כולו על הקרקע, מחובר למציאות ומכניס לפרופורציות", מתאר מפקד מגמת אימונים ופיקוד, "המפקדים חוזרים למחלקות שלהם כשהם בטוחים יותר, סבלניים וערוכים להתמודד עם בעיות שחיילים יציפו".

התגובות על "סכין חדה" לא מאחרות לבוא: "מפקד בא אליי אחרי האימון ואמר לי: 'אני מרגיש יותר ביטחון להוביל את האנשים שלי, כי עכשיו התעמקתי בזה בעצמי'. הם צמאים לקבל מידע, והשבוע הזה שעוסק רק בהם, גורם להם לחזור למחלקות שלהם מקצועיים יותר, עם כלים פרקטיים בכיס".

"מפקדי המחלקות הם אלו שסוחבים על גבם את המלחמה הבאה, וחשוב שהם יהיו מוכנים תמיד, בעצימות הגבוהה ביותר", מסכם סרן זוהר, "האימון הזה יוצר שימור ידע ושותפות גורל שהופכת את הלמידה לאפקטיבית, לכזאת שתכריע אם הפיגוע הבא יסוכל, ואיך תיראה המערכה הבאה".