מתגייסים לנח"ל? כל מה שרציתם לדעת על הכושר הקרבי בחטיבה

הדגש ששמה חטיבת הנח"ל על כושר קרבי הוא לא דבר חדש. התוצאות? בשטח. רק לפני מספר חודשים ניצחו לוחמיה באליפות צה"ל בכושר קרבי בפעם השלישית ברציפות. אם גם אתם עומדים להצטרף לשורות החטיבה, קצינת האימון הגופני של הנח"ל, רס"ן הילה חשאי, עונה לכם כאן על כל השאלות הבוערות - כדי שתגיעו הכי מוכנים שאפשר

22.03.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

מה סוד הקסם של חטיבת הנח"ל בכל הקשור לכושר קרבי?

"כושר כדרך חיים הוא בראש סדר העדיפויות שלנו בחטיבה. מדובר באחד היסודות הכי חשובים של הלוחם בקצה. זה גם מה שאנחנו משדרים ללוחמים שלנו ורואים זאת היטב בתוצאות שלנו באליפות צה"ל בכושר קרבי. אנחנו מתעסקים כל הזמן בהכנת הכוחות למלחמה - תוכניות אימונים, בוחני פתע ללוחמים ועד השתלמויות למפקדים בנושא. מבחני הכושר הם כרטיס הכניסה של החיילים לחטיבה".

איזו תוכנית אימונים מצפה לי בגיוס?

"אנחנו מתחילים עם בוחן כושר ראשוני, שבודק את מרכיבי הריצה והכוח. ריצת שלושה ק"מ, מתח, מקבילים, סקוואטים. בהמשך ההכשרה מצטרף פרמטר של ריצת 150 מטר כפולה כדי לבחון כוח מתפרץ וזריזות. הלוחמים עוברים שני מבחני כושר ברמת הפרט - בסיסי ומסלול עם ציון אישי ובוחן ברמת המסגרת עם ציון לפלוגה. בבוחן הפלוגה תעברו שלושה קילומטרים עם 20 קילו על הגב - 2 ק״מ פלוס 1 אלונקה. בסוף הריצה תעברו בוחן ירי לאחר מאמץ כדי להיות מוסמך כלוחם - חייב לעבור את בוחני הכושר".

איך מתאימים אימונים לרמות קושי שונות?

"במילה אחת? הדרגתיות. צריך לתת מענה לקבוצות שונות, ובמיוחד בהיבט של הריצות. אנחנו רוצים שהלוחם יסיים בהצלחה בסוף ההכשרה בוחן מסלול מכשולים שכולל ריצה של 1,500 מטרים ויתמודד מול מכשולים נוספים, כמו קיר, חבל, מתחים, צמיגים ועוד. יקחו בין שמונה עד עשרה שבועות מתחילת הטירונות לרמת המאמץ של הבוחן, ובהם יתרגלו אותו עם עלייה הדרגתית בכל פעם ברמת הקושי".

באיזו דרך את ממליצה להכין את עצמי לכושר לקראת הגיוס?

"אני ממליצה לעבור על כל התרגילים שדיברנו עליהם, אבל בזהירות ובהדרגתיות. לא ישר לפתוח בשלושה קילומטרים, אבל כן לחזק את מרכיבי הכוח וריצות האירובי. כמובן שאפשר לרוץ, בעיקר כדי לבדוק איפה אתם נמצאים ועל מנת לפתח מנגנון ריצה. חשוב לגוון באימונים, כאלה שעוסקים בעליות קצב וכוח מתפרץ כמו אימוני אינטרוולים ועליות. וגם, איך לא, לשפר את הכוח ולעבוד על מתח, מקבילים וסקוואטים".

ומה בעניין התזונה?

"גם כאן כדאי לשמור על איזון, ובשורה התחתונה לאכול כמה שפחות שטויות. להרבות בשתיית מים ולהזין את הגוף כמו שצריך. לא לצאת לאימון לפני שאכלתם משהו - זו יכולה להיות בננה, תמר, או פרוסה עם ריבה. גם אחרי אימון מומלץ להשלים אנרגיה. בצה"ל יש מענה בתחום המזון בארוחות ובפריסות במהלך היום, כך שלא תמצאו את עצמכם מחפשים אוכל בשק"ם".

מה הולך להיות בבוחן הכושר הגופני הבסיסי?

"מתחילים בריצת 3,000. יהיו מבדקי כוח שעובדים על מתח פלג גוף עליון, ומקבילים וסקווטים שעובדים על פלג גוף תחתון. חשוב להגיד שאתם אכן צריכים לעבור עם תוצאה מסוימת, אבל מי שלא עובר - לא יודח, אלא יקבל ליווי עד שיגיע להישג הנדרש. תוכנית האימונים עונה על כל הצרכים, אפילו קרב מגע. סרגל המאמצים שלכם יהיה מסודר ומדורג בו תעלו לאט-לאט עם אימוני כוח עם משקל גוף, ובהמשך גם עם משקל חיצוני".

איך ממשיכים בשגרת האימונים בצל נגיף הקורונה?

"לאור רגישות התקופה, נעשות התאמות בחטיבה. גם בימים אלו חשוב להקפיד על שגרת אימוני כושר גופני וקרבי לשימור היכולות הגופניות, וכן לשמירה על שגרת המסגרת הלוחמת. אנחנו משתדלים לקיים שגרת אימונים סדורה בהתאם להגבלות".

אני צריך להכין את עצמי מבחינת קרב מגע?

"לא. במהלך ההכשרה יש סדרת אימוני קרב מגע שיתקיימו אחת לשבוע. תתחילו מהבסיס - מכות ידיים ורגליים, נשק וסכין".

מה תוכלי לספר על המסעות בהכשרה?

"המסעות מתחילים בשלושה קילומטרים ומסתיימים במסע הכומתה המוכר שאורכו 45 ק"מ. בחלקו הקטן (חמישה ק"מ) יתלווה אליכם ציוד כבד שיכין אתכם ללחימה.

מה כולל בוחן הפלוגה?

"אנחנו כבר מדברים על שלב האימון המתקדם, במהלכו תעברו בוחן פלוגה ברמת המסגרת שכולל שלושה קילומטרים עם 20 קילו על הגב, קילומטר אחד חופשי ועוד שניים עם אלונקה. בסוף המסלול תעברו בוחן ירי לאחר מאמץ".

באיזה שלב מתקיים הגיבוש לגדס"ר?

"ארבעה ימים לאחר הגיוס. במהלך הגיבוש תיבדקו בעיקר בריצה. כמה ימים לאחר מכן כבר תתחיל ההכשרה בבא"ח. תתנו את הכי טוב שלכם בריצה, בדגש על ריצת 3,000 ואקטים כמו כוח, זריזות, ספרינטים, ומתח סטטי - פיזי ומנטלי".

מילה אחרונה רגע לפני הגיוס?

"אני מאחלת לכם להגיע עם רצון ומוטיבציה לשרת בחטיבה הזו. תבואו מוכנים וערוכים להיות מצוינים ומצטיינים, ולהיות הגרסה הכי טובה ומשודרגת של עצמכם. בהצלחה גדולה!"