בזכות האימון הזה גילינו מי הצלפים הכי טובים בנח"ל

במשך שבוע התאמנו הצלפים של הנח"ל כדי להיות הכי מהירים, מדויקים ומכוונים למטרה. אז איך מתרגלים לחימה במתאר דרומי? מהו הנשק החדש שצפוי להגיע בקרוב? ואיזה גדוד ניצח בתחרות הצליפה? פגשנו את סגן טום ספקטור, מפק"ץ צלפים של גדס"ר נח"ל - וחזרנו בול עם התשובות

05.01.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

תפקיד הצלפים לא פשוט בכלל - הם נדרשים להיות הכי מדויקים, מהירים וחדים, לא משנה מתי ואיפה. במארבים, הסתוות בשטח, איתור מהיר, כיוון וצליפה, הם מנטרלים איומים, מחפים על כוחות ומסכלים פיגועים. היכולת שלהם להתביית על מטרות בפינצטה, להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ולסכל סכנות מרחוק, מבלי להציב את הלוחם בטווח פגיעה - הופכת אותם לבעלי חשיבות מיוחדת עבור כל מג"ד.

בשביל שכל אחד מהצלפים של חטיבת הנח"ל ימשיך לבצע את תפקידו בצורה המיטבית, הם יצאו לאימון של שבוע בשטח אש 900. "על הכוונת" שלוש מטרות: חיזוק הרף, התאמת הלחימה למתאר הדרומי והצפת היכולות למעלה - כך שכל מפקד יידע על האפשרויות הנתונות בידיו בשעת לחימה, ויוכל לרתום אותן ולהשתמש בהן בהתאם לצורך המבצעי.

"רמ"ד צליפה, מדריכים ממתקן אדם, אני ועוד רבים, עובדים כבר חודשיים כדי לבנות שבוע אינטנסיבי, שישים דגש על תפקיד אחד בלבד - הצלפים", פותח סגן טום ספקטור, מפק"ץ צלפים של גדס"ר נח"ל. בעבודה קשה ותשומת לב נבנה האימון, שיאתגר את הלוחמים בזירה שלהם.

היום הראשון והשני נפתחו ביישור קו, למידת חומר עיוני ומסדרים. "העמקנו בתוכן - כוונות, מערכות ונשקים, ויצאנו לשטח לבצע פעולות בסיסיות", מסביר סגן ספקטור. בוחן תחצ"ן (תורת חי"ר וצנחנים) שבודק קליעה, כושר וצליפה, ירי ממשטחים שונים ודיוק אופן הטווחת חוליה - הם רק חלק מהדברים על הפרק.

"ביום השלישי ביצענו בוחן קליעה תחרותי בין החוליות", הוא מתאר. לכל חוליה הוצמד חונך שמדד את הפרמטרים הרצויים, בדגש על פגיעה במטרה תוך שמירה על מהירות פעולה, והתוצאות - היוו חלק מכריע בבחירת הגדוד הזוכה של האימון בסוף השבוע.

"חונכים ליוו את הצלפים לכל אורך התרגיל, דייקו אותם ונתנו להם טיפים לשיפור, כמו איך לסחוט נכון את ההדק, איך לחשב נכון את הרוח ואיך לוודא שמנח הגוף לנשק נכון", מציין מפק"ץ צלפים. ביניהם היו חיילים של סגן ספקטור, מדריכות ממתקן אדם ואפילו מילואימניק שקיבל צו 8 במיוחד עבור השבוע יוצא הדופן.

בהמשך היום השלישי העמיקו בירי משטח פתוח לסגור: "לימדנו אותם איך לכבוש קו בתים ראשון ושני, איך לכוון ואיך להתנהל. הדגש העיקרי היה שתוך שניות בודדות אתה לוקח טווח, רוכש כוונה וצולף", מפרט סגן טום ספקטור ומוסיף: "כצלף זה הכוח שלך - מהירות ודיוק".

בערב למדו ותרגלו הצלפים ירי לילי, ושימוש באמצעים תרמיים בצורה מבצעית: "המלחמה הבאה תתרחש גם בלילה, וזה דורש מאיתנו כמובן להתכונן ולהתאמן עם המערכות שאיתם גם נלחם".

"דיווח מודיעיני חושף כי מחלקת הקומנדו של חמאס מתכוונת לפרוץ את גדר המערכת הלילה, להגיע לאחד היישובים ולנסות לחטוף אזרח - המטרה שלנו היא לסכל את הניסיון ולמנוע את החדירה" - זו פקודת התרגיל אליה התעוררו מפקדי המחלקות בבוקר היום הרביעי. 

מהרגע הזה, כל מחלקה התכוננה כדי לתת את המענה הנדרש - מבניית ציר ניווט לנקודה, דרך מסדרי ציוד, ועד הכנה מנטלית וחיבור הלוחמים למשימה. 

"נקודת השיא הייתה ביצוע הפקודה והיציאה לתרגיל המתגלגל", סגן ספקטור בונה את המתח. עם כל הציוד על הגב, החיילים החלו בהתגנבות אל עבר המארב. כל רחש, כל הבזק אור (אפילו של שעון) וכל הליכה זקופה יותר משליש גובה - נבחנו.

בצורה אופקית אל מול קו יורים (שדימה את גדר המערכת), בנתה כל מחלקה את עמדת המארב שלה והתמקמה בשטח. לפניהם משימה מורכבת למדי: לאתר את כוח הקומנדו, לכוון, לדווח בקשר, לקבל פקודת אש, לירות שני כדורים ולנטרל את המחבלים. כל זה תוך פחות מעשר שניות. את סדר הפעולות הנדרש הם משננים היטב, אך התזמון נשאר בסימן שאלה. לכן, הלוחמים נשארו דרוכים לאורך כל אותו הלילה.

ופתאום, זה קרה. "התקלנו אותם עם מטרות קופצות וזזות - הם היו צריכים לוודא שזמן הפגיעה קצר והירי מדויק", משחזר סגן ספקטור, "בסוף, אלו הדברים שמכריעים את הצלחת המשימה". בסיום האירוע, החלו הלוחמים בנסיגה, כמו במצב אמת, תוך שהם נושאים איתם "פצוע" אל עבר נקודת הפריקה.

"סיכמנו את האימון עם מג"ד הגדס"ר, והכרזנו על הגדוד הזוכה של השבוע", מספר בחגיגיות סגן ספקטור ומוסיף: "על חיבור למשימה, נטרול מהיר, שקט וחד ובהפרש של כדור, זכה בתואר הגדוד המצטיין - גדוד גרניט 932".

"צלף מקצוען לומד כל יום משהו חדש - בין אם בליסטיקות, כוונות, אופטיקה ונשקים. לכן חשוב שבכל לבנת אימון יעברו הצלפים תרגול במיוחד עבורם. היום הדגש הוא על מתאר דרומי, ובלבנה הבאה - צפוני", מפשט המפק"ץ. 

"כל הזמן אנחנו מכוונים קדימה. בחודשים הקרובים גם צפויים להגיע אלינו כלי נשק חדשים מסוג Rec10 לצלפי הסער (צלפים בודדים שהולכים בחוד הסיירת), ובעזרתם יוכלו לכוון ולצלוף קרוב ורחוק מאותו אמל"ח", סגן ספקטור נותן הצצה ומסכם: "אין ספק שמהאימון הזה, הצלפים של נח"ל יוצאים מהירים, מדויקים ומכוונים למטרה הרבה יותר".