"מישהו כתב לי 'אני 25 שנים בצבא, ותרגיל כזה - מעולם לא היה'"

150 חיילים מפלוגות הטנ"א של הנח"ל איחדו כוחות לתרגיל ראשון מסוגו. ישבנו לשיחה עם מפקד הטנ"א החטיבתי, שסיפר לנו על שיתוף הפעולה המפתיע וחשף את הזוכים הגדולים

20.10.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

החיילים בפלוגות הטכנולוגיה והאחזקה (טנ"א) של הנח"ל לא היו יכולים להעלות על דעתם את גודל התרגיל אליו הם נכנסו, במה שהיה אמור להיות עוד אימון כשירות שגרתי. 

שני לילות ושני ימים רצופים של משימות לא שגרתיות ותנאי שטח, שמדמים אירוע אמת חיכו לחיילי הטנ״א, שהגיעו לתרגל לראשונה במתכונת זו מאז "שומר החומות". 

״במבצע, החטיבה התמודדה עם אירוע הפגיעה בג'יפ הדוד״, משחזר רס״ן יגאל מכלוף, קצין הטנ״א החטיבתי, את האירוע הקשה בו נהרג סמ״ר עומר טביב מירי טיל נ"ט. 

״היה לי חשוב שנפיק יחד לקחים מהמקרה, ונשאל את עצמנו ׳איך אנחנו נערכים טוב יותר לאירוע כזה? איך מבצעים סיורים מקדימים, מבקשים חיפוי בטוח, ומשתמשים בכל האמצעים שיש לנו מסביב? מה אפשר לעשות בשביל להקטין את הסיכוי שדבר כזה יקרה?׳״

על השאלות האלה ענו החיילים בתרגיל, אבל הם ממש לא הסתפקו בדיון תיאורטי. ״בתרגיל הזה, גם המפקדים הלוחמים תרגלו עם פלוגות הטנ״א, מרמת הפלוגה עד רמת הגדוד״, מתגאה רס״ן מכלוף.

״העובדה שהם השתתפו הביאה זווית ראייה אחרת, ויכולנו להרגיש בטוחים יותר לצאת לפעולת חילוץ, למשל, עם הידיעה שיש כוחות שמחפים ומאבטחים אותנו. בסופו של דבר, היכולת שלנו לשתף פעולה היא קריטית והכרחית ליום פקודה״.

בהתאם, התרגיל עצמו עלה שלב. היו בו משימות מיוחדות ומאתגרות, ותפאורה אמינה במיוחד שתוכננה חודשים מראש. 

״עשינו, למשל, תרגיל חילוץ בחושך מוחלט״, מפרט רס״ן מכלוף. ״כל מה שרואים זה רימוני עשן ולייזרים, שומעים רק פיצוצים, כשבאוויר מרחף איום נ״ט״.

״מתחת לרכב נמצאת בובת החילוץ, מאופרת בפציעות ריאליסטיות. אם מישהו היה מגיע לשטח - הוא היה חושב שהוא בשדה קרב״. 

״מי מהלוחמים שלא שמר על עצמו ונפגע - יצא מהזירה. הכוחות היו צריכים להמשיך לתרגל בלעדיו, גם אם זה אומר ׳לשבור את הראש׳. זאת חלק מהמטרה - לתת למפקדים גם להיכשל, כדי שהם יוכלו למצוא פתרונות יצירתיים, כמו שלא אחת נדרשים ברגע אמת". 

בתום יומיים הוכרז גדוד מנצח, על פי קריטריונים שנקבעו מראש - מקצועיות, עמידה בזמנים, איכות נוהל הקרב והצלחה בהיערכות. במקום הראשון זכו חיילי גדוד 50, שהוכיחו את עצמם לכל אורך הדרך. 

לתגובות שהגיעו, מודה רס״ן מכלוף שהוא לא ציפה. ״מהמג״דים ועד החיילים בקצה - כולם שלחו לי הודעות שהם בחיים לא ראו כזה תרגיל. קיבלתי הודעה ממישהו שכתב לי ‘אני 25 שנים בצבא, ותרגיל כזה - מעולם לא היה׳״.

"הצבנו כאן סטנדרט גבוה מאוד, שאנחנו מתכוונים להמשיך ולשמר, ולהפוך את התרגיל הזה לאירוע דגל שנתי בחטיבה. כל מי שלקח חלק, יותר מ-150 משתתפים סך הכול, למד להיערך טוב יותר ל׳מחר׳״, מסכם רס"ן מכלוף.