"מוכיחים לכולם שחרדים וצנחנים זה שילוב מצוין"

רק לפני חודשיים הם נכנסו לשער הבקו"ם מעט בחשש ועלו לראשונה על מדים. עכשיו, אחרי אימונים, מסעות ושיעורי תפילה, הם צועדים יחד בכותל המערבי, עושים היסטוריה - ומצהירים בגאווה אמונים לצה"ל. ליווינו את חיילי הפלוגה החרדית הראשונה בחטיבת הצנחנים במסע וטקס קבלת תג היחידה, ושמענו על היעד הבא: "יאללה, לכומתה האדומה". פרק שלישי בסיקור המיוחד

19.01.17
מיכאל אוריה ויובל וייצן, מערכת אתר צה"ל

19:00 בערב, יום חמישי. מאות חיילי מחזור נוב' 16 של חטיבת הצנחנים מתרכזים ברחבת הכותל המערבי לקראת ההשבעה שתיערך בדיוק בעוד שעה. בפניהם של כולם ניכרת ההתרגשות העצומה שלא מרפה מהם לרגע, אבל עבור 40 חיילים מפלוגה אחת, היום הזה הוא מעבר להתרגשות - עבורם זהו היום בו הם עושים היסטוריה.

רק לפני חודשיים, חיילי פלוגת ח"ץ - פלוגת החרדים צנחנים הראשונה בצה"ל - עלו לראשונה מעט בחשש על מדים, והיום הם ניצבים גאים כשראשם מורם מאחורי חומות העיר העתיקה, עם מדי הירכית הייחודיים ותג היחידה אותו הרוויחו באמונה ועבודה קשה בתום מסע ההשבעה. היום - הם ישלימו את הפרק הראשון במסלול המיוחד שהם בחרו לעצמם: חרדים - לוחמים - צנחנים.

"מאוד חיכינו לרגע הזה", מספר בסיפוק טוראי מנדי פרוסט, חייל בפלוגה. "במשך כל הטירונות נלחמנו על מקומנו בחטיבה האדומה, דחפנו אחד את השני, דאגנו לא להשאיר אף חבר מאחור, ובעיקר התפללנו לאורך כל הדרך להגיע ליום הזה ולהוכיח לכל ישראל שחרדים וצנחנים זה שילוב מצוין".  

גם מפקדו, סמל פיני גיספן, שותף לתחושות ומתרגש לקראת המעמד: "לפני שנה וחצי, היה זה אני שעמד פה והצהיר אמונים למדינת ישראל. אני זוכר שכבר אז, שעמדתי כחרדי מירושלים לצד חבריי החילונים בפלוגה, חלמתי להוביל לוחמים חרדים, והנה - היום החיילים שלי מצהירים בעצמם. מבחינתי זו הגשמה עצמית וגאווה גדולה להיות המפקד שלהם ולהיות ממובילי פלוגת החרדים צנחנים הראשונה".

אתם הראשונים לפני המחנה

השעה 20:00. בני המשפחות והחברים של החיילים הנשבעים ממלאים את רחבת הכותל מפה לפה. הצנחנים הצעירים נכנסים לקול התופים ואף עין לא נשארת יבשה. לא סתם קיבל הכותל את הכינוי "קיר הדמעות".

המקום הזה, שריד מבית המקדש, עומד יציב ומואר מול עיניי כולם. לפני 50 שנה פרצו אליו כוחות חטיבת הצנחנים בהנהגת מוטה גור מבעד לחומות העתיקה וריגשו מדינה שלמה. לא סתם הפכו תמונות החיילים ליד הקיר הקדוש לסמל לאומי. העובדה שהידיים הראשונות על הכותל המערבי לאחר שחרור ירושלים היו ידי חיילי חטיבת הצנחנים, הפכה את המקום הזה לנס גאוות היחידה.

"לעמוד במקום אליו העם שלנו שואף אלפי שנים, ולהצהיר בו אמונים למדינת ישראל כאשר אנחנו לבושים במדים הירוקים ועל כתפינו תג חטיבת הצנחנים, זה בהחלט אחד מהרגעים המשמעותיים בחיי", מצהיר טוראי יצחק מועלם, חברו של מנדי לפלוגה. "הכותל תמיד היה לכולנו חשוב, והקשר אליו הוא בלתי נמנע. אבל היום, לאחר שהצטרפנו למשפחת הצנחנים, הקשר הזה נהפך לאישי. המקום הזה הופך להיות חלק מאיתנו".

"אני והחיילים מרגישים שאנחנו עושים היסטוריה, כפלוגת החרדים צנחנים הראשונה המצהירה אמונים לצה"ל", מכריז פיני ומוסיף - "אין מקום יותר טוב לבצע את המעמד ההיסטורי הזה, מאשר ליד הקיר ההיסטורי הזה, ובמיוחד במלאת 50 שנה לשחרור העיר ירושלים".

במהלך הטקס, גם מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף-משנה נמרוד אלוני, התייחס למעמד המכונן ולרגע המיוחד של חיילי פלוגת ח"ץ: ״היום, לראשונה, עומדים בינינו לוחמים, צנחנים, חרדים, פלוגת ח״ץ. אתם הראשונים לפני המחנה אשר בחרתם באומץ לעשות מעשה ולהתנדב לחוד החנית של צבא המגן של עם ישראל. היום אתם עושים היסטוריה ואנו גאים על שהצטרפתם לשורותינו".

זו זכות וגאווה להיות ח"צניק

"אני מצהיר!" - הצעקה הרעידה את הרחבה וזכתה לתשואות רמות מהקהל הרב במקום. כך תמו החודשיים הראשונים של חיילי פלוגת ח"ץ במדים הירוקים. כעת הם מתפזרים מרחבת הכותל ביחד עם המשפחות הגאות כאשר על כתפיהם מתנוסס סמל משפחתם החדשה, משפחה אדומה, משפחה עם מסורת וגאווה משלה - משפחת הצנחנים.

"זו תחושה מדהימה להיות פורץ דרך עבור הנוער החרדי שיבוא אחריי לפלוגת ח"ץ במטרה להגשים חלום ולהפוך לצנחנים", מספר מועלם. "מעבר לפריצת הדרך", מוסיף מנדי, "אנחנו גם סוללים את הדרך ומעצבים את אופי הפלוגה, המסורת וגאוות היחידה שלנו. חשוב שכולם ידעו: אנחנו לא סתם עוד חיילים חרדים - אנחנו חצניקים".

מנדי, מועלם ופיני ערים לביקורת ולהתנגדות מצד גורמים מסוימים בחברה החרדית, אך לא מורידים את הרגל מהגז. "אסור שההפגנות יטעו את הציבור", מבקש מנדי להדגיש, "מדובר בפלג מאוד קיצוני באוכלוסיה החרדית שפועל נגד הצבא. יש צעירים רבים שרוצים להתגייס ולתרום למען המדינה".

"פלוגת ח"ץ היא בשורה עבור הצעירים הללו, שלא תמיד מרגישים שהם ממצים את עצמם", סבור פיני ומרגיע את החששות: "צה"ל הוכיח באמצעות הפלוגה שאפשר לשלב לימודי דת ורוחניות לצד ערכים של הגנת המולדת ותרומה למדינה. חשוב להבהיר - להיות לוחם בצה"ל זו זכות, ומעבר לכך,  להיות ח"צניק זו זכות וגאווה".

הרחבה מתפנה לאיטה מאנשים. כל שנותר במקום הוא הקיר המסותת והגבוה, שיחכה שם גם בהשבעת הצנחנים הבאה. בינתיים, החיילים שרק הרגע סימנו וי על פרק משמעותי בחייהם וכבשו את הפסגה, כבר מתכוננים אל היעד הבא. "יצאנו היום עם ראש מורם מעוטרים בתג היחידה", מכריז מנדי, "אך עוד לא הגענו לסוף הדרך. כעת הגיעה השעה להסתער - יאללה, לכומתה האדומה!".