תיעוד הצניחות בצה"ל לאורך ההיסטוריה

מתי נערכה הצניחה המבצעית הראשונה של צה"ל, ומה הקשר בין הכומתה האדומה והברון רוטשילד? אספנו עבורכם כמה מהרגעים המיוחדים באוויר

15.12.16
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

הצניחה הקרבית הראשונה במיתלה:

ביום שני, 29 באוקטובר 1956, בשעה 16:59, נפתחה מלחמת סיני. במבצע הייחודי והראשוני מסוגו - שזכה לשם "מכבש" – מוצנחים לוחמי גדוד 890 של חטיבת הצנחנים בפיקודו של רס"ן רפאל איתן, מפקד הגדוד דאז. "בפעם הראשונה היחידה צונחת למלחמה ולא לתרגילים על החולות", נאם בפני חייליו הנרגשים. "משמעת, כוח רצון וכוח סבל ואנחנו מבצעים את זה בלי בעיות. יש שאלות?". 

בזו אחר זו נפתחו מאות חופות מצנחים מעל חולות סיני, באזור נחיתה קשה מאוד להתחפרות ולהגנה. בתום המלחמה הפכה הצניחה במתלה סמל למופת ולגבורה, ותפסה מקום במורשת הקרב הצה"לית.

בשנת 2016, לרגל 60 לצניחה, שחזרו לוחמי גדוד 890 של חטיבת הצנחנים את הצניחה. על פי דברי מפקד חטיבת הצנחנים, אל"מ נמרוד אלוני, הלוחמים התכוננו זמן רב לקראת הצניחה, אספו מפות וסקרו עדויות מהלוחמים שצנחו במיתלה, וזאת על מנת לשחזר בצורה המדויקת ביותר את הצניחה.

לאחר הצניחה. צילום: אברהם ורד
לאחר הצניחה. צילום: אברהם ורד

הצניחה הקרבית בא-טור:

ימים ספורים לאחר הצניחה המיתולוגית במתלה, התרחשה צניחה נוספת - הפעם באזור א-טור. לוחמי סיירת הצנחנים ששבו מהקרבות העזים, יחד עם לוחמי הנח"ל המוצנח בפיקודו של מוטה גור, יצאו למבצע שמטרתו הראשונית הייתה חסימת הכוחות המצרים בשארם א-שייח.

תוך כדי טיסה, הוחלט על שינוי מוקד הצניחה לאזור שדה התעופה בא-טור, כדי להחזיק במקום ולמנוע מהמצרים את נתיב הבריחה משארם א-שייח בחזרה לעומק מצרים. "הצניחה התבצעה מגובה נמוך במיוחד ותוך כדי רוחות עזות, מה שהוביל לפגיעות בקרב הצנחנים שפגעו בקרקע", מספר אורי גץ, לוחם סיירת חטיבה 202 שהשתתף בצניחה.

"עוד מהאוויר", הוא מוסיף, "ראינו את הכוחות המצרים בורחים מפנינו. לאחר שהוצנחנו ,לא התפתח קרב במקום, ולמחרת עלינו בחזרה על מטוסי הדקוטה הצה"ליים שהונחתו בא-טור וסיימנו את משימתנו ללא הרוגים".

הלוחמים לפני הצניחה בא-טור
הלוחמים לפני הצניחה בא-טור

צונחים בלבנון:

הצניחה מתרחשת ב-1985 כשהיעד הוא "מרג'-עיון". קבוצה של שמונה מדריכי צניחה מבצעת צניחה חופשית עם שקי חזה לצורך בדיקת יכולת של צניחה מבצעית. הם צונחים עם מצנחים מרובעים 'נהיגים', כלומר מצנחים שניתן לנהוג בהם ולשלוט בכיוונם תוך שילוב יכולת לחימה עם ציוד, נשק ואמצעי לחימה. הם עושים זאת בשיתוף פעולה עם חיל האוויר – שמבצע הטלה נמוכה של ציוד.

למרות שבאותם ימים השטח היה בשליטת צהל, ניתן לומר שהייתה זו צניחה מבצעית. השטח היה קרוב מאוד לשטח אויב, ובתדריך שלפני היציאה הוכנו הצנחנים למקרה בו ייפלו בשבי וחויבו לצנוח עם M16 ומחסניות בכלים. היום היכולת הזאת התפתחה ומשמשת בעיקר את היחידות מיוחדות.

הצנחנים במרג' עיון
הצנחנים במרג' עיון

צונחים לכבוד הברון רוטשילד:

הצניחה מתרחשת ב-1985, מדריכי צניחה מבית הספר לצניחה שנקרא אז "מרא"ה" - מרכז ארגון הטסה - מבצעים תצוגת יכולות ייחודית כדי להרשים את הברון רוטשילד אשר הגיע לביקור בארץ. בסופו של דבר הם מצליחים לעשות רושם על הברון, ולזכות ממנו לאהדה רבה.

הצנחנים עם הברון רוטשילד
הצנחנים עם הברון רוטשילד

 

צניחת אבות ובנים:

השנה היא 2012, עשרות קצינים וחיילים, ביניהם אבות ובנים מבצעים צניחה ימית.

בין הצונחים: הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף (במיל') בני גנץ, מפקד חיל הים האלוף רם רוטברג מלווה באביו ואחיינו, סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן שצונח עם שני בניו, מפקד הגיס המטכ"לי דאז האלוף גרשון הכהן שצונח יחד עם בנו וכמובן מח"ט צנחנים דאז, אל"מ אמיר ברעם.

הצניחה החגיגית, שמתקיימת בנובמבר 2012, מתבצעת אל תוך הים התיכון באזור עתלית ומשלבת בתוכה את כוחות האוויר, היבשה והים.

צניחת הרמטכ"ל
צניחת הרמטכ"ל

צונחים יחד עם הלוחמים האמריקנים:

עשרות חיילים אמריקנים שהגיעו במאי האחרון (2015) יחד עם לוחמי יחידת "עוקץ" צונחים במסגרת אימון הנקרא "נובל שירלי". הם עם המרובעים, מצנחי "העגור" או בשמם הלועזי T-11, ואנחנו עם העגולים, מצנחי "צבר" T-10.

מדובר בתרגיל רחב היקף של שיתוף פעולה בין יחידת המארינס וצבא ארצות הברית, לבין בית הספר ללוחמה בטרור, יחידת צניחה והטסה, ביסלמ"ח ויחידת "עוקץ".

לוחמי עוקץ והמארינס ב"נובל שירלי"
לוחמי עוקץ והמארינס ב"נובל שירלי"