כך נראה שבוע המלחמה החדש של חטיבת הצנחנים

לאחר שנים ארוכות בהן שבוע המלחמה של הצנחנים כלל בעיקר לחימה מעל פני הקרקע, כעת רגע לפני קבלת הכומתה האדומה, תרגל לראשונה דור העתיד של החטיבה גם לחימה במתאר תת קרקעי: "המטרה היא להכשיר את הלוחמים כך שיגברו על האויב מהאוויר, על הקרקע וגם מתחתיה"


06.07.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כל ישראלי העונה להגדרה "צנחן", בין אם בסדיר או במילואים, יודע שאחרי שמונה חודשי ההכשרה המאתגרים הכוללים בין היתר שבועות ארוכים בשטח, אימוני קליעה רבים ואת קורס הצניחה המפורסם, מחכה לו שבוע המלחמה שמהווה את המשוכה האחרונה עבור הלוחם הצעיר לפני שיזכה סוף סוף בכומתה האדומה.

שבוע המלחמה המדובר הוא האימון האחרון והמסכם של מסלול ההכשרה, ומטרתו היא לרכז את כל התכנים שלמדו הלוחמים ולתרגל אותם יחד על ידי דימוי זמן מלחמה. "אנחנו דואגים לבחון את הלוחמים במגוון מישורים על מנת לבדוק את האיתנות שלהם, התפקוד שלהם בשטח והאם הם בעלי היכולת לתת מענה מבצעי ברמה הדרושה והמצופה מצנחן בצבא ההגנה לישראל", מסביר סרן אלעד ברטוב, מ"פ בהכשרת המחזור האחרון של החטיבה.

במהלך השבוע תרגלו הלוחמים עד רמת הפלוגה לחימה מאתגרת בשלל מתארים. "הלוחמים נדרשים להפגין את יכולותיהם בלוחמה בשטח בנוי ופתוח, בתמרון בשדה הקרב תוך ביצוע ירי רטוב במגוון כלי הנשק ואמצעי הלחימה שעומדים לרשותם, בפעילות בשעות יום ובשעות לילה ותנאי מזג אוויר מורכבים, ובשיתוף פעולה עם כוחות שריון, רוכ"ש ומסוקים", מדגיש סרן ברטוב.

אך שבוע המלחמה האחרון היה גם מעט שונה מהשבוע המסורתי אותו עברו הדורות הקודמים של משפחת הכומתה האדומה. "שילבנו לראשונה לחימה בתוואי שטח תת קרקעי שנועד להכין את הלוחמים החדשים בחטיבה לאתגרים המשמעותיים איתם צה"ל יידרש להתמודד במערכה הבאה, כפי שהיה ב'צוק איתן'", מציין סרן ברטוב.

עד עתה, תרגול לחימה בתוואי תת קרקעי היה יכולת שנרכשה בדרך כלל רק לאחר שהלוחמים היו עולים לגדוד, וזאת במסגרת האימונים הגדודיים, אך כעת, לאור העבודה שלחימה מתחת לפני האדמה היא כבר מרכיב משמעותי ועיקרי בשדה הקרב החדש, החלו להתכונן אליו כבר מהכשרת היסוד של הלוחמים ולתרגל אותו בשבוע המלחמה המסכם.

עוד יש לציין, כי שבוע המלחמה האחרון של חטיבת הצנחנים נמשך עשרה ימים והוא היה לממושך ביותר מזה שנתיים. "הבאת כל הכלים שרכשו הלוחמים במהלך ההכשרה לידי ביטוי במהלך שבוע המלחמה הקשה והמתיש נועדה לחשל את הלוחמים ולהפוך אותם לטובים ביותר מול סביבה עוינת", מבהיר סרן ברטוב ומסכם: "העובדה שהשבוע עבר בהצלחה יתרה והלוחמים התמודדו כנדרש עם כל האיומים והאתגרים להם נחשפו, כולל הלחימה בתוואי תת קרקע, מבשר עבורנו טובות לעתיד".

"נמשיך להכין את הדורות הבאים של הצנחנים, החל מאלו שעתידים להתגייס כבר בקיץ הקרוב, לאתגרים איתם הם צפויים להתמודד בשדה הקרב הנוכחי. מבחינתנו, המטרה הסופית של ההכשרה היא להפוך אותם ללוחמים שיצליחו לגבור על האויב שניצב מולם, בין אם יהיה עליהם לצנוח מהאוויר, להיתקל בו בלחימה מעל פני השטח או לפעול במתאר תת קרקעי לא מוכר".