צפו: מאחורי הקלעים של האימון ההיסטורי על אדמת פולין

לצנוח אל אש הקרב, להתעשת תוך שניות ולהשלים שלל משימות על אדמת פולין יחד עם 10 צבאות זרים - למען הישגים אלו, ביצעו 40 לוחמים מחטיבת הצנחנים שורת אימונים מורכבים. קבלו הצצה להכנות האינטנסיביות של המשלחת הישראלית לאימון הענק, ה-Swift Response

14.06.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כתף אל כתף ביחד עם 10 צבאות זרים, הוכיחו לוחמי חטיבת הצנחנים כי הם יודעים להתמודד ברמה הגבוהה ביותר עם אתגרים מורכבים ושונים מאלו שנתקלו בהם עד היום. כל זאת במסגרת אימון הענק "סוויפט רספונס" שערך פיקוד אירופה של צבא ארה"ב על אדמת פולין בשבועיים האחרונים.

"מדובר באחת הצניחות המורכבות ביותר שביצע כוח צנחנים ישראלי", משוכנע רס"ן יותם רוף, מפקד המשלחת הישראלית בתרגיל. "שיטת ההצנחה של הצבאות הזרים שונה בתכלית ממה שהכוחות שלנו תרגלו בהכשרתם".

הישגיו של הכוח הישראלי בן 40 הלוחמים, שהיה הראשון אי פעם להשתתף בתרגיל, הם התוצאה של עבודה רבה מאחורי הקלעים - בבית הספר לצניחה. שם, דימו הלוחמים את כל קשת התרחישים בהם היו עשויים להיתקל בזמן אמת בשמי פולין, ולא פחות חשוב מכך ביעדים שעל הקרקע.

הישר אל אש הקרב

אחד האתגרים המרכזיים בתרגיל, היה השוני בשיטת הפעולה של הכוחות. בעוד לוחמינו נוהגים לצנוח במרחק מסוים מהיעד ולאחר מכן לפשוט עליו רגלית, הלוחמים ממדינות אחרות צונחים ישירות אליו, וכך גם נדרש בתרגיל.

"צניחה כזאת עשויה להפתיע מאוד את האויב", מסביר רס"ן רוף. "אך היא מחייבת את הלוחמים להתעשת בתוך רגעים קצרים ישירות אל תוך הקרב, לחבור במהירות ליתר הכוח ולכבוש את היעד".


מרכיב קושי נוסף בתרגיל היה תזמון הצניחות, הוא משתף: "פעלנו במסגרת גדוד אמריקאי, שלוחמיו רגילים לצנוח בתדירות של צנחן לשנייה, בעוד אנחנו צונחים בדרך כלל בתדירות מעט נמוכה יותר".

אולם בתום שורת אימוני צניחה מקדימים בבסיס חיל האוויר תל נוף, צמצמו הלוחמים את זמן היציאה מהמטוס כך שעמד ביעדי התרגיל מבלי לוותר על סטנדרט הבטיחות הגבוה של צה"ל.

"עשינו את כל הצעדים הדרושים על מנת גם להבטיח את ביצוע המשימה ללא פשרות, וגם לא להתפשר על ביטחונם האישי של הלוחמים ועקרונות הלחימה והפעולה של צה"ל", מדגיש רס"ן רוף.

"להראות להם את הצבא החזק שהקמנו"

כמו כן, דרש התרגיל שיתוף פעולה מושלם עם הכוחות הזרים. "עד היום צה"ל צנח לגמרי לבד", מציין מפקד המשלחת הישראלית ל"סוויפט רספונס", "ואילו כעת הוא מתמרן יחד עם צבאות רבים בעלי שפות ותורות לחימה שונות".

"אחת המטרות שהצבנו לעצמנו באימון הוא לחזק את שיתוף הפעולה עם ארה"ב", הוא מצהיר. "אני מאמין שלתרגיל תהיה משמעות אדירה על איך שהצבאות השונים יחשבו על צה"ל, עם הציוד המתקדם שלו וכוח האדם האיכותי".

כוחותינו לא הסתפקו רק בטיפוח שיתוף הפעולה, וביצעו גם פעולות הכנה משמעותיות על מנת ללמוד מהכוחות הזרים. בין היתר, מספר רס"ן רוף, גובש צוות למידה שיצא יחד עם הלוחמים לפולין ועקב מקרוב אחר האימון ודפוס הפעולה של הצבאות האחרים: "הצוות הגיע כדי להצביע על ההבדלים בינינו לבין יתר הצבאות, ולהבין מה עלינו לקחת מהם כדי להפוך לצבא חזק ועוצמתי יותר".

מלבד ההכנות המבצעיות שערכו הלוחמים לצניחה ההיסטורית מעל אדמת פולין בשנת ה-70 לישראל, הם סיירו ביד ושם ועברו תכני מורשת שמטרתם לחדד את חשיבות המעמד. "זאת ההזדמנות להראות את המעבר משואה לתקומה, את הצבא החזק שהקמנו ומתאמן כתף אל כתף עם הצבאות הטובים בעולם", אומר בגאווה מפקד המשלחת לתרגיל בפולין.

"צה"ל הוא צבא מנוסה בעל מיומנויות ייחודיות", מסכם רס"ן רוף. "בתקופת ההכנה עשינו הכל כדי שנוכל להגיע ולהפגין את היכולות האלו, ואני בטוח שלאחר החוויה האדירה והידע שצברו הלוחמים - קיבלנו דור עתיד של לוחמים ומפקדים טובים אפילו יותר".