את השילוב בין הכוחות האלה אי אפשר לנצח. צפו באימון המיוחד

איך מכווינים אש אווירית לעבר יעדים עוינים מהקרקע? וכיצד חוברים למסוק בשטח זר לאחר פעילות מבצעית מורכבת? מפקדי חטיבת הצנחנים יצאו לאימון מיוחד בצוותא עם חיל האוויר והתכוננו ליום בו ידרשו לפעילות מכריעה נגד האויב. צפו

11.07.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

זו כבר תקופה ארוכה בה הקשר בין חיל האוויר לחטיבת הצנחנים לא מסתכם רק בקפיצה ממטוס מעל ליעד עוין. במטרה לתת מענה לאתגרים המורכבים שמחכים לצה"ל במערכה הבאה, לוחמי הכומתה האדומה מבצעים אימונים רבים ומגוונים, יחד עם גורמי חיל האוויר השונים ומחזקים את שיתוף הפעולה ביניהם, שמגיע לשיאו בימים אלה במסגרת אימון הקיץ הגדול של החטיבה.

"חטיבת הצנחנים היא חטיבה רב זרועית", מבהיר גורם בכיר בחטיבה, ואחד ממובילי התרגיל. "שיתוף הפעולה שלנו עם חיל האוויר הוא קריטי במתארים המורכבים איתם לוחמי חטיבת הצנחנים יידרשו להתמודד, והקשר חייב להיות הדוק וצמוד כדי שנצליח במשימתנו הגדולה - להכריע את האויב".


עוד הוא מוסיף, כי הקשר המיוחד הוא חלק מהכשירות המבצעית הבסיסית של כל לוחם בחטיבה. "כבר משם החטיבה שלנו אפשר להבין את זה. הרי בשביל שלוחם יצנח ממטוס - הוא זקוק לטייס שיאפשר לו את זה", מכריז גורם בכיר בצנחנים.

"כמובן שההדדיות רחבה ומשמעותית הרבה יותר מבעבר", הוא מדגיש. "הבנת השפה של גורמי האוויר והיכולת לפעול יחד איתם בזמן אמת היא חלק בלתי נפרד מההכשרה של הלוחמים שלנו. זה קשר שהוא כמו אוויר לנשימה".

דברים שרואים מכאן - לא רואים משם

במהלך אימון מיוחד שהתקיים בשבוע שעבר, מפקדי החטיבה, מרמת מפקדי הצוות ועד למפקדי הגדודים, תרגלו שלל אירועים ותרחישים יחד עם טייסות חיל האוויר.

האימון התחלק לשניים, כאשר החלק הראשון עסק ביכולות של הצדדים להבין אחד את השני, לדבר בשפה משותפת, ולאפשר לצנחנים שבשטח להכווין את גורמי האש האוויריים נגד המטרות העוינות. "בגלל המורכבות המבצעית במקומות בהם החטיבה שלנו פועלת, אנחנו צריכים פעמים רבות תמיכה של גורמי אש אחרים במטרה לגבור על המכשולים בדרך אל היעד", מבהיר הגורם.

מדובר, לדבריו, באתגר לא פשוט, כיוון שהגופים מדברים בשפה אחרת והתמונה בשטח היא מאוד שונה: "דברים שרואים מכאן - לא רואים משם. כדי שמסוק קרב ייתן לי חיפוי בשטח, אני צריך להסביר לו מנקודת המבט שלי מהו היעד המסוכן, אבל צריך לזכור שאם אני רואה דברים בצורה צבעונית ומתוך השטח, הוא רואה אותם בשחור-לבן ממבט על, ולכן יהיה קשה להבין אחד את השני".

במהלך האימון תרגלו יחד הצדדים את שיתוף הפעולה והבהירו את קודי השפה בהם יצטרכו להשתמש בזמן אמת, כדי שהכול יעבוד בצורה חלקה. "חשוב לנו שכל צד יבהיר מהן החוזקות והיכולות שלו, ומנגד מה המגבלות שלו. האימון אפשר לנו להבין טוב יותר מה קורה בראש של הצד השני, וליצור ביחד זווית עין משותפת שתאפשר לנו לגשר על הפערים ולפעול טוב בעת הצורך".


גולני על נמרים - צנחנים על מסוקים

מכאן עברו המפקדים לנושא התמרון המבצעי באמצעות מסוקי חיל האוויר, במהלכו תרגלו עלייה ופריקה מהמסוק, ולאחר מכן את חבירת הכוחות במהירות בשטח אויב. בנוסף, פינו הכוחות פצועים מדומים וניווטו במרחב לא מוכר לעבר המנחת המבצעי שנקבע לאיסוף הכוחות מהשטח, לאחר הפעילות המבצעית והחזרתם לארץ.

"אם גולני נעים על נמרים, אז אנחנו מתמרנים באמצעות מסוקים", מסביר הגורם הבכיר בחטיבה. "הפעילויות שנידרש אליהן בזמן מערכה צבאית עשויות להיות מאוד רחוקות ונקודתיות, ולכן נצטרך להגיע לנקודה ולבצע את המשימה במהירות האפשרית. אלו יכולות שאנחנו לא יכולים לקיים באמצעות הליכה רגלית מהגדר, אלא רק באמצעות מסוקים".

אולם הגורם הבכיר בחטיבת הצנחנים מדגיש שגם בתמרון המוסק קיימים לא מעט אתגרים. "יש פער בין תפיסת הזמנים המהירה של חיל האוויר לזו שלנו. הטייסים יצטרכו לאסוף אותנו מהשטח מנקודה שנסכם מראש, אבל צריך להבין שלא נוכל להגיע תוך 5 דקות מנקודת המוצא אל היעד שנקבע, מפני שיש לנו לא מעט מכשולים בדרך ותמרון קרקעי הוא איטי באופן ניכר מטיסה".

"בסוף, אנחנו תלויים בהבנה בינינו, שאם היא לא תהיה קיימת בצורה מספקת, היא יכולה להשפיע על כל גורל המערכה", הוא מחדד. "אימון המפקדים שביצענו, הוא רק ההתחלה של חיזוק הקשר שילך ויגבר בהמשך עם חיל האוויר. אני משוכנע שהאימונים הרבים שאנחנו עושים והידע שאנחנו צוברים יאפשרו לנו להמשיך להיות כוח עוצמתי ומכריע מול האתגרים שהאויב ינסה להציב לנו בעתיד".