"נכון שדברים השתנו - אבל אנחנו מוכנים. אין בנו פחד"

מהדרכה מיוחדת לצלפים, דרך זיהוי מסיתים ועד סיכול ניסיונות חדירה. ראינו מקרוב איך מכינים את לוחמי הצנחנים להתמודדות עם כל תרחיש אפשרי - רגע לפני תפיסת הקו בעזה

11.10.18
אביב פירסט ודור פלקוביץ, מערכת אתר צה"ל

עננת אבק מכסה את גדר המערכת בשעה שפורצת מתוכה "אכזרית" עוצמתית. הקול המקוטע שבוקע ממכשיר הקשר, שרק לפני רגע הכריז על "התקרבות שלושה חשודים לגדר", מזהה כעת שאחד מהם מנסה לפרוץ אותה.

חלק מהכוח שבאכזרית חובר לכוח נוסף בטנק, הממוקם מטרים ספורים ממנה, כדי לנטרל את החשוד. בעוד שהלוחמים האחרים תופסים עמדות, שני ה"חשודים" הנוספים בטוחים שכבר נשכחו, הם מגיעים אל הגדר ומנסים לחצות אותה. הלוחמים, שלא מופתעים מאותו ניסיון הטעיה, פותחים לעברם ב"אש" ומביאים לסיכול ניסיון החדירה ללא נפגעים.

זהו רק תרחיש אחד מיני רבים אותם מתרגלים לוחמי חטיבת הצנחנים, ממש רגע לפני שהם עולים לתפוס את הקו באוגדת עזה. 

"כל לוחם שתופס קו בגזרה הזו מגיע לכאן", מציין סגן סם באום, חונך לחימה בבא"פ (בסיס אימון פיקודי) דרום. "במשך שבוע הלוחם מתאמן ומתרגל תרחישים שונים, המדמים את האתגרים שצפויים לו".

בעקבות האירועים האחרונים סמוך לגדר המערכת, נוספו לאימון מספר תרגילים חדשים. "לפני שכל גדוד מגיע לאל"ת (אימון לפני תעסוקה)", מסביר סגן באום, "חונכי הלחימה נפגשים עם המג"ד והסמח"ט של החטיבה המתאמנת, ולאחר התייעצות משותפת, נקבעים התכנים שייכללו באימון ובתרגיל המסכם".

במסגרת התרגיל התאמנו הלוחמים על יציאה מהירה מ"דוד" (כלי רכב משוריין), ירי באש חיה והסתערות על מחבלים - הכול כדי לדמות את הלחץ המורגש בזמן תפעול אירוע בזמן אמת.

"אחד מהחידושים שהוכנסו לאימון הוא הכנת הכוחות להתמודדות עם הפרות הסדר האלימות, בשיתוף מדריכות מ'מתקן אדם'", מציין סגן באום, ומוסיף כי בין המיומנויות שמלמדות המדריכות את הלוחמים נכללים סיכול ניסיונות חדירה, ביצוע ירי מדויק, ככל שניתן, וזיהוי מסיתים מרכזיים. בנוסף, הלוחמים מוכשרים להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות ועוברים רענון בהגשת עזרה ראשונה.

"הכרחי וחשוב שהלוחמים יכירו את שפת הגזרה וידעו לעבוד יחד עם הכוחות השונים כבר מהרגע הראשון", הוא מחדד. לכן, לתרגיל הצטרפו טוראי לי, תצפיתנית מחמ"ל כיסופים, ולוחמי שריון שנמצאים כעת בתעסוקה מבצעית בגזרה.

"הכוחות יכולים לעלות לקו, ובוקר למחרת יתרחשו הפרות סדר. במצב זה - הכוח יהיה מוכן", מסכם סגן באום, ואליו מצטרף סמ״ר שון סלומונוביץ׳, לוחם מגדוד 890 של חטיבת הצנחנים: "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו עולים לקו בגזרת עזה. נכון שדברים השתנו מאז - אבל אני בטוח שאנחנו מוכנים. אין בנו פחד".