בדרך לגדס"ר צנחנים? כדאי שתנחתו בכתבה הזו

אם אתם עומדים להתגייס לחטיבת הצנחנים בימים הקרובים, מקווים שזכרתם שיש שלב נוסף בדרך לחטיבה האדומה שחלקכם עשויים ומחכים ודאי לעבור - גיבוש היחידות החטיבתיות, שמוביל גם לגדס"ר. לקראת הגיוס המתקרב, סיפקנו עבורכם הצצה למה זה באמת אומר לעבור מסלול בפלוגת הסיירת, הפלחה"ן או העורב

08.03.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

ממש עכשיו, מחכה קבוצה גדולה של מלש"בים להוטים ונרגשים (אתם), להיכנס לשורותיה של החטיבה האדומה. את סוף השבוע הקרוב תבלו באריזת תיק, היאחזות ברגעים אחרונים של בית, ובוודאי בתהיות בלתי פוסקות על הדברים שצפויים לכם בכניסה לשירות הצבאי.

שאלה נוספת שעשויה לעלות במוחם של חלקכם, היא ההתלבטות על היציאה לגיבוש יח"טיות - היחידות החטיבתיות, שיכולה להוביל אתכם לשירות בגדס"ר צנחנים.

אז על מנת להבין את המשמעות והדרך להפוך ללוחם גדס"ר אמיתי, ביקשנו מסרן גיא דהב, מפקד פלוגה בהכשרות הגדס"ר הקרובות, לתת לכם את כל התשובות.

מה זה גדס"ר צנחנים?

"הגדס"ר מורכב משלוש פלוגות מבצעיות: הפלחה"ן, הסיירת (פלס"ר), והעורב, ולכל פלוגה מטרה - להוביל את החטיבה בתחום מקצועי אחר", אומר סרן דהב, ומפרט: "נתחיל בסיירת - שמיועדת להיות חוד החנית של חטיבת הצנחנים. אנשיה מוכושרים ביכולות התמודדות עם טווח תת קרקע, וברשותם אמצעי סיור, תצפית, הובלת כוחות וניטור בהם הם מוכשרים ברמת הפיכתם למקצוע".

"העורב היא פלוגה ייעודית של החטיבה, שמטרתה להתמקם בנקודה הקדמית ביותר בחטיבה בחירום, שהיא גם המורכבת ביותר, לטובת ירי טילים באיכות ודיוק גבוהים", הוא מוסיף, "הם מוסמכים לסחיבת משקלים גדולים מעבר למשקל הטילים עצמם, וכמובן מוכוונים מקצועית ומגיעים לנקודות עם הסיכוי הגבוה ביותר למגע עם האויב".

פלחה"ן צנחנים, פלוגת ההנדסה החטיבתית, גם היא בעלת ייעוד נקודתי ומשימות מוגדרות. "הפלחה"ן עושה הכשרה בחבלה והנדסה, והמשימות של הלוחמים הן משימות איכות מקצועיות בקצה המבצעי", הוא מסביר, "נטרול מנהרות ופירים, פילוס דרך בשדה מוקשים - בעצם כל מה שקשור לעבודה הנדסית, מפריצה ועד פיצוץ".

איך לוחם שהתגייס לחטיבת הצנחנים יכול להגיע לאחת מפלוגות הגדס"ר?

"יומיים לאחר הגיוס יוצאים לגיבוש יח"טיות (יחידות חטיבתיות), ומתמיינים בו בין שלושת היחידות", מסביר סרן דהב, "מי שאכן צלח את הגיבוש יתקבל לאחת הפלוגות, ידע לאיזו מהן הוא מיועד, ובתוך המסלול יהיו לו הכשרות שייעודיות למקצוע העתידי שלו".

איך נראית ההכשרה הייעודית של הגדס"ר?

"הכשרת הלוחם בגדס"ר צנחנים מורכבת מ-2 חלקים בבא"ח: הכשרת יסוד (טירונות)למשך של 16-18 שבועות, ואימון מתקדם (זמן קצר יותר, כדי להתחיל את המסלול כמה שיותר מוקדם) - בין שבע לשמונה שבועות", מפרט סרן דהב וממשיך, "החלק ה-3 מתקיים בבית ליד - בסיס ההכשרות, בית הספר ומטה הגדס"ר. אחרי 22 שבועות בבא"ח, במשך שמונה או תשעה חודשים, יעבור כאן הלוחם את פרק ה'מסלול'".

אני עובר את ההכשרה רק עם הפלוגה שאני עומד לשרת בה, או גם עם פלוגות אחרות?

"מסלול הגדס"ר נמשך בין שנה וחודשיים לשנה וארבעה חודשים, ולו כאמור שני חלקים, שבתוכם משולבים גם חלקים המותאמים באופן ספציפי לכל פלוגה וייעודה", הוא מציג.

"הפלוגות במהלך ההכשרה כולה הן מעורבות - הכיתות (שלאחר מכן הופכות לצוותים באימון המתקדם), מחולקות על פי צוותים, וכל פלוגה מורכבת משלוש כאלו - כיתת עורב, כיתת סיירת וכיתת פלחה"ן. בסיום המסלול כל צוותי הפלחה"ן - ילכו לפלחה"ן, העורב - לעורב וכן הלאה".    

למה בעצם יש צורך בחודשי המסלול, נוסף על האימון המתקדם?

"בסוף הכשרת אימון היסוד, הלוחם מוסמך להיות רובאי 05, וכשהוא מסיים אימון מתקדם הוא מוסמך לרובאי 07 - מה שאומר בעצם שהוא מוסמך ללחום בזמן אמת", אומר המ"פ, "בגלל ייחודיותו של הגדס"ר כגדוד פלוגות חוד בעלות ייעוד מבצעי ספציפי - חשוב שהלוחם יתמקצע במשימות אותן יבצע בשירותו הסדיר. לכן אנחנו ממשיכים את המסלול לעוד שמונה חודשים נוספים לפחות".

מה כוללות הכשרת היסוד והאימון המתקדם?

"הכשרת היסוד בגדס"ר מתעסקת בשלושה גורמים מרכזיים - כושר קרבי, קליעה, ושדאות", מפרט סרן דהב, "כושר קרבי שונה מכושר גופני ואף אחד לא חווה אותו עד שנכנס ללוחמה: הליכה ארוכה, משקלים, תנועה מבצעית, ניתוח שטח ותנועה בהתאם לתנאי השטח ולמשימה".

"הם מתנסים גם בקליעה - ירייה בכל המצבים ולכל הטווחים, ירי לאחר מאמץ ובהסתערות אויב", ממשיך המ"פ. "בשדאות - הם לומדים את השטח וההיטמעות בו, הסוואה, הבנה איך השטח יכול לפגוע בי או להועיל לי ואיך אני יכול להיעזר בו בתנועה אל היעד".

"שבוע השדאות למשל, הוא שבוע מרכזי - חייל יורד לשטח לשבוע שלם, בתקווה שיישן רק בשינה מבצעית תחת כיפת השמיים. הלוחם מבין פתאום מה הם סימנים מוסכמים בצוות, עבודה במסגרת כיתית, שינה בצמדים ואכילה תוך חיפוי זה על זה בזמנים קצרים", הוא משתף, "המשימות מגוונות - מארבים, התגנבויות, ובעיקר התמודדות עם משקלים וציוד כבד לאורך זמן".

תכל'ס, מתי באמת צונחים?

"בדרך כלל לקראת סוף הטירונות, אנחנו עוברים שבועיים בבסיס תל נוף, בהם הלוחמים לומדים צניחה עם מדריכי הצניחה", מספר סרן דהב, "השבועיים האלו כוללים למידה ותרגולים, כאשר בשבוע שני עוסקים רק בתרגול צניחות".

הלוחם העתידי יתרגל 5 צניחות: הצניחה הראשונה היא 'צניחת פראייר' - בלי ציוד, לקבל את תחושת העלייה למטוס והקפיצה ממנו, לראות שהמצנח נפתח והכל בסדר.

לאחר מכן יש שתי צניחות עם ציוד לחימה, שנכנס לשק שצמוד לחזה, ולבסוף שתי צניחות הלילה- אחת בלי ציוד, והסופית עם ציוד - שמדמה את האופן בו תיראה צניחה אמיתית במצב מלחמה". בסיום קורס הצניחה מקבל הלוחם את סיכת כנפי הצניחה (כנפ"ץ), חלומו של כל טירון.

בשלב המסלול, מה צפוי ללוחמי הגדס"ר?

"גם ההכשרה בבית ליד מסתכמת בכמה נקודות מרכזיות", מציג המ"פ, "המכין - 3 שבועות רצופים וקשים של שטח - מעט טלפונים, סגירת שבת בשטח, תרגילי ירי רטובים ועוד".

"מקצוע הפרט - חיזוק דרך הכשרה והסמכה של מקצוע הלוחם (פק"ל) בנוסף למקצוע הצוותי שלו, מעבר למה שהוא למד באימון המתקדם", מבהיר סרן דהב, "והמסכמים - מבחני יכולות ניווט, לחימה וקליעה שהלוחמים עוברים במספר רמות - רמת הפרט, רמת הצוות, ורמת כלל הפלוגה".

על פי סרן דהב, חלק משמעותי נוסף בהכשרה הוא התמקצעות כל צוות בהתאם ליחידה אליה הוא יגיע - פלחה"ן, פלס"ר, סיירת. "במשך חודשיים שלמים מהמסלול, כל צוות הולך להכשרה ייעודית לו במקום אחר: לוחמה תת קרקעית ולוחמה בטרור לסיירת, חודשיים הנדסיים בבהל"ץ לפלחה"ן, וחודשיים של למידת הטיל בביסל"ח", הוא מפרט.

"לאחר סיום המסלול, כל צוות 'מקים את עצמו' במשך חודש וחצי בתוך הפלוגה הייעודית", הוא מסביר ומדגים, "למשל בפלוגת הסיירת ישנם צוותים בעלי מקצועות ייחודיים - לוחמה תת קרקעית, רתק, חוד והובלה בסבך, ועל כל צוות כזה לחזק את עצמו בהובלת מפקד הפלוגה וחונכים ממנה".

בנוסף ישנן יכולות נוספות בהן יתמקצעו הלוחמים במהלך המסלול - הם יעברו שבועות לוחמה בשטח בנוי, שבועות ניווטים שיכללו ניווט בדד עם משקלים, לחימה סבך, ולחימה בשטח מורכב (שטח המשלב מספר סוגי לחימה).

האם יש קשר עם הקווים שיתפסו הלוחמים בשירות הסדיר במהלך המסלול?

"בשבוע פטרול והתגנבות, בו נדרשים הלוחמים להיות מקצועיים, בעלי תושייה ומחוברים לתמונת המצב, הם נדרשים להתמודד עם סיטואציות מורכבות שיכולות לקרות בגזרה מבצעית", מסביר סרן דהב, "הם יורדים לקווים בהתאם לתעסוקה המבצעית של הגדוד, ויוצאים לפטרולים, סיורים והתגנבויות בתוך הגזרה של אותם לוחמים".

איך מסתיים המסלול?

לאחר שהצוותים נבחנו בבחנים המסכמים, ודימו מציאות מבצעית שמשקפת לכל צוות את ייעודו - העורב במשימות הכוונת טילים, הסיירת בתת קרקע והפלחה"ן במשימות פיצוץ, יסיימו הלוחמים את המסלול בטקס ב"כוכב הירדן".

"במקום הטקס נמצא בית שושנה, על שם אחותו של מאיר הר ציון שהקים את סיירת צנחנים ועל שמו נקראת מגמת ההכשרות - זה אירוע מרגש מאוד שמחכים לו במשך כל המסלול, וכמובן שנמצאים בו גם ההורים והפלוגות הלוחמות", מספר סרן דהב.

מי הוא לוחם גדס"ר צנחנים בעיניך?

"הייתי חייל בפלוגת הסיירת ואת כל תפקידי כמפקד ביצעתי גם כן בגדס"ר", משתף המ"פ החדש, "מבחינתי - לוחם בגדוד הזה הוא הלוחם המקצועי ביותר בחטיבה - הוא בקיא בפק"ל ובמקצוע שלו, הוא מבין את תפקידו בתוך הצוות וחותר להיות המצטיין בכל תחום שהוא".

"בנוסף, אני חושב שחשוב שבבסיסו של הלוחם תהיה מוסריות וערכיות מלאה, מבחינתי זה נגזר ממצוינות. הוא צריך להבין שהמסגרת שהוא נמצא בא חזקה, וכשהוא והאנשים סביבו ממלאים את תפקידם הם יצליחו לעמוד במשימה בצורה הטובה ביותר".

ולסיכום, טיפ למתגייסים הטריים?

"צריך להפנים ולהבין שהמפקדים לא פה כדי להפחיד או להקשות עליך, אלא כדי לקדם ולפתח אותך", מסכם סרן דהב, "אל תחשוש מהאקטים ומהשבועות השונים כי הכול נגמר בסוף - השאלה היא, אם תיתן את מה שיש בך באמת ותפיק מהדברים את המירב".

"אני יודע שקשה, גם אני הייתי שם, אבל לבוא בראש שמוט מטה ולחשוש כל היום יגרום לך לחשוב רק על הדברים השליליים - תעבור את זה בחיוך, תינעל על המטרה, אתה תיתרם מזה, וכך גם חבריך לשירות".