כל השלבים בדרך לצניחה הראשונה שלכם

טירונות חטיבת הצנחנים, על 3 גדודיה והגדס"ר, ממקצעת את החיילים ביסודות הקליעה, הכושר הקרבי והשדאות. עם זאת, אף מלש"ב שעומד להתגייס לחטיבה האדומה לא יסתיר את התרגשותו מרגע השיא של הכשרתו - הצניחה. אז מה עוברים עד לצניחה הראשונה? ומה קורה מיד אחריה? אם אתם מתגייסים לצנחנים, הנה כל הפרטים על אחד הרגעים המרגשים בשירות שלכם

06.08.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

הכשרת היסוד של חטיבת הצנחנים (הטירונות) אינטנסיבית ועמוסה. היא כוללת את מגוון היסודות בהם צריך להתמקצע הלוחם, וממש לפני סופה - מתבצעות הצניחות הראשונות שהוא יבצע בשירות שלו. 

אז, אנחנו יודעים שאתם כבר מתים להבין מתי תצנחו ואיך, אבל לפני כן - בואו נתעסק קצת באיך תיראה הטירונות שקודמת לכך:

הטירונות מתחילה בהתעסקות בעיקר בקליעה -  בשלושת השבועות הראשונים מתעסקים רק במטווחים: ירייה בכל המצבים ולכל הטווחים, ירי לאחר מאמץ ובהסתערות אויב. בנוסף, בשבועות הללו מתמקדים גם במסדרי ציוד ושמירה עליו ובמשמעת גבוהה.

לאחר מכן נכנסים לשבוע שדאות - שבוע שטח מבצעי ראשון. הלוחם יורד לשטח לשבוע שלם, בתקווה שיישן רק בשינה מבצעית תחת כיפת השמיים. בשבוע הזה מתמקדים בהבנת מה הם סימנים מוסכמים בתוך הצוות, עבודה במסגרת כיתתית, שינה בצמדים ואכילה תוך חיפוי זה על זה בזמנים קצרים. הציוד נשאר על הגוף עד ארבע לפנות בוקר, והלוחם לומד משמעת לחימה בלילה. 

לאחר מכן מתקדמים לשבוע "פרט, צמד, חוליה" - הלוחם מבצע תרגיל של לוחמת בדד, ולאחר מכן תרגיל לחימה בצמד, ולבסוף תרגיל חולייה של כמה לוחמים המהווה את רמת הלחימה הגבוהה ביותר אליה יגיע בשבוע זה. 

השבוע האחרון הוא שבוע לוחמה בשטח בנוי, בלש"ביה של בא"ח צנחנים. 

בין לבין מתקיימים גם מסעות שאורכם עולה בהדרגה - החל מ4 קילומטר ועד ל-55 קילומטר במסע הכומתה. 

ועכשיו - לרגע האמת.

לא תמיד יודעים לפני שבועות הצניחה מתי הם מתקיימים, לרוב מדובר באזור סוף הטירונות - תחילת האימון המתקדם. מדובר בשבועיים שכוללים למידה, תרגולי צניחה במתקנים ייחודיים, ולבסוף - צניחות, ומתנהלים ע"י מדריכי צניחה. 

אז מה קורה עד הצניחה? נקלטים בתל נוף ומתחילים בשלב הקרקעי במגרש האימונים. בהתחלה האימון מתקיים על הקרקע והחניכים לומדים את תורת הצניחה - הנחיתה בקרקע, התנהגות באוויר, התנהלות במטוס ועל המצנח. לאחר מכן, מתחילים באימונים פיזיים על מתקני הצניחה בהם מתרגלים את מה שנלמד.

בתחילת השבוע השני, מתקיים יום אימונים שכולל שיעורים על תקלות באוויר ומקרי בוחן, ויום לאחר מכן - מתחילים את הצניחות. 

הלוחם העתידי יבצע 4 צניחות:

1. צניחת 'פראייר' - צניחה ללא ציוד באור יום, על מנת לקבל את תחושת העלייה למטוס והקפיצה ממנו, לראות שהמצנח נפתח והכל בסדר.

2.  צניחות יום עם ציוד - להתאמן בתפעול תיק ה'לואו' שמחובר אליך בזמן הצניחה ומכיל את הציוד כולו.

 בסיום קורס הצניחה מקבל הלוחם את סיכת כנפי הצניחה (כנפ"ץ) - חלומו של כל טירון. הלוחמים מוכנים לצניחה המבצעית במידה ויידרשו אליה. 

ומה לאחר מכן? נכנסים לאימון המתקדם ועולים רמה.

באימון המתקדם שלושה שבועות מרכזיים שמבדילים בינו לבין תקופת אימון היסוד (הטירונות). 

השבוע הראשון - שבוע כיתה. שבוע מבצעי מתגלגל, בו הלוחמים נמצאים על ציוד כל הזמן וישנים מעט. תרגול לוחמה של כל הכיתה יחד עם המ"כ, כאשר האדם שבוחן את תוצאות התרגיל הוא מפקד המחלקה.

השבוע השני - שבוע מחלקה. תרגול לוחמה ברמת המחלקה בו מפקד הפלוגה בוחן את מפקד המחלקה.

והשבוע השלישי - שבוע מלחמה. כל הפלוגה מתאמנת יחד, והמ"פ נבחן על ידי המג"ד או מפקד המגמה בבא"ח. 

אל תדאגו, יש עוד כמה שלבים עד שתהפכו לצנחנים מן המניין. אבל את הבסיס? עכשיו אתם כבר יודעים.