איך מנצחים באליפות הקליעה שוב ושוב - ושוב?

אחרי שבועות ארוכים של אימוני סיבולת, ירי וריצה - הם לקחו בהליכה את תואר "החטיבה המצטיינת" באליפות הקליעה. פגשנו את פרויקטור ההכשרות ואת אלוף הקליעה מחטיבת הצנחנים וגילינו - איך הופכים ל"אלוף האלופים"?

13.09.20
מירב בראל , מערכת אתר צה"ל

כבר בפעם השלישית ברציפות, אחרי שעברו מסלולי אימונים ייחודיים, קוטפים לוחמי החטיבה האדומה את המקום הראשון באליפות הקליעה של צה"ל. רס"ן סמואל בוזנה, פרויקטור ההכשרות של החטיבה לאליפות, מסביר שהניצחון ממש לא בא ברגל - אלא דרך מסלול מכשולים ואימונים מורכב, שנועד להכין את המתחרים בעיקר לשדה הקרב.

"בשלושת השבועות שקדמו לאליפות, הקמנו מחנה אימונים שמתעסק רק בה", מספר פרויקטור ההכשרות, "בהתחלה מיינו את הלוחמים ובחרנו את הטובים ביותר מביניהם, השבוע השני עסק באימונים סביב המקצים שהיו בתחרויות קודמות והאחרון הוקדש לתחרות הנוכחית - במהלכו תרגלנו מודלים ותרחישים מבצעיים שסביר להניח שיהיו בה".

האימונים, כך הוא מתאר, כללו בין היתר, מקצי ירי תוך כדי תנועה, ירי מטווח קרוב ורחוק, ירי לאחר מאמץ, ירי מאחורי מחסות, שילוב של מטרות מסוגים וגדלים שונים, בחנים מנטליים במעמד מפקד החטיבה ועוד: "היה לנו חשוב ליצור את אפקט הלחץ על הלוחמים בהכנות כדי שיתרגלו להתרגשות שתלווה אותם בבוחן עצמו. כך, בזמן אמת, האימונים שלהם יבואו לידי ביטוי בתוצאות".

"שמרנו על שלושה עקרונות לאורך האימונים", מפרט רס"ן בוזנה, "דיוק - הם חייבים להיות מדויקים בפגיעה במטרה. מהירות - הם צריכים לתפעל את הנשק ולירות הכי מהר שיש. ואחריות - אם אתה לא בול על המטרה - אל תירה!".

בדרך כלל, לוחמים מתכוננים למלחמה או להיתקלות עם מחבל שעלולה לקרות בכל רגע נתון, בלי היכולת לצפות אותה מראש. אבל כשהם מקבלים תאריך ושעה, השיטה משתנה לגמרי. "לכן, אימונים זה לא הדבר היחיד שהלוחמים עשו במחנה, הם שמעו הרצאה של אריק זאבי על תחרויות ופוטנציאל לניצחון וקיבלו ציוד חדש כמו כלי נשק, כוונות, קסדות טקטיות ועוד", מוסיף פרויקטור ההכשרות.

על כל המהלך הזה רס"ן בוזנה לא ניצח לבד. "במהלך האימונים הלוחמים היו צמודים לחונכים מקצועיים, למדו מקצינת קליעה לשעבר וממילואימניקים נוספים של החטיבה שהתגייסו למשימה", הוא מספר, "הלוחמים קיבלו מעטפת מכל בחינה אפשרית, כך שיכלו להתרכז רק בתחרות. החטיבה נרתמה באופן מלא ויצרה לנו את הפלטפורמה להצלחה". 

ואכן, ההשקעה השתלמה. הצנחנים קטפו את תואר החטיבה המצטיינת בפעם השלישית ברציפות, את תואר הגדוד המצטיין (גדוד אפעה) ואת תואר "אלוף האלופים", שהלך לסגן עמית שטילר. עמית הקדיש את הניצחון שלו לעידן שמחון ז"ל, אלוף האלופים לשנת 2018, ששירת גם הוא בחטיבה, ונהרג בתאונת דרכים בעת מילוי תפקידו. 

"כשהגעתי לתפקיד מפקד צוות", נזכר עמית, "אירעה התאונה של עידן, ובאותו זמן מפקד החה״ן היה סרן אסף פרץ - הוא היה המ״פ של עידן וסיפר לנו עליו. ברגע שהבנתי שאני מתחרה באליפות, השם של עידן רץ לי בראש כל השבוע שלפני, וידעתי שאם אני אנצח - אני אקדיש לו את הזכייה".

"לא הכרתי את עידן יותר מדי, אבל חברי הצוות והמפקדים שלו תמיד דיברו עליו", הוא מתרגש, "הדבר המרכזי שזכור לי ממנו הוא החיוך שלו".

"האליפות נתנה לנו הזדמנות להתאמן בצורה בה נילחם בזמן אמת, ובמהלך המחנה באמת ראינו שיפור מדהים ביכולות של הלוחמים במקצועות הקליעה. צנחנים לוקחים הכול ברצינות, וכשהם רואים תחרות שמדמה שדה קרב מול העיניים - יש להם מטרה אחת והם עושים הכול כדי לעמוד בה", מסכם רס"ן בוזנה בגאווה: "הם אנשים מצוינים ואני מרוצה מהם מאוד. נעבוד קשה כדי להמשיך את המסורת ולנצח גם בשנה הבאה".