רוצים להגיע לגיבוש החטיבה האדומה? זו השיטה החדשה שתיתן לכם הזדמנות

לחידוש כזה בחטיבת הצנחנים לא ציפיתם - מעתה, יתבקשו הלוחמים בחטיבה למסור לקראת כל גיבוש שמות של חבריהם המעוניינים להגיע אל החטיבה האדומה. המטרה? להביא אל המיונים את הטובים שבטובים, ולגייס חיילים נוספים שהיו עשויים להתפספס בדרך. מעוניינים בשירות הלוחמה המשמעותי שחבריכם כבר נמצאים בו? פגשנו את מג"ד בא"ח צנחנים שסיפר הכל אודות שיטת האיתור החדשה

04.05.20
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

בא"ח צנחנים, בסיס ההכשרה של החטיבה האדומה - המקום שמאמן ומדריך בשנה אלפי לוחמים במסלול הלוחם, וכן, אחראי גם על המיון והאיתור של המלש"בים המעוניינים להפוך לכאלו. כשמפקד הבא"ח, סא"ל אפרים אבני, חשב על דרכים לייעול ושיפור התהליך שעוברים המועמדים, המסקנות שלו ושל המפקדים לצידו הובילו לדרך חדשה בה יהיה אפשר להגיע לגיבוש החטיבה. 

"כדי לקבל גיבוש צנחנים, מלש"ב צריך לדרג בשאלון ההעדפות שלו רצון גבוה ללוחמה, ורצון גבוה להגיע לחטיבת הצנחנים. מי שרשם את שני הדברים הללו ונמצא מתאים בפרופיל ובנתונים הנוספים, יגיע ככל הנראה לגיבוש", פותח מג"ד הבא"ח, "נקודת הפתיחה שלי, היא שאני רוצה את הטובים ביותר בגיבוש, ושאני בטוח שיש דרכים נוספות מלבד שאלון ההעדפות להביא אותם ולחשוף אותם למיון".

הצעד הראשון בתהליך כלל כנסים בבתי ספר, שאפשרו לאתר תלמידים נוספים מתוך הכיתות ולהעלות את המוטיבציה לשירות לוחמה בכלל ובצנחנים בפרט, אבל זו רק הייתה ההתחלה. "אחרי שהתחלנו בצעד הזה, רציתי להרחיב עוד יותר את ה'חיפוש', והבנתי שאני יכול להיעזר בלוחמים שכבר נמצאים בשורותינו. אני רוצה להאמין שצנחן שאני מגייס לחטיבה, יידע להביא מתוך האנשים הקרובים אליו אנשים נוספים שמתאימים לפרופיל הלוחם בו אנחנו מעוניינים, וכך התחילה שיטת 'חבר מביא חבר' אצלנו". 

בשיטה זו, הלוחמים הופכים למעין 'שגרירים' שתפקידם להוות נקודת קישור בין המלש"ב - לגיבוש. "אז איך זה עובד? אחרי שיצאנו בסוג של קמפיין דרך המג"דים, הסברנו ללוחמים על הפרויקט וחילקנו להם עלונים שמסבירים אותו, כל לוחם שהיה מעוניין להעביר שמות של מלש"בים שהוא חושב שמתאימים לגיבוש הגיע לפגישה בשלישות", מפרט סא"ל אבני, "לאחר שהוא העביר את השמות, השלישות מעבירה אותם ל'מיטב' שבודקים כל אחד מהמועמדים, ואלו שנמצאים מתאימים מזומנים אוטומטית לגיבוש".

לקראת הגיבוש שיערך בדצמבר, המיזם יצא לדרך בפיילוט ראשון - לוחמים רבים כבר העבירו שמות והרשימה עוד מתארכת. "הלוחם לא צריך לתת המלצה מפורטת על המלש"ב, את זה אנחנו משאירים למיטב ולגיבוש עצמו כמובן", מדגיש המג"ד, "אבל, התפקיד שלו מהרגע שהוא העביר לנו את השמות הוא לשמר את המוטיבציה של המועמד להתייצב, לוודא שהוא זומן למיון ובאמת מגיע".

"חשוב לנו מאוד להדגיש שכולם עוברים את אותו מיון, מלש"ב ששמו הועבר על ידי אחד מהלוחמים שלנו הוא בעל סיכוי שווה להתקבל לחטיבה כמו כל מלש"ב שהגיע בדרך אחרת", מחדד סא"ל אבני, "השיטה היא רק עוד נתיב שמאפשר הגעה למועמדים איכותיים ופוטנציאליים כדי שיוכלו לקבל את ההזדמנות להתמיין".

עוד לפני הגיבוש, החטיבה יוצרת קשר עם המלש"בים המתאימים שמזומנים באמצעות סרטונים והודעות הנשלחים אליהם בווצאפ וממשיכה איתם את התהליך.  "השמות של מועמדים שהועברו לנו על ידי לוחמים ומזומנים לגיבוש הקרוב ממשיכים להצטבר", הוא אומר בגאווה, "השאיפה קדימה היא שנמשיך את השיטה גם לגיבוש מרץ ושנצליח לייצר קבוצות של כלל המועמדים שזומנו לגיבוש, כדי שיקבלו מאיתנו סרטוני הדרכה לקראתו ושלל המלצות".

אז, ההכנות לגיבוש בעיצומן, הרשימות כבר מתמלאות - אך עדיין לא מאוחר לנסות ולהגיע אליו ואל הבאים. "חשוב לי לומר לכל המועמדים לשירות ביטחון - שירות קרבי זו הדרך, בצנחנים ובכל", מסכם המג"ד, "אנחנו באמת מאמינים שעכשיו התור שלכם לקום, להשפיע, ולעשות משהו בשביל צה"ל והמדינה, ואנחנו מקווים שהחטיבה שלנו תהיה הבית האידיאלי בשבילכם לעשות זאת".