הם התגייסו רק השבוע, אבל הולכים לשנות את פני הקרב

מערכות תקשורת מסווגות, פעילות טכנולוגית במנהרות ורובוטים שמשמידים מחבלים - מעכשיו, במסגרת פיילוט חדשני, יצטרפו לחטיבת הצנחנים לוחמים שיאותרו עוד מהטירונות לנצח בקרב, יחד עם שאר הלוחמים - אבל עכשיו גם דרך הטכנולוגיה. כל הפרטים

05.04.21
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

מאות מלש"בים הגיעו בראשון האחרון לבקו"ם - להתגייס, לעבור אימונים ואחרי לא מעט אתגרים להפוך ללוחמי צנחנים. אירוע כזה, מרגש ככל שיהיה, הוא לא מראה חריג כמובן, אבל הפעם, חלקם הגיעו עם ייעוד קצת אחר - אלו הם לוחמי ה"דלתא" (לוחמים טכנולוגיים) החדשים של החטיבה, שהתגייסו לראשונה במסגרת פיילוט שעתיד לחולל מהפכה בעולם החי"ר. 

"ייעודו של הלוחם הטכנולוגי הוא בעצם לרכז פעילות שהייתה בעבר ברמה של אוגדה עד מטכ"ל", מציג מפקד חטיבת הצנחנים, אל"ם יובל גז, "לוחמי הדלתא יאפשרו לנו להתאים ולהשתמש ביכולות מודיעיניות בשטח, בזמן שהכוח נמצא תחת אש מול האויב". 

הפיילוט, הוא מספר, מגיע בסופה של עבודת מטה נרחבת שארכה כשנה, וכללה בין היתר ניסויים בשטח והסבות של לוחמים קיימים לתפקיד. 

בדיוק כמו שאר הלוחמים, גם הדיגיטליים יוסמכו לרובאי 07 וישתתפו בקרב באופן מלא. "את התפקיד הזה יאיישו 15% מסך החיילים בכל גדוד, בדומה לתפקידים מוכרים יותר כמו צלפים, קלעים ומטוליסטים".

"הלוחמים הדיגיטליים מסייעים באופן ישיר למפקדי המחלקות והפלוגות - לקצר תקיפות סיוע מהאוויר, מחצי שעה עד שעה לדקות בודדות", מסביר אל"ם גז, "הם יכולים לתקשר בצ'אטים מבצעיים עם כוחות סמוכים בזמן לחימה, לסגור מעגלי אש מהירים, לתכנן את הקרב ולנהל אותו תוך שימוש בעושר המודיעיני".

"לוחמי הדלתא משובצים בחפ"קי המ"פ, ועוזרים לו בחשיפת האויב, במבצעי גירוי, בהשמדת מחבלים עם רחפנים בתווך הרוק"ק (רום הקרוב לקרקע), ובהפעלת מזל"טים ומסוקי קרב", הוא מפרט, "כך נקבל את היכולת לסיים התנגשויות מול האויב בכמה דקות - ועם הרבה פחות אבדות".

"לתפקיד החדש יגויסו מלש"בים בעלי אוריינטציה טכנולוגית, שתזוהה כבר בצו הראשון ובהליך המיון שאחריו", מבהיר המח"ט, "מנערים 'גיימרים' בעלי פרופיל קרבי, דרך תלמידי מגמות טכנולוגיות ועד לבעלי יכולות קשב וריכוז גבוהות". גם מלש"בים שעברו מבחנים ליחידות מודיעיניות וטכנולוגיות יסווגו כמועמדים לתפקיד

לכל מלש"ב המיועד ללחימה יופיע החל מהחודשים הקרובים על הטופס השיבוצי שלו מדד חדש בשם "די" (דלתא), המשוכלל לדירוג מספרי - שדומה לצורת החישוב של הקב"א והדפ"ר: די 0 - בעל אוריינטציה טכנולוגית לא מתאימה לתפקיד, די 1 - בעל אוריינטציה בינונית ודי 2 - בעל אוריינטציה גבוהה.

במסגרת הפרויקט 10 תתי-תפקידים, בהם מפעילי רחפנים תוקפים ואוספים, מפעילי מערכות שליטה ובקרה, כמו מערכת "משואה 750" החדשה, מפעילי מכ"מים קטנים ומערכות ללחימה אלקטרונית, מפעילי מערכות תקשורת מסווגות בשטח אויב, לוחמים לפעילות טכנולוגית במנהרות, מפעילי רובוטים, מפעילי טילי גיל בגרסתם המתקדמת ועוד.

הקורסים השונים ייערכו בבסיס בית הספר למקצועות החי"ר (ביסל"ח), ויימשכו בין שבועיים לחודש.

סמ"ר א' הוא לוחם צנחנים בקבע שעבר את ההכשרה הטכנולוגית במתכונתה הקודמת: "את המסלול עשיתי בסיירת צנחנים, ואחרי שנה וחודשיים הגעתי ליחידת הדלתא - עברתי קורסים באמצעים מודיעיניים שונים, ועכשיו אני והצוות לוקחים חלק בפרויקטים שמקדמים טכניקות טכנולוגיות בצה"ל - בשילוב עם הלחימה בשטח".

"התפקיד", הוא ממשיך, "דורש יצירתיות, השקעה, התמדה וחשיבה מחוץ לקופסה. אם חשוב לכם לשלב את הלחימה בשטח יחד עם טכנולוגיה מתקדמת במהלך השירות הצבאי, בואו ליחידת הדלתא ותשפיעו על המלחמה הבאה". 

"כושר פיזי הוא קריטריון חשוב - אנחנו לוחמים בשטח לכל דבר, לכן כדאי להתאמן לפני שניגשים להליך המיונים", מוסיף סמ"ר א' טיפ למלש"בים לקראת המיונים, "מעבר לזה, מגמות בבית הספר, קורסים טכנולוגיים או זיקה לעולם הזה בכלל, יכולים מאוד לעזור". 

הפיילוט משולב עם חברות היי-טק של התעשיות הביטחוניות הגדולות, ויאפשר למשתחררים מהתפקיד להיקלט ולעבוד באותם המקומות, על בסיס הידע וההכשרה שקיבלו בצבא - גם ללא תואר אקדמי בתחום. 

"ניתן יתרון לחיילים המתגוררים בפריפריה - כך נעלה את המוטיבציה של בני הנוער לשרת בקרבי ולצאת לאזרחות עם מקצוע ביד", מבהיר המח"ט, "אם התוכנית תצליח, היא תורחב תוך כשנה גם לחטיבת גולני, ובהמשך לגבעתי וליתר חטיבות החי"ר והשריון".

"קראנו להם לוחמי דלתא - כי הם יביאו לשדה הקרב המודרני את ה"אקס פקטור" למ"פ ולמג"ד", מצהיר אל"ם גז, "האמצעים החדשים הללו מספקים תחבולה, קטלניות ואש הרסנית - רק אם הלוחמים הטכנולוגיים ימצו אותם, לצד ערכי החתירה למגע והרעות שיספגו כלוחמים".