איך מסכמים 20 שנות בא"ח צנחנים? לרס"ר המיתולוגי יש תשובה

מתקני אימון חדשים, הכשרה מותאמת לשדה הקרב ומגורים בנויים. לכבוד 20 שנים של בא"ח צנחנים ישבנו לשיחה עם האיש שהכי מזוהה עם המקום - זה שכל לוחם שדרך בבסיס, מהראשון ועד האחרון, זוכר היטב - הרס"ר המיתולגי ניסים מימון. שמענו על כל השינויים וקיבלנו תשובה לשאלה: מה הופך את בא"ח צנחנים למקום שהוא היום?

25.06.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

ב-20 השנים בהן קיים בא"ח צנחנים, המון דברים כבר הספיקו להשתנות, אבל משהו אחד נשאר בדיוק כפי שהוא - במשך 20 שנות בא"ח, מי שענד את השרוך הכחול-לבן ואייש את תפקיד הרס"ר האגדי היה רנ"ג ניסים מימון.

אז מי יותר מתאים ממנו לספר לנו על השינויים הרבים שהתרחשו בבא"ח - שהם רבים כל כך עד שהחיילים ששירתו בו לפני שני עשורים, כנראה לא היו מזהים אותו היום.

"המקום בו מלש"בים הופכים למפקדים" 

אחרי מספר שנים שישב בסנור, עבר הבא"ח למחנה איתן והוא היה הראשון מבין חטיבות החי"ר שקם בתצורה חדשה. 

"אז החיילים ישנו באוהלים, לא היו כיתות לימוד והמטווחים לא התקרבו לרמה של היום", מספר רנ"ג מימון, "עכשיו הבא"ח השתדרג והוא גם מכיל מתקני אימון מתקדמים. זה היה מהלך מנצח, מגיעים אלינו אנשים איכותיים וזה נותן להם את הכלים להצליח". 

עם השנים האוהלים הוחלפו במבנים חדשים, רחבת בוחן המסלול המוכר גדלה ונבנתה מחדש, וחדר האוכל הישן הפך למכונה משומנת שמאכילה  מאות לוחמים מידי יום. 

"בין העשור הראשון לעשור השני יש הבדל של שמיים וארץ", מדגיש הרס"ר, "התעצמנו במתקנים מתקדמים ובשיטות הכשרה רבות. הלוחמים מתאמנים במגוון רחב של מטווחי שטח - מאורבני, דרך כפרי ועד לסבך". 

אך מבין כולם מתקן אחד בולט קצת יותר - הסימולטור. הוא מכיל זירה אורבנית, ירי עצמאי בתוואי שטח שונים, חדר רפואה, אולם קרב מגע ולש"ביה המדמה שטח אויב. כל אלה מאפשרים ללוחם להתנסות במגוון תרחישים ברמות קצב שונות.

"החיילים נותנים לי את הכוח להמשיך"

כאמור, אין אחד בחטיבת הצנחנים שלא מכיר את רנ"ג ניסים מימון. כבר שני עשורים של צנחנים עברו תחת פיקודו. ואם נדייק, אז יותר מ-60,000 חיילים - אפילו מפקד הבא"ח.

"זה בית מבחינתי. זה מפעל חיים, עשיה יום יום יומית", הוא משתף, "החיבור להכשרה הוא עצום - זה המקום בו מלש"בים הופכים למפקדים". 

מכיוון שחטיבת הצנחנים היא חטיבת החי"ר היחידה אליה נדרש גיבוש - התנאים בבא"ח צריכים להיות בהתאם להון האנושי שמגיע לשם. 

"בעבר נבהלנו מתנאים טובים, חשבנו שהם עלולים לפגוע בלוחם. עכשיו - הבנו שלהפך", מסביר רנ"ג מימון, "כשלוחם מקבל מתקן הכשרה איכותי ומעטפת לוגיסטית מספקת הוא יוצא יותר מוכן לשדה הקרב - כי אנחנו מאפשרים לו להתרכז ולהתמקצע בלוחמה".

"יש פה מפקדים שמה שמוביל אותם זה רמה אנושית ומקצועית מאוד גבוהה", הוא מתגאה, "יש לוחמים שמה שמוביל אותם זו ההיסטוריה. חלקם אפילו מעבירים את האהבה לדור הבא". 

"כששואלים אותי אם זה מה שאני רוצה לעשות בחיים - בלי להסס אני אומר כן",  הוא פוסק בנחרצות, "אני קם כל בוקר עם ניצוץ בעיניים. החיילים הם אלה שנותנים לי את הכוח להמשיך לפעול - ואני עושה את זה בשבילם. אני מרגיש שאני משפיע של עיצוב דור ההמשך של החטיבה - וזו בשבילי הדרך הכי משמעותית לתרום עבור המדינה".