טקס ההתייחדות למלחמת יום הכיפורים בחטיבת הצנחנים

19.09.23
מערכת את"צ

טקס ההתייחדות השנתי בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים ולזכרם של 1,584 נופלי חטיבות הצנחנים במילואים ובסדיר התקיים הערב (שלישי) באנדרטת חטיבת הצנחנים, בראשות הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי וסגן הרמטכ״ל, אלוף אמיר ברעם.

כמו כן, הטקס נערך בהשתתפות מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד עוצבת "האש" (98), תא״ל דן גולדפוס, מפקד חטיבת הצנחנים, אל״ם עמי ביטון, בכירים, משפחות שכולות, משרתי מילואים, נכי ופצועי החטיבה, משרתי העבר, מפקדים וחיילים.



"כל מי שחי בישראל בשישה באוקטובר 1973, זוכר היכן היה ומה עשה כאשר כוחות המגן המעטים של צה"ל בדרום ובצפון נשטפו בהמון-אויב״, אמר הרמטכ״ל, ״עד מוצאי יום הכיפורים תשל"ד, כבר התבררו ממדיו של המשבר החמור ביותר בתולדות צה"ל״.

״חטיבות הצנחנים בסדיר ובמילואים רשמו פרקים מפוארים בכל מערכות ישראל ובמשימות הביטחון. רוח ההתנדבות מפעמת בהם עוד מימי צנחני היישוב העברי״, הוא המשיך, ״ערכי הצנחנים בלחימה – ובראשם דבקות במשימה, תחבולה, תעוזה ונכונות להסתכן – חתומים במורשתם, מורשתנו, בת שבעים וחמש השנים. גם כיום שמור להם מקום חיוני במשימות צה"ל בכל הגזרות ובכל המתארים״.

״אחריותנו, המפקדים, היא לעשות כל שנדרש כדי לבצע את המשימה״, הוא הוסיף, ״תוך נטילת סיכון מחושב ושמירה על חיי הלוחמים. עלינו המפקדים לגלות אחריות גם כשמסתיים הקרב, ולעשות כל שניתן על מנת שלוחמינו יהיו שלמים – בגוף ובנפש בשנים שאחרי. אם כשלנו בכך, אנחנו לוקחים אחריות ללמוד ולהשתפר״.

 

״צופים בנו הערב הוריו של סמל אור ישראלוב, זכרו לברכה, שהתנדב גם הוא למען אותם הערכים של צנחני 73'״, אמר בצער הרמטכ״ל, ״המפגש הכואב עם משפחתו של החלל האחרון ששכלה החטיבה הסדירה, שב ומזכיר לנו כי אחריותנו נמתחת מעבר לגבולות המשימה, אל האנשים ואל הבטיחות".

"ישנם 1,584 שמות חקוקים על קיר הנופלים שלצידי״, נאם מפקד חטיבת צנחנים, אל״ם עמי ביטון, ״כל שם הוא סיפור חיים שנגדע, תקווה שלא התגשמה. כל שם גדל בסביבה שונה, כל שם הוא ביטוי לערכים עליהם התחנכו מבית, ערכים של נתינה והתנדבות, אהבת האחר, העם והמולדת״.

״זאת חטיבת הצנחנים - גברים ונשים, דתיים וחילוניים, מרכז ופריפריה, בסדיר ובמילואים, ללא שום הבדל שבחרו לתרום ולשרת את המדינה״, הצהיר המח״ט, ״בני המשפחות, את רובכם לא הכרתי באופן אישי ולא נפגשנו מעולם, אבל אני פוגש אתכם בכל יום ובכל החלטה בשגרה ובפעילות המבצעית. אין בפי נחמה, אך ישנה התחייבות. התחייבות כי נמשיך לפעול ברוח הנופלים ונמשיך ללמוד וללמד את מורשתם, כי זה הוא הציווי שהשאירו בלכתם - התחייבות להיות ראויים להם״.

״בימים אלו בהם אנו מציינים 50 שנים למלחמת יום הכיפורים״, הוא סיכם, ״נמשיך להתאמן על מנת שנהיה מוכנים, נמשיך ללמוד את לקחי הקרבות ולספר את סיפורם של גיבורי המלחמה. יהי זכר הנופלים ברוך".