הכשרת החבלה החדשה של לוחמי הקומנדו

פריצת מעברים ופתחי לחימה, השמדת רכיבים חשודים ופריסת מכשולים הם רק חלק מהמסלול המיוחד אותו עוברים לוחמים נבחרים בחטיבת הקומנדו. הצצה להכשרת הקומנדו הייעודית שנועדה להבקיע את מכשולי האויב

01.03.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

בחטיבת הקומנדו החלו לאחרונה בתהליך הכשרה חדש לביצוע משימות חבלה מיוחדות.

ההכשרה הייעודית, "חבלן 03", הייתה פתוחה במהלך השנים לכל היחידות המיוחדות בצה"ל, אך בשנה האחרונה עברה שינוי מקיף בשל צרכי השעה וכעת היא מותאמת לפעילות הייחודית בחטיבת הקומנדו - שהוקמה בסוף 2015.

"הקורס נמשך כשבועיים ומתקיים בבית הספר להנדסה צבאית (בהל"ץ)", מספר רס"ן א', ראש מדור המיקוש והחבלה בבהל"ץ. "מטרתו להסמיך לוחמים נבחרים לביצוע משימות חבלה אופייניות לקומנדו במתארי הלחימה, וללמד אותם כיצד להתמודד עם אתגרים אפשריים בשטח אויב בצורה הטובה ביותר".

להבדיל מהכשרת "חבלן 01", אותה עוברים כלל הלוחמים במסגרת קורס מ"כים, והכשרת "חבלן 02",  הנלמדת במסגרת קורס הקצינים - הכשרת "חבלן 03" מתקיימת במתכונת מצומצמת ומיועדת ל-18 לוחמים בלבד בכל מחזור. "מספר הלוחמים הנמוך בקורס מאפשר לחתור למיומנות ומקצועיות גבוהה מהרגיל", מסביר רס"ן א'.


הבדל נוסף בא לידי ביטוי בהעמקת ההתמקצעות במקצוע החבלה. "בעוד ביתר ההכשרות לומדים את מקצוע החבלה ברמה בסיסית וממוקדת, ב-'חבלן 03' לומדים לוחמי הקומנדו כיצד להרכיב מטען חבלה ייעודי עם מינימום חומר נפץ בתנאים מורכבים בשדה הקרב ולבצע את המשימה בצורה האפקטיבית ביותר", מדגיש רס"ן א'.

"לוחם קומנדו שעבר את הקורס בהצלחה יודע לפרוץ כל מכשול אשר עומד בפני הכוח ומקשה על השלמת המשימה", הוא מוסיף. "כמו כן, הלוחמים יודעים להשתמש בחבלה גם על מנת להגן על פעילות הכוחות וגם במטרה לתקוף את האויב".

עד עתה הוכשרו בהצלחה כבר לוחמי קומנדו משלושה מחזורים ובחודש הקרוב צפויה להתחיל מחזור נוסף. "היכולות שנרכשות בהכשרה ישפרו באופן משמעותי את יכולות הקומנדו במערכה הבאה", מצהיר בגאווה רס"ן א' ומסכם: "הלוחמים שלנו יודעים לפעול בכל מקום ובכל זמן, ולהשיג את התוצאות הדרושות מכל אתגר בו הם יתקלו".