איך הופכים להיות לוחם קומנדו? שלב אחר שלב

עברתם גיבוש לחטיבת הקומנדו? מצוין, אתם בדרך הנכונה לאחת היחידות המבצעיות, המאתגרות והמסווגות של צה"ל. אבל המסע האמיתי עוד לפניכם, והוא לא קל. במיוחד בשבילכם ולקראת הגיוס הקרוב לחטיבה, נחשוף איך הופכים להיות לוחם קומנדו בדובדבן, מגלן או אגוז, בכמה שלבים (ממש לא) פשוטים. צפו - והתכוננו נפשית בהתאם

03.12.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

הכשרת הלוחם (המסלול) בעוצבת הקומנדו נמשכת 60 שבועות. בממוצע? קרוב לשנה וחודשיים בה הם משקיעים את כל כולם כדי להיות ראויים לתואר הנכסף - לוחם קומנדו - ולאחריות המגיעה איתו. אז, מה קורה בתוך 60 השבועות האלו ואלו יכולות מלמדים את אנשי דובדבן, מגלן ואגוז על מנת להכין אותם לשירות המאתגר והמבצעי כל כך ביחידות?

  • מתחילים ב-14 שבועות טירונות חי"ר 05, בבא"ח גולני או צנחנים. במהלך תקופה זו לומדים בין היתר לוחמת פרט, צמד וחולייה, שדאות, ומתקדמים ברמות הקליעה.

  • מיד לאחר מכן, כל שלוש היחידות - דובדבן, מגלן ואגוז, עולות יחד לבית הספר לקומנדו שבבית ליד. שם, מתחילים בשמונה שבועות לוחמת בסיס - הכשרת רובאי 07. הלוחמים יעברו שבוע נשק, שבוע לוחמה בשטח פתוח, לוחמה בשטח בנוי, שבוע מסכם, וכמובן - יקבלו את הכומתה האדומה בסיומו של מסע הכומתה המאתגר. לקראת סוף השלב הזה הם ילמדו גם לוחמת סבך, ויסיימו אותו באופן רשמי בקורס הצניחה ושבוע הפק"לים.
  • ממשיכים ל-5 שבועות של סדרת שטח, הכוללת ניווטי בדד ביום ובלילה, שבוע הסוואה, תצפית ולמידת כישורי שדאות מתקדמים. 

  • עכשיו, גם מיומנויות הלחימה של לוחמי הקומנדו בהתהוות צריכה לעלות רמה, ולכן נכנסים ל-7 שבועות של לוחמה בטרור - שלב הלוחמות המתקדם. הם יתמקצעו שוב בלחימה בשטח בנוי, בסבך ומארבים, ואפילו יעבדו על לת"ק - לוחמה תת קרקעית.

  • עוד 7 שבועות לפנינו והפעם - התמחות. לכל לוחם בצוות יש מקצוע ייעודי אותו הוא לומד ובו הוא צריך להתמחות. המקצועות הללו הופכים את עוצבת הקומנדו לייחודית מול האויב, לכן כדי לדעת מה הם - תצטרכו כנראה להגיע להכשרה בעצמכם. 

  • השלב המסכם של המסלול הוא קורס הפיקוד. קורס המפקד בקומנדו אורך 5 שבועות, שבוע הכנת סגל ו-4 שבועות של קורס מ"כים. הקורס כולל למידת יכולות פשיטה, תפעול אמצעי לחימה וניהול הצוות בעבודה השותפת וכיחידים - כל אחד על פי התחום בו הוא התמקצע. כל לוחם קומנדו ידע להיות מפקד בצבא, יעבור מסע סדרת פיקוד וילמד כיצד לפקד על תרגילים רטובים ויבשים.

  • ובחזרה ליחידות. בכל בסיס יעברו הלוחמים הכשרה מותאמת מבחינת כושר, יכולות מבצעיות ייעודיות וקורסים מקצועיים המותאמים ליחידותיהם - אגוז, מגלן ודובדבן.