לראשונה - מיון מיוחד לתומכי לחימה בקומנדו

שירות מבצעי בעוצבת הקומנדו, ודאי נשמע כמו חלום רחוק עבור אלו שאינם בעלי פרופיל קרבי. מהיום - תהליך איתור מיוחד יהפוך את השאיפות של אותם מלש"בים ומלש"ביות לאפשריות, ויעניק להם הזדמנות להפוך לאלו שיפתחו את אמצעי הלחימה הבאים עבור אותן יחידות מיוחדות. קיבלנו הצצה למיון הייעודי כדי לחשוף אתכם לאחד המסלולים שיקבעו את עתיד המלחמה הבאה

13.08.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

לאחר שנכנסה למודל הסיירות הרשמי של צה"ל, יוצאת עוצבת הקומנדו בצעד נוסף שמחזק את מעמדה כיעד שיבוץ נחשק ומובחר עבור מלש"בים איכותיים. הפעם, מדובר בתהליך שיאפשר למספר גדול יותר של מועמדים לשרת בתפקיד מבצעי ביחידות העוצבה - גם ללא פרופיל קרבי. 

"ביחידות עוצבת הקומנדו - במגלן, דובדבן, ואגוז - ישנם תפקידים רבים וייחודיים לתומכי לחימה בסביבה מבצעית", פותחת רס"ן ע', קצינת משאבי האנוש של העוצבה, "לצד תפקידים כמו מש"קי מודיעין, מדריכים מסוגים שונים וכו', עומד מסלול שאופייני בעיקר ליחידות מיוחדות - מפתח אמל"ח (אמצעי לחימה)". 

הקצינה מוסיפה כי מול מפתחי האמל"ח העתידיים של הקומנדו עומד אתגר מבצעי לא פשוט. "לכל אחת מהיחידות בעוצבה יש מחלקת אמל"ח ייחודית, משום שלכל יחידה יש את המאפיינים והדרישות המיוחדות בהתאם לגזרות בהן היא פועלת", היא מסבירה. "לכן התפקיד הזה דורש ממי שיגיע אליו יכולות מורכבות, ועל כן מתקיים מיון קפדני שיביא למשימה הזו את האנשים המתאימים ביותר". 

אתם עשויים לשאול את עצמכם מדוע מעולם לא שמעתם על התפקיד הזה, והסיבה הפשוטה לכך היא שעד עכשיו לא התבצעו אליו מיונים מסודרים. "בעבר היה מאוד קשה להגיע לתפקיד הזה - הרבה מאלו ששירתו בו היו מתנדבים או חיילים שנפלו מלוחמה, וכך נוצר מצב בו לא היה ערוץ שבודק את ההתאמה לאתגרים שהתפקיד הזה מביא איתו". 

"לפני חצי שנה התקבלה החלטה לקיים מיון לתומכי לחימה בתפקיד מש"קי אמל"ח - משום שמדובר בשלוש יחידות מיוחדות שזקוקות להם ולכן דורשות תקנים רבים", מעיד רס"ם ג', קצין כוח האדם של העוצבה.

הדרך אל המיון לא מסובכת, אך דורשת תעדוף לתפקיד מש"ק האמל"ח בשאלון ההעדפות. "לאחר שהמלש"בים מדרגים את התפקיד הזה, מגיעים ליום המא"ה ונמצאים מתאימים למקצוע ובעלי הנתונים הנדרשים - יוצאים לדרך", מפרט הקצין את השלבים, "התהליך מתקיים פעם בשנה לבנים ופעמיים בשנה לבנות. המלש"בים מזומנים ל'יום מיון מש"ק אמל"ח' בהובלתנו, ובו מתמיינים לתפקיד בכלל היחידות המיוחדות שלנו ושל זרוע היבשה ככלל".

"בזרוע היבשה ישנן מספר יחידות נוספות אשר ניתן להגיע אליהן דרך המיון. בגלל שהיחידות המיוחדות הגדולות ביותר ביבשה נמצאות בעוצבת הקומנדו, אנו מובילים את יום המיון", מסבירה רס"ן ע', "הבנו שיש צורך בקיום תהליך שנותן הזדמנות למתאימים ביותר באמת להביא את עצמם לידי ביטוי".

בשבוע שעבר התקיים יום המיון הראשון לתפקידי האמל"ח, כאשר בפעם הבאה התהליך יתפרס כבר על שלושה ימי איתור רציפים. "המיון מתרכז ברובו בעולם הטכני - הטכניקות של המועמדים בהתמודדות עם מכונות, מערכות, יצירתיות", מסביר רס"ם ג', שגם שימש כאחד מבוני יום המיון לצד אנשי אמל"ח, ממד"ה, ייעוץ ארגוני ומפקדים. 

"הרגשתי שהמיון באמת היה מאתגר, ניסינו לבחון בו מגוון של יכולות במשימות, מההגעה ועד הריאיון האישי", הוא מעיד, "בדקנו רמת יכולות שיח, יכולות טכניות, התנסויות בהובלת קבוצה ובחינה של היכולת לעבוד בצוות - בנוסף למבחנים אישיותיים שונים". 

רס"ם ג' ממשיך ומרחיב על תפקיד המש"ק עצמו ודרישותיו, על פי האופן בו נמדדו ביום האיתור. "עולם האמל"ח מורכב מתתי נושאים", הוא מוסיף, "הנמדדים ביכולות טכניות, אבל לצידם - חשובה גם מאוד יכולת ההדרכה. מש"ק צריך להיות מסוגל לעמוד מול מפקד קומנדו בתור חייל ולהסביר לו איך לתפעל אמצעי מסוים. לכן בחנו גם עמידה מול קהל, פתרון בעיות, יכולת לייצר אמל"ח מצוין אבל גם להנחות את השימוש בו". 

בעתיד, מדגישים שני הקצינים, שלושת ימי המיון יהיו מקיפים יותר וההתראה לקראתם תהיה ארוכה יותר, כך שיאפשרו מיצוי מלא של יכולות המתמיין. "שלושה ימי האיתור שאנחנו מתכננים לפעימת המיון הבאה ייפתחו בכנס חשיפה ליחידות - בו המלש"ב ילמד על יעדי השיבוץ שלו ויוכל לדרג אותם על פי רצונו לשרת בהם", ממשיך רס"ם ג', "היום השני יהיה יום המיון - בו המלש"בים יתחלקו לקבוצות, מעריכים של הקומנדו יבדקו את הטכניקה, את שיתוף הפעולה שלהם, את תשומת הלב שלהם לפרטים הקטנים, והיום השלישי יהיה יום ראיונות אישיים".

הציפייה היא שאורך התהליך - מהמיון ועד קבלת התשובה והשיבוץ ליחידה ימשך עד שבועיים, "עוד לפני שתהליך המיון החדש התחיל, אנחנו מקבלים מאות פניות ממלש"בים שמנסים למצוא דרך להגיע לתפקיד הזה", משקפת רס"ן ע', "היום אני פשוט יכולה להבין מה הנתונים שלהם, ולומר להם - 'בבקשה, יש מיון, בהצלחה!'

"חשוב לי שמלש"בים ידעו כמה התפקיד הזה באמת מכריע בשעת פעילות, וכמה הוא נמצא בקצה המבצעי", קובעת קצינת משאבי האנוש, "תומכי הלחימה בצה"ל פרושים בשלל תפקידים, אבל להיות מש"ק אמל"ח זה באמת להיות תומך של הלחימה בשטח. האתגרים רגישים וייחודיים, הלוחמים והמפקדים יעלו בפני המש"קים בעיות אמיתיות שקיימות בגזרה שלהם והם יצרכו להתאים לה מענה". 

גם את אוכלוסיית המתנדבים יאתרו אנשי עוצבת הקומנדו לתפקיד, החל מיום המתנדבים הקרוב של 'מיטב'. "אנחנו רוצים לפתוח עוד ציר הגעה למקצוע הזה, למרות שלמתנדבים פתוחים כמעט כל תפקידי התומכ"ל השונים בעוצבה", אומרת רס"ן ע', "בסופו של דבר, כל מלש"ב יוכל לתעדף היכן הוא רוצה להשתבץ ובהתאם להיחשף לעולמות התוכן השונים והמגוונים של כל יחידה". 

"אם יש משהו שחשוב לי שמלש"בים ידעו על תפקיד מש"ק האמל"ח, הוא שהוא באמת תפקיד תומך לחימה, פשוטו כמשמעו, בצורה הצמודה והמבצעית ביותר", מסכמת קצינת משאבי האנוש, "אתם, בתור חיילים צעירים, מחוברים תספקו מענה מבצעי לפערים שישפיעו על הפעילות ההתקפית וההגנתית הבאה. אנחנו גאים ומאושרים לתת למתמיינים את ההזדמנות המיוחדת הזו".