ברוכים הבאים לבית הספר הכי מסווג בצה"ל

מהשרטוט הראשוני שצויר על מכסה מנוע ועד הפתיחה החגיגית - הצטרפנו לחניכת בית הספר הכי מסווג בצה"ל, שיכשיר את לוחמי הקומנדו לכל התרחשות אפשרית בזירות הלחימה השונות. אז מה מיוחד כל כך בבית הספר החדש? ואיך תיראה ההכשרה מרגע הטירונות? הבאנו לכם את כל הפרטים שאפשר לחשוף על הבית החדש של דובדבן, מגלן ואגוז

09.08.20
מירב בר אל, מערכת אתר צה"ל

שנה מאז שנוסד זמנית בבסיס "בית ליד", נחנך המבנה החדש של בית הספר לקומנדו בבסיס "מתקן אדם". בית הספר נועד להכשיר ולאמן את לוחמי היחידות המיוחדות דובדבן, מגלן ואגוז, ולהוביל תהליך עוצבתי להכשרת לוחם קומנדו, דרך הכשרה אישית המאפיינת כל יחידה, לצורך שיפור איכות הלחימה וחיזוק יכולות הקומנדו ביבשה.

 

"בתקופה האחרונה, עוברת עוצבת הקומנדו תהליך של עיצוב קו מנחה שישווה את הכשרת הלוחמים בכלל היחידות, במקביל לפיתוח המקצועיות המבצעית ומתן דגש לכל יחידה בפני עצמה", אומר המדריך הראשי בבית הספר לקומנדו, רס"ן י', "פתיחת בית הספר מהווה את ראשית הצירים להצלחה במשימה ולעמידה בייעודה המבצעי של העוצבה". 

שתי המטרות של בית ספר עשויות להיראות מעט מנוגדות אחת לשנייה, אבל לדברי המדריך הראשי, דווקא משלימות זו את זו. "האתגר המרכזי שלנו כאן הוא לעשות מצד אחד יישור קו מקצועי בלחימה ולקשר בין כל יחידה לשנייה, ומצד שני לא לטשטש את זהות היחידות", הוא מסביר, ומדגיש: "אנחנו רוצים לשמר את ההבדלים בין היכולות של כל יחידה בשדה הקרב, את הדנ"א הייחודי של כל אחת מהן ואת שיתוף הפעולה ביניהן".

 

היתרון הזה בא לידי ביטוי כשהמפקדים של יחידה אחת יושבים עם מפקדים של יחידה אחרת, מפרים אחד את השני, נותנים זה לזה רעיונות ומקבלים המון חומר ללמידה. "יחידת דובדבן, לדוגמה, שמיועדת ללחימה באיו"ש ובשטח בנוי, פתאום נחשפת לתחומים בהם אגוז ומגלן מתמקצעות, כמו הסוואה ולחימה בשטחים פתוחים. אני יכול להעיד שמאז שהחל שיתוף הפעולה הזה, היחידות השתפרו בכמה רמות", מדגים רס"ן י'.

אז איך ההכשרה של לוחמי הקומנדו תושפע מהמהלך? הלוחמים יתגייסו לבא"ח גולני (אגוז) או לבא"ח צנחנים (דובדבן ומגלן), שם יעברו הכשרה בסיסית. בסיום הטירונות הם יגיעו לבית הספר במתקן אדם לפרק זמן של תשעה חודשים, בהם יעברו הכשרה של לוחם חי"ר - כלומר, כל הלוחמים ידעו בסוף לעשות את אותו הדבר. בסיום התקופה הזו, הם יגיעו ליחידות עצמן - בהן ילמדו על הייעוד של היחידה הספציפית אליה התגייסו. 

גם בזרוע היבשה, שאחראית על הקמת בית הספר החדש ועל ההכשרות שיעברו החיילים, מתרגשים מחניכת המבנה החדש. "השנה הקרובה בזרוע היבשה תשקף מהפך באימוני היבשה ואיכותם. ההכשרה בבית הספר החדש תשויך לצרכים המבצעיים של החטיבה, ורמת כשירויות היסוד של הלוחמים ושל המסגרת תעלה", מצהיר אל"ם שרון אלטיט, ראש תורת חיל הרגלים במקחצ"ר (מפקדת קצין חיל רגלים וצנחנים ראשית).

"ההכשרה בבית הספר תהיה בעלת שפה משותפת לכל עוצבת הקומנדו. חלק מהתהליך של בית הספר הוא דיוק ועדכון ההכשרה בקרב הלוחמים בחטיבה, שתהיה גמישה בהתאם לאתגרים המשתנים של שדה הקרב", הוא מוסיף.

 

"את השרטוט הראשון של התוכנית למבנה החדש, ציירנו מעל מכסה מנוע של רכב", נזכר רס"ן י', "ומהרגע הזה ועד חניכת המבנה, התרכזנו בעיקר בפיתוח הדרכה רלוונטית, שתנצל את המשאבים הקיימים ותתאים ליכולות החיילים".

דוגמה לדרך בה דבריו באים לידי ביטוי, היא מתקני האימונים בבית הספר החדש, בהם לוחמי הקומנדו משתמשים כל יום, כל היום. "בבית ליד היינו מוגבלים בתחום הזה, אבל לשמחתי במתקן אדם יש 19 מטווחים צמודים, שלוש לש"ביות, שלל שטחי אש וכן קירבה וזמינות של מתקנים שונים - מה שמאפשר אימון טוב וניצול מיטבי של הזמן", הוא מפרט, "אם אני מסתכל כמה שנים קדימה, אני חוזה שכל הבסיס יהיה מלא סימולטורים ותוכניות הדרכה מתקדמות".

 

המטרה של כל המתקנים האלו, בסופו של דבר, היא לדמות ללוחמים מצב אמת בצורה המציאותית ביותר שיש, ולהכין אותם לגרוע מכול - גם אם לא פגשו בו במציאות. "מה שנדרש ממך כמפקד זה לגרום להם להאמין באיום, להכניס להם לראש שמחר יכולה להיות היתקלות עם מחבלים, כדי שיהיו דרוכים. והנה, זה אכן קרה בשבוע שעבר, כשכוח של מגלן פגע בחוליית מחבלים בצפון הארץ", הוא מדגים. 

"אנחנו משקיעים מאוד באימונים שידמו מצב אמת בצורה הכי קרובה למציאות, עד רמת הבימוי של התלבושות והנשק של חיזבאללה", מספר רס"ן י', ומסיים: "הצבא מתקדם לעבר טכנולוגיה כמו רחפנים וסייבר, אך עם זאת, גם בשיא החום או הלחץ - תמיד צריך שיהיה חייל שירוץ באוגוסט בג'בלאות".