"איך ידענו שהמשימה הושלמה? שמענו שקט"

לפנות בוקר, בעזרת מבצע הסחה מיוחד, ובשילוב כוחות, הושלם המצוד אחר 6 המחבלים שברחו מכלא גלבוע. שמענו על רגעי תפיסת 2 הנמלטים האחרונים מקצינת החמ"ל של האירוע, ומסמג"ד הסיירת שנכנסה למחנה הפליטים "ג'נין" באישון לילה 

19.09.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

קצת אחרי השעה חצות אמש, פשטו כוחות צה"ל, שב"כ, וימ"מ, במבצע לילי משותף, על בית באחד האזורים הרגישים ביותר באיו"ש - סמטאות מחנה הפליטים ג'נין. בעקבות אינדיקציה ששם נמצאים שני המחבלים האחרונים שברחו מכלא גלבוע - אותם מחפשים במערכת הביטחון קרוב לשבועיים.

כבר כמה ימים שעומלים בקדחנות בפיקוד המרכז, יחד עם אמ"ן והשב"כ, על איתור הנקודה המדויקת בה מסתתרים הנמלטים - שכן, כניסה לא נכונה לתוך מחנה הפליטים עלולה להפוך לאירוע מורכב הרבה יותר. 

אחרי שבמהלך השבת שעברה, נתפסו ארבעה מהם; בהם "אדריכל הפעילות" מחמוד עארדה, וזכרייה זביידי (מחבל בכיר בארגון הפת"ח), התהדקה הטבעת סביב שני המחבלים הנותרים שניסו לברוח והגיעו למספר בתים בודדים.


"מרגע ההודעה על הבריחה, בערב ראש השנה, הכוחות שלנו עבדו מסביב לשעון", מעיד רס"ן יואל כהן, סגן מפקד סיירת חרוב, שיחידתו תופסת קו בגזרת משנה ובה העיר ג'נין, "כמעט בכל ערב היו מעצרים, מבצעי איסוף מודיעין, תחקורים וכל דבר שיכול לסייע".

כבר כמה לילות שרס"ן כהן וחייליו מתכוננים לפשיטה הזו. המבצע המורכב, עליו שפיקד תא"ל יניב אללוף, מאו"ג איו"ש, מחייב שיתוף פעולה הדוק עם גורמים רבים. חלק שיסיחו את דעת ההמון ויובילו אותו למקום אחר, אחרים שייכנסו פנימה וישלפו את המחבלים מהבית המדויק, וחרוב, שקיבלו את המשימה - "לבודד את מרחב הפעולה של התפיסה". 

"כבר אתמול בצהריים ידענו שהתפיסה עומדת להגיע", משחזר סמג"ד חרוב, "מהצהריים עבדנו על נהלי קרב, תרגולות ובניית אסטרטגיה מדויקת - יחד עם כלל הגורמים, ממש עד הרגע שנשמעה פקודת ההתחלה ברשת הקשר".  


"אומנם הפעילות מקצה לקצה לקחה שעה וחצי, אבל זה הרגיש כמו שניות", מספרת קצינת החמ"ל של חטמ"ר מנשה, סגן הדר מינאי, "מהרגע שכלי הרכב המשוריינים נכנסו לכפר, כל אחד לגזרתו - מבחינתי השעון מתקתק לאחור. הם צריכים לצאת בשעה שנקבעה עם החשודים שהם התבקשו להביא". 

"המעצר עצמו היה כירורגי למדי", מספרים גורמים באירוע, "אבל בתפר בין המבנה המבודד לבין שאר העיר - מהומת אלוהים". בקבוקי תבערה, ירי חי ומטענים שהושלכו לעבר לוחמי הסיירת: "המטרה הייתה ברורה, ולמרות הלחץ שהופעל עלינו והפרות הסדר האלימות שהתפתחו - המקום הצליח להישאר מנותק לחלוטין, כל מה שנותר הוא לשלוף אותם מהבית ולהתקפל בחזרה".

"איך ידענו שהמשימה הושלמה? שמענו שקט. כמעט דקה בלי קול מהקשר -  שאחריו החיילות שלי ואני הצלחנו לנשום לרווחה", סגן מינאי חוזרת לדקות הקריטיות של הפעילות, "הפעילות עצמה הייתה מורכבת מאוד - אבל ידענו איזו שליחות יש בלהצליח לשים את היד על האנשים האלה".


כשההודעות הרשמיות כבר התחילו לצאת והידיעה על השלמת המצוד אחר ששת הנמלטים נפוצה - פלגת הלוחמים של חרוב כבר תפסה שוב עמדות שמירה בצמתים, והחמ"ל חזר לשגרה הרגילה, ולהתכונן לאירוע הבא - מכל סוג שהוא. 

"הלוחמים גאים ומבינים שהם עשו משהו מאוד משמעותי. בשביל דברים כאלה הם התגייסו ועובדים כל כך קשה - אבל גם ממש לא נחים על זרי הדפנה, עם הסיפוק הקטן הם ממשיכים להגן על התושבים. המשימות לא עוצרות לרגע", מסכם סמג"ד חרוב.

 

למבצע סייעו בפעילות משותפת מאמץ מודיעיני וגם כלי טיס מטייסת 100 מחיל האוויר וצוותים של יחידה 9900 מאגף המודיעין.

החל מערב ראש השנה טסו צוותים מטייסת 100 בשיתוף עם צוותים של 9900 וסייעו בחיפושים אחר המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע. הצוותים עסקו במשימות שונות שתרמו להצלחת לכידת המחבלים, וביניהן משימות חוזי, צילום, איסוף מודיעין, וכן ליווי הכוחות בשטח במהלך המבצע למעצרם.