אחרי 16 שנה - האריות השתלטו גם על הצפון

שנתיים עברו מאז ההחלטה להפוך את כפיר לחטיבת חיר"ם (חי"ר מעולה), שפועלת בכל הגזרות. עכשיו, אחרי תרח"ט ראשון במתווה הצפוני, מספר שיא של שיתופי פעולה ומגוון תרחישים מבצעיים, אפשר לומר שהכפירניקים מוכנים לצפון

06.01.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

השעה מאוחרת, השמש כבר שקעה, והטמפרטורות צנחו על פני הר הגלבוע. עשרות לוחמי סיירת חרוב עשו את דרכם לפסגה, כשהם יודעים - הראשון שיגיע למעלה - הוא זה שיוכל למנוע מתקפה על אזרחי ישראל. 

"אנחנו מבינים שברגע האמת הקרב יהיה מול הזמן", מדגיש סרן רועי ברגמן, מפל"ג הכשרות בסיירת חרוב, "מדובר בתחרות, מי יגיע ראשון - צה"ל או חיזבאללה?"

התרגיל של הסיירת יצא לפועל במסגרת תרח"ט כפיר, שנערך חמישה ימים והסתיים בשבוע שעבר. מטרתו הייתה להכין את החטיבה לראשונה ללחימה במתווה הצפוני, כחלק מתהליך הפיכתה לחטיבת חיר"ם (חי"ר מעולה). 

"בתרח"ט הקודם דימינו אויב דרומי ונערכנו בהתאם. הטכניקות הנדרשות שונות, לכן התאמנו את עצמנו לזירה החדשה. זו המשמעות של להיות חטיבת חיר"ם", מסביר רס"ן תום שרביט, סגן מפקד גדוד דוכיפת.

מטיפוס על הר עברו הכפירניקים לתרגיל מוסק. "בשביל להימנע מחיכוכים והפתעות, עברנו 50 ק"מ אוויריים מצומת מגידו עד לראש הבקעה", מדגיש סרן ברגמן. "זה למקרה שיהיה תרחיש שהסיירת צריכה להעתיק את עצמה למקום אחר". 

על מנת שהתרגיל יהיה כמה שיותר מציאותי, הוא התפרס על עשרות קילומטרים וכלל מגוון רחב של כוחות. "זו הפעם הראשונה שעבדנו במבנה הצק"ח (צוות קרב חטיבתי) בסדר גודל כזה", מוסיף סרן ברגמן, "עיקר השוני היה שיתוף הפעולה עם יחידות אחרות". 

מלוחמי עוקץ, דרך טייסת ועד גדוד השריון, גם כוחות הנדסה וגדוד איסוף קרבי, כולם הגיעו לתרגיל הרטוב ביום חמישי, שחתם את התרח"ט.

"לצבא יש המון יכולות פרקטיות", אומר רס"ן חגי פלינט, מפקד הסיוע החטיבתי, "המטרה היא להשתמש בכל הכוחות, להביא אותם למיצוי בעיתוי מסוים, ולעשות בהם שימוש נכון". ואכן, אמצעי איסוף, רוכב שמיים ואמצעי אוויר מסוגים שונים - כולם לקחו חלק. 

"זה התרח"ט הכי גדול שהיה אצלנו אי פעם. מאז הקמת החטיבה לפני 16 שנים לא הוצאנו דבר כזה לפועל", מספר סגן מפקד גדוד דוכיפת, "היכולות של הגדוד שלי עלו, אבל המבחן האמיתי הוא לתרגל כחטיבה. מה שהיה שם - זה מה שיהיה בלחימה". 

ואכן, לאחר ששיפרו את יכולותיהם בגזרה, צפויים כבר בחודש הקרוב גדודים נחשון (90) ושמשון (92) לתפוס קו בצפון בפעם הראשונה. "החטיבה משנה את הפנים שלה", מצהיר סרן ברגמן לסיכום, "ההכשרות מתפתחות לאורך התהליך האופרטיבי. אני מאמין שמה שאנחנו עושים הוא כבר לא התרחיש המיושן - כבר לא רק הדרום או איו"ש, כל בניין הכוח משתנה והולך לכיוון הזה, של לחימה בכל החזיתות. אני מאמין שגם החטיבה בדרך הנכונה".