כל מה שרציתם לדעת על בסיסי חיל האוויר

24.08.17
מערכת את"צ

בסיס רמת דוד

בסיס רמת דוד ("מחנה יהודית") הוקם בעמק יזרעאל בשנת 1941 כחלק מתשתית חיל האוויר הבריטי. הבסיס שימש כבסיס חלופי לבסיס חיפה, שהותקף על ידי מטוסים גרמניים במהלך מלחמת העולם השנייה.

הבריטים העניקו לבסיס את השם רמת-דוד, על שמו של דיויד לויד ג'ורג', שר המלחמה וראש ממשלת בריטניה.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת העמק, טייסת אבירי הצפון, טייסת הסילון הראשונה, טייסת מגני המערב.

כלי טיס: מטוסי ברק ומסוקי עטלף

בסיס הטכני

בשנות ה-40 הקצו הבריטים תקציב למטרות חינוך באמצעותו הקים היישוב העברי בית-ספר לחינוך מקצועי, אשר לימים יהפוך לבית-הספר הטכני.

 יהודה השמשוני ז"ל, שהגיע ארצה בשנות השלושים והיה בעל תעודת מהנדס למכונאות מטוסים, החליט להקים במסגרת ארגון "ההגנה" קלוב (מועדון) דאייה בחיפה. כמעט מדי ערב הוא העביר הדרכות במקצועות התעופה לחברי המועדון שהקים, ביניהם היו יוסף וכסלר ז"ל, עזר ויצמן ז"ל, פרופסור זינגר ז"ל ואחרים. לקראת סוף שנת 1947, הוחלט בישיבת הועד ליצור מסגרת הדרכה מסודרת למקצועות התעופה ועלה הצורך להקים בית-ספר טכני, לקראת הקמת חיל-אוויר שישמש את המדינה שבדרך. מיד לאחר מכן הוחלט לפתוח בחיפה קורס למהנדסי קרקע.

טייסות ויחידות בבסיס: ביסל"ט - ביה"ס למקצועות טכניים, ביסה"ת - ביה"ס להנדסאי תעופה

לפרטים נוספים לחצו כאן

בסיס שדה דב

בסיס שדה דב נבנה בזמן מאורעות 1936-1936 ביוזמתו של ראש עיריית תל- אביב דאז, ישראל רוקח ז"ל, שחשש כי התקפות הפורעים ימנעו מהכרך המתפתח את נמל-התעופה לו הוא זקוק. הבסיס קרוי על שמו של דב הוז ז"ל, מחלוצי העלייה השנייה וממייסדי ארגון "ההגנה". 
מסלול הטיסה הראשון שהוקם בשנת 1938 מצפון לירקון שימש כנקודת מוצא לקו ת"א - חיפה - ביירות. 

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הגמל המעופף, טייסת מלכי האוויר, יחידת מיון מרכזית

כלי טיס: חופית וצופית

בסיס תל נוף

בסיס "עקיר", לימים בסיס תל נוף, הוקם באביב 1941 על-ידי הבריטים כחלק מהמאמץ למנוע מכוחות הוורמאכט (הצבא הגרמני) להגיע ולכבוש את ארץ ישראל המנדטורית. הבסיס, שקיבל את שמו מהכפר הערבי הסמוך עקיר, היה הגדול מבין בסיסי האוויר שנבנו על-ידי הבריטים בארץ.

עם הודעת ממשלת בריטניה ב-26 בספטמבר 1947 על החלטתה לפנות את ארץ-ישראל המנדטורית, נדונה במוסדות היישוב היהודי האפשרות להשתלט על חלק מהתשתיות האוויריות של הבריטים ובחודש מארס 1948 רכשו נציגי ה"הגנה" מהבריטים את הבסיס.

במהלך מלחמת העצמאות, החליטה מפקדת חיל-האוויר על שינוי שמו של הבסיס מעקיר ל"עקרון". לקראת סוף המלחמה הוחלט להעניק לבסיס שם עברי. השם שנבחר היה "תל-נוף", משום שבשנת 1935 קנתה קבוצת יהודים בפולין מגרשים באזור לצורך הקמת עיר בשם "תל-נוף".

טייסות ויחידות בבסיס: בבסיס: טייסת חוד החנית, טייסת אבירי הזנב הכפול, טייסת מובילי הלילה, טייסת דורסי הלילה, טייסת הנשר הלבן, מרכז ניסויי טיסה, 669, יחידה לאחזקה אווירית

כלי טיס: מטוסי בז, מסוקי יסעור, כטמ"ם איתן

בסיס פלמחים

הבסיס הוקם במחצית השנייה של שנות השישים, בתחילה כשדה פיתוח לאמצעי לחימה ובסיס ניסויים מסווגים של חיל-האוויר. עם השנים גדל הבסיס ונוספו לו טייסות ויחידות מגוונות.
בשנות ה-70 החלה בבסיס קליטת כלי-הטיס הבלתי מאוישים הראשונים של חיל-האוויר. בשנת 1979 עברה לפלמחים טייסת "המסק"ר הראשונה" מבסיס תל-נוף. זו הייתה טייסת המסוקים הראשונה שהוצבה בבסיס, שתוכנן להיות בסיס אם למסוקי החיל. 

בשנות ה-80 עברה גם טייסת "החרב המתהפכת" לפלמחים מבסיס תל-נוף. בשנת 1985 הוקמה בבסיס טייסת "הקוברות הצפונית", טייסת הקוברות השנייה בחיל, שנסגרה בשנת 2005.

בשנת 1998 נהרג מפקד הבסיס, תא"ל שמואל אלדר ז"ל, בהתרסקות מסוק צפע. תא"ל אלדר טס במסגרת קורס אימון מתקדם עם סגן אילן גור ז"ל. במהלך הטיסה התפרק הרוטור האחורי של המסוק והוא צנח למים. אלדר וגור נהרגו.

מאז הקמתו, השתתפו אנשי הבסיס בכל פעילות של חיל-האוויר והוא נחשב ל"בסיס שיתוף הפעולה" של החיל, כיוון שקיימים בו מערכים רבים שאחד מייעודיהם המרכזיים הוא שיתוף פעולה עם כוחות הקרקע. הבסיס נחשב לאחד המבצעיים ביותר בחיל. כך, לדוגמא, מתוך 40,000 שעות טיסה של חיל-האוויר במלחמת לבנון השנייה, טסו כלי-טיס מהבסיס יותר ממחצית. מפקד הבסיס הוא טייס מסוקים בדרגת תא"ל.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת החרב המתהפכת, טייסת המל"טים הראשונה, טייסת מאמן מסוקים וכטמ"ם, יחדית שלדג, טייסת ציפורי המדבר.

כלי טיס: כטמ"ם ומסוקים

בסיס חצור

בסיס חצור החל את דרכו כבסיס "קסטינה" הבריטי. בבסיס שהו שתי טייסות בריטיות שהפעילו מטוסי האליפקס ודקוטה. בשנת 1946 פשטו אנשי האצ"ל, במסגרת פעולות תנועת המרי העברית, על מספר בסיסים ביניהם קסטינה והסבו נזק רב למטוסים. 
עם עזיבת הבריטים את הארץ, תפסו חיילי "גבעתי" את מקומם וכמה חודשים מאוחר יותר, בשלהי 1948, הועברה טייסת "הקרב הראשונה" משדה-התעופה בהרצליה לבסיס, שקיבל באותה עת את השם "שדה שמואל", על שמו של סם (שמואל) פומרנץ, שנהרג בעת העברת מטוסי הספיטפייר מצ'כוסלובקיה במבצע "וולווטה".

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הקרב הראשונה, טייסת העקרבים, וטייסת מאמני קרב.

כלי טיס: מטוסי הברק

בסיס חצרים

בסיס חצרים הוא הבסיס הראשון של חיל-האוויר שנבנה מן היסוד כבסיס חדש ולא על שטחו של בסיס קיים ש"עבר בירושה" מחיל-האוויר הבריטי. הוא היה הבסיס הרביעי של חיל-האוויר שהוקם מאז היווסדו של החיל.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הפטישים, טייסת הנמר המעופף, טייסת אבירי הזנב בכתום, ביה"ס לטיסה.

כלי טיס: מטוסי רעם, מטוסי סופה, מטוסי לביא

בסיס רמון

בשנת 1972 התקבלה ההחלטה להקים את הבסיס המבצעי השישי של חיל-האוויר: בסיס "איתם" בסיני. בסיס רמון הוא ממשיכו של הבסיס שהוקם בשנת 1976. 
בעקבות הסכמי קמפ-דיוויד והחזרת חצי האי סיני למצרים, נבנה מחדש הבסיס על-ידי האמריקאים בשנת 1981 ברמת עבדת במרכז הנגב, סמוך ליישוב מצפה רמון. בניית הבסיס הושלמה ב--24 לאפריל 1982 והוא נחנך ב-19 במאי באותה השנה. בבסיס נמצא שיכון משפחות המוכר כיישוב רשמי בישראל ושמו מחנה טלי. 

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הצרעה, טייסת מגע הקסם, טייסת העטלף, טייסת האחת, טייסת הנגב.

כלי טיס: מסוקי קרב ומטוסי סופה 

בסיס נבטים

שחיקה של סד"כ המטוסים במלחמת יום הכיפורים לצד הקליטה העתידית של מטוסי כפיר, 15-F ו-A16-F, כמו גם קליטה נוספת של מטוסי עיט (סקייהוק) וקורנס (פאנטום) הביאו להכרה של הצורך בפתיחת כנף נוספת בחיל-האוויר. 
הבסיס תוכנן להיבנות בקוציימה בסיני, אך בשל גיבוש הסכם השלום עם מצרים, הוחלט לבנותו בנגב. הרמטכ"ל דאז, רא"ל רפאל איתן ז"ל, בחר בתל- מלחתה הסמוכה לעיר ערד כאתר המתאים. בשנת 1979 החליט פורום המפקדים בחיל על השם "נבטים", הלקוח מהתנ"ך.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הפילים, טייסת אבירי הציפור הצהובה, טייסת ענקי המדבר, טייסת הנחשון, טייסת האדיר, טייסת האדיר, יחדית העמסה

כלי טיס: מטוסי תובלה ומטוס האדיר

בסיס עובדה

בסיס עובדה ממוקם בבקעת עובדה בדרום. מקור שמו של הבסיס הוא מבצע "עובדה", לכיבוש דרום הנגב ואילת על-ידי חטיבות "הנגב" ו"גולני", במלחמת העצמאות. הבסיס הוא ממשיכו של בסיס "עציון" שהוקם בשנת 1972 בבקעת הירח בסיני שכלל שתי טייסות: טייסת "נשר הזהב" וטייסת "עוף החול" שהשתתפו במלחמת יום הכיפורים מהבסיס. 

בשנת 1976 הוקמה בו טייסת שלישית, טייסת "התוכי המנפץ". בשנת 1979, לאחר הסכם השלום עם מצרים ולאחר החזרת חצי האי סיני לגבולות מצרים, עברו טייסות הבסיס לבסיס רמון ולבסיס החדש בעובדה. ב-30 במרץ 1982 התקיים טקס הפינוי של בסיס עציון וטקס הקמתו של בסיס עובדה.

בנובמבר 1987, החליט מפקד חיל-האוויר, אלוף (מיל') אביהו בן נון, על שינוי ארגוני בחיל, במסגרתו עברו טייסות הטיסה לחצור ובית-הספר למקצועות התעופה עבר לבסיס עובדה. 

כיום כולל בסיס עובדה מספר גופים ומשמש כבסיס ההכשרה וההדרכה של החיל. בעובדה נמצא בית הספר לקצינים של חיל האוויר (ביסל"ק), המכשיר את הקצינים הצעירים בחיל בכל התחומים: מודיעין, הגנ"ק, אבטחת מידע, מנהלה ועוד. בבית הספר עוברים החניכים את קורס ההכנה לקצונה ואת קורס ההשלמה החילית. בבית הספר מוכשרים למעשה 75 אחוזים מקציני החיל. כמו כן, ממוקם בבסיס בית הספר למקצועות התעופה (ביסמ"ת), המספק הכשרה מקצועית וערכית לכל מקצועות התעופה ולמקצועות תומכי הלחימה בחיל.

בבסיס עובדה פועלת טייסת בימוי האויב "הדרקון המעופף", הידועה בחיל כטייסת ה"אדומה". היא אמונה על דימוי מטוסי אויב ואימון טייסות החיל מול מתארי קרב שונים.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הדרקון, ביום אויב, ביה"ס לקצינים, וביה"ס למקצועות תעופה