האנשים שמונעים חדירת מטוס אויב לשמי ישראל

בזכותם, אתם יכולים לישון טוב בלילה. לרגל ציון 50 שנה להקמת יחידת הבקרה האווירית הדרומית, כתבנו שמע ממפקד היחידה כיצד מתפעלים אירוע מבצעי מהרגע בו מזהים מטוס חשוד ועד שמסירים את האיום על שמי ישראל

12.07.17
אלעד רוטבאום, מערכת את"צ

"בכל מקום שבו יש כלי טיס של חיל האוויר - אנחנו שם", כך מספר לנו סא"ל א', מפקד היב"א (יחידת הבקרה האווירית) הדרומית, שמציינת בימים אלו 50 שנה להקמתה.

היב"א, הממוקמת בנגב, אמונה על המרחב האווירי בחציה הדרומי של הארץ, שותפה לכל מבצע אווירי ומהווה לאורך השנים עיניים השומרות על ביטחון המדינה. ביחידה משרתים בקרים ומש"קי בקרה יחד. המש"ק, בדומה לתצפיתן, בודק האם למטוסים העוברים בשמיי הארץ יש אישור לנוע מעל אדמתנו. כאשר המש"ק מזהה דבר לא תקין, הבקר נכנס לתמונה ויכול לקבל החלטות גורליות כמו להפיל מטוס עוין.

"אנחנו מכוונים את כלי הטיס למשימות שלהם ומסייעים להם, מסנכרנים את הצירים ולוחות הזמנים של כל המטוסים שנמצאים בתא שטח מסוים ומתאמים כוחות קרקעיים כמו כיפת ברזל וטילי קרקע-אוויר"', מסביר סא"ל א', ומציין כי היב"א, למעשה, מחברת בין עולם השליטה של חיל האוויר לעולם הביצוע.

מפקד היב"א הדרומית, סא"ל א'

בכל המלחמות והמבצעים של צה"ל בחמישים השנים האחרונות, בקרי האוויר היו שם כדי להגן על שמי ישראל. "השתתפנו במלחמת ששת הימים, ביום הכיפורים ואפילו במבצע שלמה - שם כיוונו את המטוסים בעליית המעפילים לארץ", הוא מסביר. "בצוק איתן ובעפרת יצוקה המרחב האווירי מעל עזה היה צפוף מאוד. למעשה, כמעט כל חיל האוויר היה שם, וזה הפך את עבודתנו למורכבת במיוחד. אנחנו סנכרנו בין כלי הטיס השונים, תעדפנו את המשימות וחיברנו בין המטוסים".

כמי שאמונים על הגזרה הדרומית, אנשי היב"א ערים, עוקבים ונערכים בשנים האחרונות לאיומים המשתנים מצד חמאס - גם בזירה האווירית. "הם החלו להשתמש בכטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק) ובעקבות כך, כוחותינו תמיד עם האצבע על הדופק", מדגיש סא"ל א', "רמת הרגישות עלתה וברגע שלאויב יש יכולות חדשות אנו נעשים יותר חשדנים ופועלים באינטנסיביות. כל זאת בשונה ממה שקרה ב-15 שנים האחרונות, כאשר לא היו בידי חמאס אמצעים מסוג זה".

יומם של הבקרים מתחיל בתדריך מעמיק: "אנחנו מנתחים את השמיים, בודקים אילו משימות עומדות בפנינו, מה הן נקודות התורפה שלנו ומאיפה עלולה להגיע התקיפה הבאה שתהווה איום על ביטחון המדינה. אנחנו אחראיים על גילוי מטרות, זיהוין והפלתן".

גם כשמדובר באירוע מתפרץ נגד כוחות חי"ר של צה"ל, הבקרים ומש"קי הבקרה פועלים באופן מיידי: "אם כוח חוטף אש וחיילים נפצעים, אנו מקפיצים מסוק שיפנה אותו או מטוס קרב כדי לתקוף, אנו מכוונים את המטוסים ומסמנים את המטרות".

מהזיהוי ועד ההפלה

מהרגע שמזהים מטוס אויב ועד הרגע בו הבקר מחליט לתת הוראה להפילו, ביב"א יודעים בדיוק איך לתפעל את האירוע: "מש"קי הבקרה אחראים להסתכל על העמדה האווירית, ולבדוק אם השמיים נקיים. ברגע שהם מזהים דבר חריג כמו מטוס שטס בגובה נמוך או כלי טיס שיוצא מרצועת עזה, סוריה ולבנון - הם מעדכנים את הקצין שיושב לצדם, הבקר".

"לאחר מכן", הוא ממשיך, "הבקר בודק האם אכן מדובר בדבר חריג והאם יש צורך בהפעלת כוח, ומקבל את ההחלטה על פי ניסיונו. אם כן, מנחה הבקר על כוננות ומזניק מטוסי קרב. לעמדה מתווספים בקרים. אלה מנהלים קשר עם קצין בכיר, שנמצא בבור בקריה, וזה שולח לעמדה 'שולט מוסמך', בקר שמוסמך על כלל העמדות. הבקרים מנתחים את תמונת המצב ומתייעצים זה בזה כיצד להמשיך". 

באותו רגע, מפקד היב"א מסביר על הוראות פתיחה באש וכשהבקרים מזהים שהמטרה אכן מתקרבת למקום חשוד - כוחותינו בשמיים נקראים להפיל את המטוס האויב. התהליך הזה מתבצע מתוך הבנה שלכל החלטה יש השפעה רחבה וכל דקה משמעותית. 

תרחיש מורכב נוסף אליו נערכים ביב"א הוא חטיפת מטוס אזרחי ע"י מחבלים. "אם יהיה לנו חשד לאירוע כזה, נפעיל את הכוח שלנו, לא ניקח סיכונים", מדגיש סא"ל א'. "נערב גורמי מודיעין ויחד עם ההיכרות שלנו במרחב האוויר ועבודת הצוות שלנו עם הבקרה האזרחית, קל לנו יותר לזהות האם המטוס אכן חטוף", מוסיף מפקד היב"א ומדגיש: "אנחנו לא קלים על ההדק, במיוחד כאשר מדובר באזרחים".

מב(ו)קר ועד ערב

לאור האחריות הגדולה, בקרי הטיסה זוכים להכשרה ארוכה, בה הם לומדים ומבינים את חשיבות הכוח שיש להם בידיים. רק אחרי שלוש שנים וחצי מיום קבלת דרגת הקצונה הם מסיימים את הכשרתם. הבקרים חותמים ארבע שנות קבע וגם לאחר השחרור הם ממשיכים להתמקצע בתפקיד כמשרתי מילואים.

"הבקרים מגיעים מקורס טיס או ממקצועות הבקרה כחיילים בשירות סדיר", מספר מפקד היב"א. "מהרגע שהם מגיעים לכאן הם עושים השלמה של חצי שנה, בה הם לומדים את החלק התיאורטי של התפקיד, עוד חודשיים אימון מתקדם ומשם כל חצי שנה הבקר מקבל הסמכה מקצועית נוספת. היכולת להזניק ולהפעיל כוח אווירי אל מול מטרה מאיימת באופן עצמאי, זה אתגר גדול".

תוך כדי ההכשרה וגם אחריה מתרגלים הבקרים איומים המדמים תרחישי אמת על מנת להיות מוכנים למה שמצפה להם. "אנחנו עושים סימולציות, חיל האוויר מעלה מטוסים אמיתיים, המדמים אויב, ולמעשה ככה אנחנו מתרגלים מקרים שעלולים לקרות לנו ביום יום", מסביר מפקד היב"א.

כבר חמישה עשורים שהם עושים את עבודתם ומגנים על שמי ישראל. לרגל ציון הדרך ההיסטורי נערך בשבוע שעבר בבסיס היב"א טקס חגיגי, אליו הגיעו גם מפקד הראשון של היחידה ובקרים ותיקים, שהעלו זכרונות מהעבר והתרשמו מקרוב מהעשייה החדשה. "מדהים לראות איך הבקרים הצעירים והוותיקים מתרכזים יחד סביב נושא אחד משותף ומזדהים זה עם זה. מאוד התרגשנו", משתף סא"ל א'.

"לבקרים הראשונים היו מחשבים אנלוגיים פשוטים, היום יש לנו מערכות משודרגות שיכולות לחבר בין כל אתרי הבקרה בזמן אמת עם אותה תמונה באופן דיגיטלי ופשוט לתפעול", מציין המפקד ומסכם בגאווה: "הדברים שנשארו מאז הקמת היב"א הם המשפחתיות, המבצעיות והרצון להצליח בכל פעם מחדש".

מפקד זרוע האוויר, אלוף אמיר אשל בטקס לציון 50 שנה ליב"א הדרומית