הצצה לסדנת חילוץ כחול-לבן

כחלק משיתוף הפעולה בין זרוע האוויר לזרוע הים התקיימה סדנת חילוץ בה השתתפו טייסת "מגני המערב" וכוחות ימיים. ביחד הם תרגלו חילוץ מוטס של פצוע מכלי שיט בלב ים באמצעות מסוק "עטלף"

22.02.17
כרמל להד, חיל-האוויר

בלב ים בתוך כלי שיט שוכב פצוע במצב קשה שיש לחלצו בדחיפות ולהעבירו לטיפול רפואי. לרוב מוזנקים למשימה זו מסוקי סער מסוג "ינשוף" (בלאק-הוק) ו"יסעור" (CH-53), אך במקרים מיוחדים מסייעים במשימה מסוקי ה"עטלף" (פנתר). בזמנים אלה, כשהזמן מהווה מרכיב מכריע, שיתוף הפעולה בין טייסת "מגיני המערב" לבין חיל הים הוא שיביא את התוצאה הסופית הטובה ביותר.

טייסת "מגני המערב" תרגלה יחד עם הכוחות הימיים תרחיש מסוג זה, במסגרת סדנת חילוץ משותפת. "הפינוי מתבצע בהיטס כאשר הפצוע מפונה לספינה או ליבשה בהתאם לצורך", הסביר סגן עמר, טייס בטייסת "מגיני המערב". ורס"ן ארז, גם הוא מאותה הטייסת, מחדד: "אנו מגיעים בשלב שהוא כבר מוכן לפינוי ותפקידנו הוא להעלות אותו למסוק, בבטן המסוק נמצא המכונאי המוטס אשר אחראי להרמת הפצוע מן הספינה. הוא מוריד את המנוף אל השטח ולוחמי הים מחברים באמצעות טבעות טיפוס (שאקלים) את האלונקה הישר אל המסוק".

מעל הים

נדרשת מלאכת מחשבת ושיח צמוד כדי שהחילוץ יבוצע בהצלחה. "נדרש שיתוף פעולה מלא בין טייסי המסוק לבין המכונאי המוטס ולבין צוות הספינה", קובע רס"ן ארז. "האתגר הגדול הוא שמירת היציבות וגבוהו של המסוק ביחס לספינה. בלילה זה הופך למסובך עוד יותר מכיוון שיכולת הזיהוי קטנה ועם זאת מתחדד הצורך בדיוק מרבי".

"הריחוף מאתגר מכיוון שאין נקודת יחוס שביחס אליה ניתן לכוון את המסוק. משימה זאת מאופיינת בהטסה מורכבת לצד תיאום עם לוחמי הספינה", הוסיף סגן עמר. "מדובר במשימה שאנו צריכים לשמור על כשירות אליה יחד עם חיל הים".

כחול של מים ושמיים
אימון זה הוא רק אחד מסדרת תרגילים משותפים בין הטייסת לבין זרוע הים, המהווים את הבסיס לשיתוף הפעולה ההדוק והמתמשך ביניהן. כפי שמרמז צבעו הכחולל של המסוק, מדובר בטייסת הסיור הימי של חיל-האוויר. עיקר פעילותה סובב סביב סיוע לחיל הים מן השמיים, כאשר מסוקיה מצוידים במכ"מים המתאימים לטיסה מעל הים. בנוסף ביכולתם לנחות ולהמריא מן הסטי"לים (ספינות טילים) ולבצע משימות שונות ביניהן חיפוי, תובלה וחילוץ. יכולות אלה מאפשרות לטייסת להעניק תמונה ימית רחבה ובכך הם למעשה משמשים "עיניים" עבור זרוע הים בעת ביצוע משימות מבצעיות.