איזו מדינה מתמצאת בהפלת מטוסים? ואיזו בנטרול איומי קרקע?

במשך 11 ימים מדמות יחד שמונה מדינות תרחישי קרב בתרגיל האווירי הגדול ביותר אי פעם בישראל. כדי להבין איך זה נראה בשטח, כתבנו שמע מסרן נ', נווט בטייסת 133, על שיתוף הפעולה יוצא הדופן, היתרון היחסי של כל מדינה, וגם על הדינמיקה המיוחדת בין הטייסים מהתרבויות השונות

14.11.17
אלעד רוטבאום, מערכת את"צ

כבר שנה שלמה שבסיס חיל האוויר "עובדה" נערך לתרגיל הבינלאומי הגדול ביותר שנערך בישראל אי פעם. שמונה חילות אוויר משמונה מדינות שונות הגיעו ל-11 ימים בבסיס עובדה בדרום כדי לקחת חלק בתרגיל האוויר - "Blue Flag". במהלכו דימו המשתתפים תרחישי לחימה קיצוניים, על ידי טייסות המדמות התקפה וטייסות הגנה.

"תוך כדי התרגיל אנו רוקמים קשרים אסטרטגים בינלאומיים ומשפרים את הכשירות המבצעית שלנו", משתף סרן נ', נווט בטייסת 133 שנבחר להוביל את התרגיל. "צוותי האוויר הישראלים משמשים כשגרירים דיפלומטים של המדינה".

השבוע צוותי האוויר השונים תרגלו קרב אווירי כשטילי קרקע מנסים להפיל אותם. "כוח אדום דימה אויב המציג תרחישי איום מהקרקע, תוך כדי שסוללות הטילים מנסות להפיל את מטוסי הקרב", מתאר סרן נ'.  "יש לנו מערכות מתוחכמות שאיתן אפשר לראות את האיום באופן ממשי ולדעת האם הצלחנו במשימה או לא. בתום התרחיש אנחנו יושבים עם כלל צוותי האוויר ורואים תסריטים של התרגול, לומדים ממנו ומשתפרים".

התרגיל הזה, הוא סבור, מהווה הזדמנות עבור המשתתפות להפגין את הייחודיות והמקצועיות שלהן, באמצעות מגוון תרחישים שמדגימים את היתרון היחסי של החילות. "כך", מסביר סרן נ', "כל מדינה מצליחה להביא לידי ביטוי את חוזקה".

"חיל האוויר הפולני, היווני וגם הגרמני, שהגיע אלינו השנה בפעם הראשונה, מתמצאים בהפלת מטוסים ואיומים אוויריים. ב-"Blue Flag" הוא משתתף בפעולות המשלבות איומים כמו אלה", מסביר סרן נ. "מנגד - חיל האוויר האיטלקי מתמחה בהפלת איומי קרקע".

עוד הוא מציין כי הודו, שלראשונה מגיעה לישראל לתרגיל אוויר, מדמה תרחיש שונה משאר המשתתפות. "זו המדינה היחידה שמגיעה לכאן עם מטוס תובלה המכונה 'שמשון'", משתף סרן נ', "ההודים הביאו איתם כוחות קומנדו, ובתרגיל יש כל מיני אלמנטים אוויריים המשלבים תרחישים של הנחתת כוחות בכוח האויב".

סרן נ' ממשיך ומספר שהיה מאוד מעניין לראות כיצד צוותי האוויר הצרפתים השתלבו בתרגיל. "זה היה מאוד מרגש לראות אותם, הדרך בה הם טסים שונה, הם נלחמים בגובה נומך יחסית, ההתמחות שלהם היא בעיקר בתקיפה, ועושה רושם שהם מאוד טובים בזה".

חיל האוויר הישראלי גם נותן לתרגיל פן מאוד מעניין. "אפשר לראות את הגמישות המחשבתית שלנו בזמן אמת. זה דבר שמאוד מאפיין את צוותי האוויר הישראלים", אומר סרן נ'. "בנוסף זה המגרש הביתי שלנו. אנחנו מרגשים כאן מאוד בנוח".

התרגיל הגדול לא רק מחזק את היחסים הדיפלומטים עם שאר המדינות. צוותי הטיסה הישראלים זכו לצבור ידע שלא יכלול ללמוד בשום תרגיל אחר. "הבנו שיש לנו את אפשרות להוביל פרויקטים גדולים המשלבים הרבה מאוד אלמנטים. בנוסף, הראייה שלנו השתנתה, בעקבות השיחות הרבות שלנו עם הצבאות הזרים והתרגול איתם. זה פתח לנו דרך לחשוב על עוד דרכים לבצע משימות".

סרן נ', שהיה נוכח עוד בתרגיל ה"Blue Flag" הראשון ב-2013, מתרשם גם מההתמקדות וההצלחה של התרגיל הנוכחי: "גרמניה, צרפת והודו לא היו כאן בתרגילים הבינלאומיים הקודמים. השנה, הכפלנו את כמות המשתתפים ושינינו את כמות המטוסים בתרגיל".

"בעבר היינו מטיסים הרבה מטוסים בו זמנית, ובודקים את הביצועים של הכלל", ממשיך סרן נ', "היום אנחנו עושים זאת בצורה פרטנית הכוללת פחות מטוסים בכל תרגיל. כך יש לנו את האפשרות לרדת לרזולוציות נמוכות יותר, לבחון את הביצועים של כל אחד ואחד - ולהשתפר".

על אף המרחק הגדול, התרבויות והמנהגים השונים, לובשי הסרבלים לא מרגישים הבדל גדול אחד מהשני. "טייס זה טייס, יש לנו את אותו ההומור והמנטליות, אנחנו למעשה מדברים את אותה השפה", מגלה סרן נ. "הדינמיקה בינינו מדהימה, כולנו חברים טובים ובמהלך התרגיל אנחנו עושים ערבי פנאי כדי לשבור את הקרח ולהתחבר".