חילוץ אווירי מעיני לוחמי החוד החדשים במערך המסוקים

דמיינו את כל אותם רגעי קצה אנושיים - תאונת דרכים מורכבת, נחל שנשטף תוך שניות, נטישת מטוס מתרסק או קרב קשה. בין אם הם קורים בשטח ישראל או הרבה מעבר לקווי האויב, המשותף לכולם הוא הכמיהה לשמוע את אותו זמזום רחוק שמעיד כי מסוק החילוץ הולך ומתקרב. אז מי הלוחמים שאחראים שהחילוץ יצליח, ואיך מכשירים אותם? קבלו הצצה נדירה לפעילות המבצעית מהעיניים שלהם

23.07.18
כרמל ליבמן, מערכת את"צ

כשכוח החילוץ יתקדם אל עבר יעד בו ישנם לכודים או פצועים הזקוקים לפינוי אווירי, יהיו אלו לוחמי החוד של מערך המסוקים, המכונאים המוטסים, שיתייצבו בפתח המסוק הטס במהירות ובגובה רב, יכווינו אותו לנקודה המיטבית לחילוץ וידאגו שהמבצע יושלם בהצלחה.

"כשצפירת ההזנקה נשמעת יש לנו דקות בודדות לעלות לאוויר", משתף רס"ן ש', מפקד קורס מכונאים מוטסים שהסתיים בשבוע שעבר, ומכונאי מוטס מבצעי. "אנחנו מקבלים פרטים ראשוניים, אך לא באמת מבינים עדיין לגמרי מה נמצא בזירת האירוע כשנגיע אליה. יש קשת רחבה של תרחישים אפשריים עמם אנחנו מתמודדים, בזכות יכולות מתקדמות שקיימות רק אצלנו ומאפשרות לנו לבצע את הפינוי מבלי לנחות".

"התפקיד שלנו באסון", הוא מסביר, "הוא לכוון את המסוק לנקודה המדויקת, להוריד את המנוף או הכבלים, להעלות ולהוריד מהמסוק פצועים, אלונקות ולוחמי 669".

במערכה נרחבת, המכונאים המוטסים משחקים תפקיד מרכזי בהעברת אספקה לחזית ובפינוי פצועים מאש הקרב, דבר הכרוך לא פעם ביציאה מהמסוק בעומק האויב. "השתתפתי בלא מעט פינויים במהלך מבצעי עופרת יצוקה וצוק איתן", משחזר רס"ן ש'. "יום לחימה בדרך כלל ממש לא מסתכם בגיחה אחת, אתה יודע שתקפוץ לתוך עזה פעם אחר פעם". 

כדי להכין את הלוחמים לתפקיד המורכב, עורכים בבסיס פלמחים הכשרה מיוחדת בת כ-9 חודשים. הקורס מורכב מחמישה שלבים, כשהראשון הוא הסבת חי"ר, הכוללת טירונות 03 מורחבת ואימוני נטישה, מילוט וחילוץ ביבשה ובבריכה ייעודית יחד עם 669.

"המסוק בפעילות מבצעית מעל לים. הוא נפגע וצולל לתוך המים", מתאר רס"ן ש' את אחד מתרחישי הנטישה שמתרגלים הלוחמים. "חושך. המסוק מתהפך והרוטור שלו מסכן את הלוחם המנסה לעלות למעלה. יש תהליך סדור שהוא לומד על מנת לשאת על עצמו את בלון החמצן, להתנתק במהירות מהרצועות הקושרות אותו למסוק ולזהות את נתיב היציאה מהמים".

בשלב הבא, המכין, מתאמנים החניכים בסימולטור למסוק "ינשוף", מבצעים הכשרה קרקעית בה הם לומדים לשתף פעולה עם לוחמים, להפעיל את מנוף החילוץ ולהעביר אספקה בהיטס ועוברים סדנאות מיוחדות שנוספו לאחרונה להכשרה.

"מתוך ההבנה שהתפקיד דורש לקבל במהירות החלטות גורליות, להיות עדים למראות קשים וגם לעיתים להתמודד עם כישלון, משתף רס"ן ש', "הכנסנו להכשרה סדנאות שעוסקות גם בנושאים הללו, כמו גם בקבלת החלטות  ובחשיבות התחקור".

לאחר חלק זה, הם משלבים כוחות עם חניכי קורס טיס ומתחילים לתרגל מתארים מבצעיים של חילוצים, כשבמסוק שני מדריכים - אחד שמלווה את המכונאי המוטס ואחד שמנחה את טייס המסוק. במקביל, הם משתתפים בסדנת מילוט וממשיכים בהכרת החי"ר.

"אנחנו מגיעים לאזור מיוער שהם לא מכירים, מדמים מצב בו נטשו את המסוק בעומק שטח אויב ומביאים כוח של ביום אויב שמנסה לשים עליהם את היד", מספר רס"ן ש'. "בלי מפות, הם נדרשים להתמצא בשטח לא מוכר ולהסתתר מפני הכוחות העוינים עד לנקודת זמן מסוימת שאנחנו מגדירים להם".

כעת, מגיע השלב המתקדם בו מתחלקים החניכים לפלטפורמות השונות, מסוקי הסער "ינשוף", "יסעור" ו"עטלף", ועוברים תחילה הכשרה קרקעית ספציפית באמצעות סימולטורים, ולבסוף מבצעים טיסות סולו כשבקוקפיט טייסים מנוסים עמם ישרתו כשיגיעו לטייסות. בסך הכל, צוברים החניכים בקורס כ-100 גיחות.

לקראת סיום ההכשרה, עוברים החניכים קורס צניחה וסדרת מילוט ימי בארה"ב. "אנחנו עושים את זה בקונטיקט, במתקן שמפעיל חיל האוויר האמריקאי ומתאמנים בו כוחות מרחבי העולם. המתקנים שם מדמים נפילה של כל סוגי המסוקים שיש לנו לבריכות עמוקות מאוד. את קורס הצניחה אנחנו עושים יחד עם 669".

מלבד הסדנאות החדשות, נכנס לקורס במחזור האחרון גם סימולטור חדש של חילוץ ממסוק "ינשוף" שמצטרף לסימולטור ה"יסעור" הקיים. חידוש נוסף הוא מצלמות הגו-פרו המותקנות על קסדות החניכים, שמלבד ההצצה הנדירה לפעולתם, מאפשרות גם תחקור ולמידה יעילים יותר.

לא רק תכני הקורס משתנים בימים אלו, אלא גם זהות החניכים. עד היום הגיעו לקורס טכנאים מצטיינים מטייסות המסוקים, רובם ראשי צוותים, שסיימו סדרה של הסמכות, ביקשו לשרת בתפקיד ונבחרו אליו בקפידה באמצעות גיבושים הנערכים ארבע פעמים בשנה.

לאחרונה, הוחלט גם לאתר מראש מלש"בים לתפקיד, והם אף יכולים לבקש מנציגי מיטב להתמיין להיות מכונאים מוטסים. מועמדים בעלי נתונים גבוהים שייבחרו, יוכשרו תחילה כטכנאים דרג א' וישרתו בטייסות המסוקים. לאחר כשנה, בה יעברו סדרת הסמכות חיוניות, הם עתידים להגיע לקורס המכונאים המוטסים.

"אני ישן טוב בלילה", מצהיר בגאווה רס"ן ש' בסיום שיחתנו. "דור הלוחמים שמסיים היום משתוקק להתחיל בפעילות המבצעית, ואין לי ספק שהלוחמים יתרמו לה באופן משמעותי, באוויר ובקרקע, בכל אירוע מורכב של חילוץ אווירי, ככל שנידרש".