רחפן שמופעל ב"כוח המחשבה" ולייזר שמיירט עצמים חשודים

נוסחה מנצחת - על אזרחי ובצוותים משולבים הציגו אנשי היחידות הטכנולוגיות בכל גופי הביטחון פרויקטים פורצי דרך שפותחו עבור סדנת "מחנט", ביניהם מערכות המופעלות בגלי מוח, מיירטים בלייזר, תותח קול וסימולטורים של מציאות מדומה ורבודה. אז מה זה אומר על יכולותיהן של היחידות המסווגות? הצטרפנו לסדנה ושאלנו את המפתחים

21.05.18
כרמל ליבמן, מערכת את"צ

"זו פעם ראשונה שעושים את זה כאן", מצהיר רס"ן א', ראש תחום מחקר ופיתוח ב"אופק", כשהוא מדבר על שתי מערכות מבוססות גלי מוח, אחת שמסוגלת להטיס רחפן ואחרת ש"קוראת מחשבות" באמצעות מעקב אחר תפקוד המוח. "היום, היכולת הזאת משמשת לפרויקטים בלתי מסווגים ברמת אב טיפוס עבור סדנת 'מחנט', מחר אולי יפתחו באמצעותה מטוס קרב או טנקים שמופעלים בכוח המחשבה".

סדנת "מחנט" היא פלטפורמה לא מבצעית בהגדרתה, שמפגישה בכל שנה מאות מפתחים מיחידות טכנולוגיות מכלל גופי הביטחון של ישראל. "המשתתפים מגיעים עם יכולות וידע מבצעי מתקדם", אומר רס"ן ג', מהנדס מערכת מיחידת האיסוף המרכזית (8200), "ובונים יחד פרויקטים בלתי מסווגים במטרה להכיר את היכולות אלו של אלו, לתרום לשיתופי פעולה ולהעשרה מקצועית".

לא פעם, חושף רס"ן א', הפכו פרויקטים בסדנה ויכולות שהוצגו שם למערכות מסווגות שהפכו למבצעיות: "לפני מספר שנים התנסינו פה לראשונה בטכנולוגיות עיבוד תמונה. עכשיו כבר יש לנו מערכות אוטומטיות שיודעות לזהות גורמי עניין בתמונות ובווידאו, ומסייעות לגורמים מבצעיים להשלים משימות חיוניות לביטחון המדינה".

"באחד הפיתוחים המבצעיים שלנו בשנה האחרונה השתמשנו ביכולת מיוחדת של הדפסה בתלת מימד", משתף רס"ן ג', "היכולת הזאת נמצאת באחת מזרועות צה"ל, וזכינו להכיר אותה במהלך הסדנה ולהבין איך היא יכולה לתרום גם למשימות מודיעיניות".

הקשר המתגבש בסדנה בין המפתחים, משוכנע רס"ן א', מסייע בהתמודדות עם אתגרים עכשוויים: "יש כאן הרבה עיסוק סביב אתגרי התת-קרקע, הרחפנים ואתגרים מורכבים אחרים שדורשים שיתוף פעולה".

דוגמה מובהקת לכך היא אחד הפרויקטים שפותחו עבור ה"מחנט" שהתקיים החודש - מערכת שמזהה בשמיים בלונים שנושאים עצמים חשודים המהווים סיכון ומיירטת אותם באופן אוטומטי באמצעות לייזר. בפועל, המערכת מתכווננת על הבלונים בעזרת זיהוי תמונה ולייזר כיוונון חלש, ויורה לעברם לייזר חזק שמפוצץ אותם. אומנם מדובר כמובן בתהליך פיתוח ראשוני, אך הוא מעיד על יכולות המפתחים והאתגרים שמעסיקים אותם.

"בכל שנה מביאים לכאן את הטכנולוגיות הכי חדשות בשוק", מדגיש רס"ן ג', שיחידתו 8200 שולחת עשרות מפתחים למחנט. "מרגע שיש רעיון, התהליך מאוד דומה לפיתוח פרויקט אמת ביחידות. חלוקת תפקידים, תכנון, שת"פ עם יחידות אחרות, רכש, בנייה ולבסוף הרכבה והכנסה לשירות מבצעי".

חלק מהטכנולוגיות העכשוויות שהוצגו בסדנה הן מציאות מדומה ורבודה, שבאו לידי ביטוי במגוון סימולטורים ומשחקים. פרויקט מתקדם נוסף הוא תותחי קול שמשמשים למשחק מלחמה דמוי "פיינטבול", בו המנצח הוא מי ש"יורה" על חברו את המוזיקה שבחר בעוצמה החזקה ביותר.

"מחנט מאפשר לנו לשמר יכולת חדשנות, סביבה דינמית ומענה מהיר", מחדד רס"ן א', שיחידתו "אופק" הכניסה יכולות מבצעיות חדשות תוך כדי מבצע צוק איתן. "הוא מאפשר לנו לדעת שביחידה אחרת יש מישהו שמעסיקה אותו אותה הבעיה או בעיה דומה, והוא מחפש לה פתרון. יחד אנחנו מגבשים את הפתרון ומבטיחים הגנה מיטבית על ישראל".

"כבר מזה מספר שנים שאנחנו, בבסיס הטכני בחיפה, מארחי את משתתפי מחנט שמגיעים אליו מכלל גופי הביטחון בישראל", מתגאה מפקד הבסיס, אל"ם רונן פולוביאן. "מדובר במפתחים צעירים עם רעיונות פורצי דרך. זו זכות גדולה עבורנו לארח את התהליך הזה".