הקורס החדש שיכשיר את לוחמי חיל האוויר להנחתה בשדה קרב

בפתח מטוס שנע במהירות ובתנאי מזג אוויר קיצוניים, הם מנחיתים תגבורת בשדה הקרב תוך דקות ומפנים פצועים לקבלת טיפול חיוני - לא, לא מדובר בטייסים ולא במחלצים של 669, אלא בלוחמי החוד שאחראים על אספקה בהיטס. מסדרות מילוט ימיות ויבשתיות, דרך שבוע צניחות ועד לניווטים ללא מפה - עם המטוס החדש של המערך באה גם ההכשרה החדשה של לוחמיו, ואנחנו יצאנו לבדוק מה היא כוללת 

23.05.18
כרמל ליבמן, מערכת את"צ

באש הקרב, אם יזדקקו כוחותינו לתגבורת או לאספקה - הם הלוחמים שידאגו שזה יקרה. הם גם אלו שיתפסו את האלונקות, יסדרו פצועים על פי מצבם ויעלו אותם למטוס, בדרך לטיפול שעשוי להציל את חייהם. זהו תפקידם של לוחמי חיל האוויר שמסיימים החודש את קורס פקחי ההעמסה הראשון במתכונת החדש שנערך בבסיס נבטים.

"למשימה שלנו יש השפעה מכרעת", מדגיש סרן ת', מפקד בית הספר לפקחי העמסה ביחידה 757. "טעות קטנה יכולה למנוע מהלוחמים טיפול או אספקה חיוניים ולסכן את המטוס. לעומת זאת כשאנחנו פועלים נכון, אנחנו מאפשרים לצה"ל לבצע את משימתו בכל נקודה על פני הגלובוס".

אז איך מכינים את הלוחמים לתפקיד המאתגר? ספוילר, זה ממש לא זבנג וגמרנו. תהליך הכשרתם של פקחי ההעמסה נמשך מעל לשנה, וכולל חצי שנה ראשונה של קורס טיס, במהלכה הם מבצעים טירונות ו-10 גיחות כטייסים, מעל לחצי שנה של קורס ייעודי לתפקיד ורק אז חודשיים נוספים של קורס אימון מבצעי.

"אנחנו מכשירים אותם למשימה מורכבת", מחדד סגן ב', סגן מפקד טייסת להדרכה. "החניכים חייבים לדעת להנחית מספר כלי רכב צבאיים או עשרות לוחמים תוך דקות, בדיוק של מטרים מנקודת ציון שניתנה להם, ומיד לעלות לאוויר. כשאתה נמצא עמוק בשטח אויב אתה ממש לא יכול להרשות לעצמך להתעכב  - אפילו לרגע".

קורס פקחי ההעמסה של המחזור הנוכחי הוא קורס חדש לגמרי, שנבנה על מנת להכין את החניכים לפעילות מבצעית במטוס ה"שמשון" שנכנס לשירות במערך התובלה רק לפני שנים בודדות. 

"ההכשרה מורכבת משני חלקים", מתאר סרן ת'. "חלק קרקעי בן חודשיים של למידה עיונית על מערכות המטוס החדש בדגש על תא המטען והתדלוק, וחלק אווירי בן ארבעה עד חמישה חודשים במסגרתו לומדים החניכים את תפקידם בצוות האוויר, ומתאמנים במשימה מבצעית דרך עשרות טיסות".

"אותו תרחיש מבצעי שאנו מתרגלים נקרא 'קומבט אופלוד'", הוא ממשיך. "מדובר במשימת טקטית שכוללת הנחת מטען תוך כדי נחיתה, והמראה מידית של המטוס בחזרה לאוויר ומשם לבסיס הטייסת. דבר המדמה פעילות אספקה בהיטס לכוחות המצויים בעיצומו של קרב".

כיוון שפקחי העמסה הם לוחמים אשר חוצים את קווי אויב גם במצבים של סכנה ביטחונית גדולה, הכשרתם דורשת אימונים שתמצאו בדרך כלל רק בהכשרות הקומנדו והטיס.

"אנחנו מקיימים קורסי מילוט ימיים ויבשתיים", מספר מפקד בית הספר לפקחי העמסה. "במהלך הקורס הימי, נדרשים החניכים להימלט ממטוס שטובע ולהצליח לעלות לספינת הצלה. הקורס הקרקעי, שנערך בשיתוף עם יחידת החילוץ בהיטס (669), מדמה נטישה של המטוס בשדה קרב, ומצריך מהם לשרוד עם מינימום אספקה ולהסתתר בנקודות אסטרטגיות".

דבר נוסף שמייחד את פקחי ההעמסה זה הצורך לבצע את משימתם בפתח מטוס שנע במהירות ובתנאי מזג אוויר קשים ביותר, מוסיף סרן ת': "במהלך הקורס עוברים החניכים שבוע צניחות, כך שבמקרה הצורך הם יגיעו אל הקרקע בשלום".

לתפקיד מגיעים מפסיקי השתתפות בקורס טיס, לאחר תהליך ממיין של מבחנים וראיונות. זאת על מנת לוודא שהם ערוכים להתמודד עם משימה המהווה אתגר פיזי ומנטלי משמעותי.

בהמשך דרכם, מציין סרן ת', יעברו החניכים המסיימים החודש גם סימולטור בארה"ב וקורס אימון מבצעי: "אחרי קורס האימון המבצעי ואימונים טקטיים נוספים, הם יידעו לבצע לבדם משימות מבצעיות מורכבות של הטסת כוחות, הצנחת מטען, הצנחת כוחות והצנחת רכבים".

"אני מאמין שההכשרה תביא לכך שהלוחמים יגיעו לרמה מקצועית גבוהה ביותר בגיל צעיר", מסכם סגן ב'. "הם יוכלו לבצע משימות מורכבות יותר בצורה יעילה יותר. מנעד הפעולות המבצעיות שאנחנו וצה"ל יכולים לבצע יגדל ואיכותן תעלה - תוך שנים בודדות נקצור את הפירות".