כך הפכו ילדים הנאבקים בסרטן לטייסי קרב ליום אחד

עם סרבלים שנתפרו עבורם, תגי שם, פאצ'ים מיוחדים ומקום בקוקפיט, הפכו יותר מ-100 ילדים חולי סרטן מבתי חולים ברחבי הארץ לטייסי קרב ליום אחד. כשאנשי צוות האוויר של טייסת "הנגב", שהשתתפה בפעולות מבצעיות רבות בתקופה האחרונה, פוגשים את הלוחמים הצעירים, נרקמים קשרים חזקים ונוצרים רגעים מרגשים. "מזכירים לכל אחד ואחד כמה הוא אמיץ ומיוחד"

12.06.18
כרמל ליבמן, מערכת את"צ

"'אני אמיץ, אני יכול לטפס את זה לבד', הוא אומר לי. אני מסתכל עליו ולא מאמין - ילד בן 7 שנלחם במחלה קשה, ואני לא יודע מאיפה הוא מביא את האומץ הזה" - כך מתאר בהתרגשות סרן י' מטייסת "הנגב" את פגישתו עם דביר, אחד הילדים הנאבקים בסרטן שביקרו החודש בבסיס חיל האוויר רמון במסגרת יום עמותת "חיים".

"היינו בחוץ והתחלנו להתקדם לכיוון המסלולים", ממשיך ומספר סרן י'. "בדרך, אנחנו נתקלים בתעלה די עמוקה שצריך לעבור, ודביר פשוט מחלץ את עצמו ממנה בכוחות עצמו. אני מבין שההצלחה הזאת הרבה יותר גדולה מהכאן ועכשיו, מהטיפוס בתעלה. זה רגע שמראה לי שבכל סיטואציה קשה ומתמשכת צריך לשמור על אופטימיות ולהאמין שאתה בכוחות עצמך מסוגל לנצח".

הקשר בין דביר וסרן י', הוא רק אחד החיבורים יוצאי הדופן שנרקמים באירוע אותו מובילה הטייסת פעמיים בשנה, כבר שש שנים. אולם האירוע האחרון קיבל משמעות מיוחדת.

"דווקא עכשיו, בשבועות בהם אנו אחראים לרבות מהפעולות המבצעיות שפורסמו, היה חשוב לנו לקיים את היום הזה" מדגיש סרן י' ומוסיף באותה הנשימה: "הוא גם תורם לילדים, וגם נותן לנו כוח נוסף להתמודד עם האתגרים המורכבים והמתמשכים שלנו".

היום עצמו נפתח עם הגעתם לבסיס של ארבעה אוטובוסים מבתי חולים שונים ברחבי הארץ, ובהם יותר מ-100 ילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם. "האירוע הזה היה משמעותי במיוחד גם בגלל המספר הרב של ילדים שהגיעו ישירות ממיטות האשפוז, וגם מבחינת היקף ההשתתפות של חיילי הכנף", מתגאה רנ"ג (מיל') פיני אלמקייס, שיזם את האירוע לראשונה, לאחר פגישה מקרית בבית חולים עם ילדה חולת סרטן שחלמה להיות חיילת.

"כשהם מגיעים", מספר על האירוע סרן י', "מחכה להם בכניסה למועדון שולחן עם סרבלי טיסה ממש כמו שלנו, רק בדיוק לפי המידות שלהם, עם השמות שלהם ופאצ'ים מיוחדים עבורם".

לאחר שהמבקרים הצעירים מתלבשים ושובעים מארוחת הבוקר המפנקת שהכינו בבסיס, הוא מתאר, הם מקבלים תדרוך ממפקד הטייסת: "הוא מסביר על חיל האוויר ועל הטייסת שלנו, ומשם כולם יוצאים לצפות במטס אימון". 

"עכשיו מגיע תורם של הילדים להיות הטייסים", אומר בחיוך סרן י', שיתמנה בחודשים הקרובים לסגן מפקד הטייסת. "אנחנו הולכים להאנגר של המטוסים, הם עולים על ציוד טיסה מלא, מתיישבים בתא הטייס של מטוסי ומסוקי הקרב ומקבלים עליהם הסבר מפורט".

לא מעט מהילדים חולמים להיות טייסים, מספר סרן י'. "חלק", הוא מוסיף בקריצה, "מספרים לנו שהיו אפילו מוכנים עכשיו להטיס מסוקים. זו הזדמנות בעבורם להרגיש טייסים ליום אחד".

ההתלהבות בשלב זה גבוהה מאוד, ומגיעה לשיא כשמצטרפת הכבאית. מערך כיבוי האש מציג את יכולותיו, והיום מסתיים בהופעה של להקת חיל האוויר.

"האירוע הזה נועד להראות להם שחושבים עליהם", מסכם סרן י', "והכי חשוב - היחס האישי והקשרים שנוצרים מזכירים לכל אחד ואחד כמה הוא אמיץ ומיוחד".