הצצה לסדנה שמכשירה את מפקדי החוליות של יחידת העילית

כל מפקדי החוליות העתידיים של 669 מגיעים מדיי שנה לסדנת ענק - שמאמנת ומכשירה אותם לחלץ כוחות ולהתמודד עם מצבי קיצון בשטח - בים, באוויר וביבשה. כך זה נראה

13.10.21
רוני קולמן, בטאון חיל האוויר

השמש קופחת במרכז השמים מעל שטח האימונים בבסיס פלמחים המדמה כפר בעזה, היכן ששישה לוחמים מסתתרים מאחורי שיח. בעוד זמן קצר הם יתחילו לרוץ כשקולות ירי יישמעו ברקע, יפלחו את האוויר ויפרו את הדממה. כמה שעות לאחר מכן, הלוחמים נחפזים לגג של אחד המפעלים באזור, עולים כעשר קומות עם ציוד רב על גופם על מנת לחלץ כוח שנקלע למצוקה. זה אולי נשמע כמו עלילה של סרט אקשן הוליוודי עתיר תקציב, אך למעשה מדובר בסדנת מפקדי חוליות של יחידה 669 (היחידה הטקטית לחילוץ מיוחד).

מוכנים להזנק

מי הוא בכלל מפקד החוליה ביחידה 669? סגן ב', ממובילי הסדנה, מסביר: "מפקד חוליה הוא מושג מבצעי לחלוטין, אנחנו מתנהלים בתצורה של חוליות רק בעת כוננות או במצב חירום. לרוב מפקד חוליה ימלא ביום-יום תפקיד אחר ביחידה, דוגמת סגן מפקד צוות או אחראי מקצועי על תחום מסוים, אך בעת הצורך תפקידו לפקד על חוליה של כחמישה לוחמים".

תפקידו של מפקד החוליה כולל משימות רבות ועל כתפיו מונחת אחריות רבה. "על מפקד החוליה לדאוג שכל חברי הצוות מכירים אחד את השני ויודעים לעבוד יחד. זה אולי נשמע מובן מאליו, אך יש לדוגמה רופאים שמגיעים לשרת במילואים, שלא עלו על מסוקים במשך שנה שלמה", חושף סגן ב'. "תפקיד נוסף של מפקד החוליה הוא לדאוג שהיא מוכנה לזנק, שכל הלוחמים מחוברים למשימה ושהציוד הרב שברשותנו מוכן לפעולה".

נוסף על כך, תפקידו של מפקד החוליה הוא להיות בקשר עם הקברניט - מפקד המסוק. "הקברניט פחות מבין בענייני חילוץ, רפואה וחבלים. לכן חשוב שמפקד החוליה יתקשר איתו ויסכם על דרך פעולה שבה הם רוצים לנקוט. מפקד החוליה אחראי על ביצוע המשימה על כל המשתמע מכך", מציין סגן ב'.

מעטפת גדולה לתפקיד גדול

הסדנה היא למעשה אימון גדול הכולל עשרות לוחמים מהיחידה, אשר נועד לשפר את יכולותיהם. אך בין היתר, מטרתו גם להסמיך שמונה לוחמים מתוכם, שאותרו עוד בשלבי המסלול כמתאימים במיוחד לתפקיד מפקדי חוליה. "הסדנה הזו היא מעין סיכום של שנתיים שהם נמצאים ביחידה, במהלכן הם תרגלו פיקוד לכל אורך הדרך, והיא נותנת את החותמת הסופית שהם יכולים לצאת לפקד", מגלה סגן ב'.

במהלך שבוע ימים, פוגשים הלוחמים בסדנה בסיטואציות מורכבות שיכולות לקרות במציאות ומשתפים פעולה עם כוחות קרקעיים. "עברנו משימות מוסקות ומשימות קרקעיות. תפקידנו לקבל את ההחלטות ולנהל את כל מבצעי החילוץ, בין אם זה מהים, מהאוויר או מהיבשה", מפרט סמ"ר פ'. "בסוף כל משימה עברנו תחקיר, ממנו קיבלנו דגשים שנועדו לשפר אותנו ולהפוך אותנו למפקדים טובים יותר".

"אחת המשימות שפיקדתי עליהן השבוע הייתה משימת חילוץ טייס נוטש משני מוקדים, במקום שדימה את הזירה הצפונית. קיבלנו את הפרטים והבנתי שאי אפשר לנחות עם המסוק כדי לחלץ את הנוטש הראשון, וצריך לעשות זאת בעזרת כבלים", ממשיך סמ"ר פ'. "כמפקד החוליה, נשארתי במסוק והייתי צריך לשלוח את אחד הלוחמים ולוודא שהכול תקין - זו תחושת אחריות גדולה. הנוטש השני היה אמור להגיע אלינו, ראיתי שהוא מתעכב בהליכה שלו ורציתי לצמצם את זמן השהות שלנו בשטח אויב כמה שניתן. בדיבור מהיר עם הקברניט החלטתי שנטוס להביא אותו ושלא נחכה שיגיע. אני חושב שזו הצורה הטובה ביותר בה יכולתי לתפקד".

"כל היחידה סומכת עליך"

על מנת להיות מפקד חוליה טוב, נדרש מכלול שלם של תכונות. "כל מפקד צריך להיות איש של אנשים, כמובן כשמדובר ביחידה 669", מתאר סמ"ר פ', משתתף בסדנה. "עליו לדעת לרתום את חייליו. הוא צריך להיות מקצועי מספיק בשביל לגבש תמונת מצב ולתת את המענה המדוייק".

לוחמי יחידה 669 מגיעים לרוב למצבים מורכבים ומפתיעים על מנת להציל את המצב ולנסות למזער את הנזק. "מפקד צריך קור רוח. אחד הדברים הבולטים אצלנו ביחידה הוא שאנחנו מגיעים אל מצבים קשים שאיש לא רצה להגיע אליהם, ולכן הרבה פעמים אנשים עלולים להגיב בצורה קיצונית. לכן חשוב להיות הדמות המרגיעה והבטוחה", מסביר סגן ב'. "תכונה נוספת וחשובה במיוחד היא יכולת קבלת החלטות תחת לחץ. הקשר של המפקד עם השליטה של חיל-האוויר הוא מינימלי ואין מפקד בכיר שנמצא איתו בשטח. לרוב מפקד החוליה לבדו צריך לקבל החלטות לא פשוטות ולהיות עצמאי". סמ"ר ג', משתתף נוסף בסדנה מוסיף: "מדגישים לנו לכל אורך הדרך שמפקד שעולה לאירוע מתפקד כמו שמפקד יחידה 669 היה מתפקד. כל היחידה סומכת עליך שתנהל את ההזנקה הזו בהכשרה שקיבלת".