איך התכוננו טייסות ה"אדיר" לתרגיל ה"בלו-פלאג"?

המטוסים המתקדמים ביותר של חיל-האוויר, הלא הם מטוסי ה"אדיר" (F-35I), משתתפים בתרגיל הבין-לאומי הגדול והמורכב ביותר שמתקיים בארץ - לראשונה כמערך שלם. כיצד התכוננו לוחמי צוות-האוויר לתרגיל? ומה החשיבות של שיתוף פעולה בין מטוסי דור חמישי ודור רביעי?

21.10.21
יסמין דרור, מערכת חיל האוויר

 צילום: עמית אגרונוב | 21.10.2021

בתרגיל ה"בלו-פלאג" שנפתח השבוע (א'), משתתפים שבעה חילות-אוויר מרחבי העולם, ומטעם חיל-האוויר הישראלי משתתפות לא פחות מחמש טייסות קרב. שתיים מתוך אותן טייסות הן טייסת 140 ("נשר הזהב") וטייסת 116 ("אריות הדרום") המפעילות את מטוסי ה"אדיר" (F-35I) - מטוסי הדור החמישי של החיל. מכיוון שתרגיל ה"בלו-פלאג" מתקיים מדי שנתיים, בפעם האחרונה שהוא התקיים הייתה רק טייסת "אדיר" אחת - טייסת 140.

השנה משתתפות הטייסות יחד כמערך ולוקחות חלק משמעותי בתרגיל. "התרגיל הקודם, שהיה חלק מרצף תרגילי ה'בלו-פלאג', התקיים כרגיל ופשוט הצטרפו אליו 'אדירים'. הפעם כבר שינינו גישה", פותח סרן ע', לוחם צוות-אוויר בטייסת 140 ומוביל המערך בתרגיל. "זה הפך לתרגיל מוכוון דור חמישי ומכיל מתארי דור חמישי, כאשר מדברים הרבה על השילוב של דור רביעי ודור חמישי במתארים טקטיים".

שמונה מדינות - שפה אחת
עבור מערך ה"אדיר", תרגיל ה"בלו-פלאג" הוא חלק מרצף אימונים בין-לאומיים - בשנה האחרונה התקיימו שני אימונים שבמסגרתם הגיעו לארץ מטוסי F-35 אמריקאים ובריטיים בנושאות מטוסים, ולפני כחצי שנה התקיים תרגיל "הדגל החמישי" באיטליה יחד עם חילות-האוויר האיטלקי, הבריטי והאמריקאי. עם זאת, לא כל לוחמי צוותי-האוויר מכל טייסת השתתפו בתרגילים הללו, ולכן כולם עברו הכנות נרחבות לקראת ההשתתפות בתרגיל הבלו-פלאג הנוכחי. חשוב להדגיש שתכנון התרגיל וההכנות אליו מתבצעים בכובד ראש והחלו לפני כשנה, כאשר העצימות עלתה בחודשים האחרונים.

ישנם כמה סוגים של הכנות לקראת תרגיל בסדר גודל כזה. "קיימנו סדנת הכנה בבסיס עובדה שמארח את התרגיל, יחד עם טייסת 106 שמובילה את התרגיל וטייסת 115 - טייסת ביום האויב. פרסנו לשם למשך כמה ימים, תדרכנו, טסנו ותחקרנו, תרגלנו את המערכות השונות ואת היציאה מבסיס עובדה", מפרט סרן א', לוחם צוות-אוויר בטייסת 116. "השתדלנו לטוס כמו שתכננו לטוס בתרגיל ולקחנו הערות והארות - מה היה קשה מידי, מה היה קל מידי, אילו חוקים צריך לחדד והיכן צריך להשתפר".

אחד האתגרים המורכבים ביותר בתרגיל הוא גישור על פערי השפה והתרבות של שמונה מדינות שונות. בנוסף למתארים המורכבים, העובדה שהכל נעשה באנגלית דורשת ריכוז ותשומת לב לפרטים הקטנים ביותר. סרן א' מסביר: "עוברים סדרת לימודי אנגלית, הדרכות, מצגות. אנחנו מדפיסים לעצמינו מעין מילון קטן שנטוס איתו למקרה שנשכח משהו. למדנו את תורת הלחימה של נאט"ו - כיצד טסים באנגלית מבחינת מושגים, כמו גם מבחינת צורת טיסה של איך מחלקים את המטוסים בשמים, מי אחראי על מה, ואיפה המוביל טס".

בנוסף, נעשו הכנות בסימולטורים, המאפשרים לדמות תרחישים כפי שיקרו בתרגיל - מתארים דומים, אימון שקורה כולו באנגלית ואפילו דימוי של זרים שמדברים בקשר.

להילחם כקבוצה מאוחדת
התרגיל בנוי כך שהעצימות והמורכבות של המתארים ושל המשימות הולכות וגדלות ככל שהוא מתקדם. החל מהימים הראשונים בהם יתמקדו בעליונות אווירית אזורית כשהמתארים יתבצעו ברביעיות, ועד לשלושת הימים האחרונים, בהם יתבצע "בלו-פלאג קמפיין" - מדובר בשלושה ימים של מטסים מתגלגלים, כאשר התוצאות של כל מטס משפיעות על הבאים.

"זה ממש יוצר הסתכלות של מלחמה - כיצד אנחנו מתכננים מערכה, איך מחלקים את הסד"כ, איך מחלקים את המשימות בתוך הקבוצה המשותפת הזו שמורכבת משמונה מדינות, ובעיקר - כיצד מנהלים זאת יחד ועומדים ביעדים", מסביר סרן ע'.

"החשיבות בתרגיל היא לדעת לעשות שיתופי פעולה בין דור חמישי לדור רביעי, כי לשותפים שלנו יש מטוסים משני הסוגים. כדי שנוכל לבצע את המשימות על הצד הטוב ביותר, זה קריטי שנדע לטוס יחד, כל מטוס והיתרונות שלו.

בנוסף, חשוב לנו ללמוד מטייסי ה-F-35 הזרים ולקיים הפריה הדדית", מסכם סרן א' וסרן ע' מוסיף: "כדי לגשר על הפערים עושים תהליך הדרגתי - מתחילים במטסים שהם קצת יותר קטנים ואינטימיים, שבהם אנחנו טסים במבנים מעורבים כדי ללמוד אחד את השני באוויר, לשמוע בקשר, לתדרך ולתחקר ביחד. אנחנו בונים זאת לאורך התרגיל כדי להגיע בסופו ליכולת להילחם ביחד כקבוצה מאוחדת".