הצצה לתרגיל הגדול ביותר בבסיס רמון בשנים האחרונות

ירי טילים, פינוי מוצבים, מתקפות סייבר ואר"נים - כל אלו ועוד מתארים מורכבים תורגלו ביום הפעילות המיוחד שהתקיים בבסיס "רמון" של חיל האוויר. יחד עם כוחות מזרועות היבשה והים, הם התמודדו מול האתגרים שהוצבו בפניהם, והציגו במלוא הכוח את שיתוף הפעולה לו יידרשו ביום פקודה. אז איך זה נראה כשקומנדו וזרוע הים נפגשים בבסיס של חיל האוויר? ומה עושים כשאי אפשר להוציא מטוסים וכבאיות לשדה הקרב?

05.01.22
עדי בר, מערכת אתר צה"ל

 

מסוקי החילוץ וההצלה עושים את דרכם לג'וליס, ואוספים את כוח מגלן. הלוחמים עוברים תדריך קצר, ורגע אחר כך כבר נמצאים בעיצומו של מטס תקיפה על בסיס עובדה - שמדמה שטח אויב. עם כל העיניים על הכוונות, לוחמי הקומנדו נוחתים בשטח, בחיפוי של כלי רכב ומסוקי קרב, ויחד הם מטילים חימושים ופצצות, תוקפים את האויב ומשלימים את משימתם בהצלחה.

הסיטואציה הזו היא רק חלק קטן מהימ"פ (יום פעילות) הכנפי שהתקיים בשבוע שעבר בבסיס רמון, בו השתתפו כוחות חיל האוויר - מערך הקרב והמסק"ר, 669, אדירים ומתדלקים, לוחמי נח"ל ומגלן וכוחות חיל הים ודבורים. רגע אחרי שהמטוסים יצאו מהכנף, אזעקת צבע אדום נשמעה ברחבי הבסיס - וסימנה את תחילת התרגיל המשותף.

"הימ"פ חולק לשני מתארים, אווירי וקרקעי, והוא אימן את הכנף כולה באמצעות דימוי תרחישי פגיעות בתשתיות מבצעיות, אר"נים (אירועים עם נפגעים רבים), הוצאת מטסים מאתגרים והמשך פעילות רציפה במצבי חירום ועומס", מספרת סגן עדן, קצינת רציפות תפקודית בבסיס רמון ומתכננת הפעילות הקרקעית, "בחנו את מוכנות הכנף ללחימה עצימה מאוד בזירה הצפונית. תרגלנו תרחישי ספיגת טילים, פינוי מוצבים, פגיעה בתשתיות קריטיות, אירועי סייבר ומתארים מורכבים נוספים".

בתחילת התרגיל הוקם צוות אדום שמורכב מנציגים מכל עולמות התוכן בבסיס. תפקידו היה לתאם, לשלוט ולהפעיל את מתאר הלחימה המאתגר. "היינו בשליטה מלאה ועם יד על הדופק כדי שהאימון יהיה כמו שרצינו, ולוודא שהוא ברמה הנכונה ועובד בצורה תקינה", מוסיף סרן א', צוות אוויר בטייסת 201 ומתכנן הפעילות האווירית.

"מעבר לזה היו גם בקרי טיסה שעזרו לנו לתכנן ולבצע את המטסים - כדי להיות מוכנים, לשמור על רציפות תפקודית ולדעת להוציא לפועל מבצעים ותקיפות גם אם יש תקלות", הוא ממשיך.

אז איך הטייסות המבצעיות יכולות לבצע את משימתן כשמסלול טיסה נפגע? מה עושים כשהאמצעים הקריטיים, כמו תחנות הדלק בבסיס, ניזוקים - ואי אפשר לתדלק כלי טיס וכבאיות?

"אלו חלק מהתרחישים שתרגלנו - יצרנו מתארים שיביאו לתכנון מדויק והתמודדות עם דילמות מבצעיות. בחנו את הביצוע מקצה לקצה, כל זה תוך שמירה על רציפות תפקודית מבצעית מלאה, על מנת ללמוד את המוכנות שהכנף תידרש לה ביום פקודה, ולייצר יכולות שחיל האוויר נדרש לספק בכל עת", היא מתארת.

תרחיש נוסף היה פגיעה משמעותית בחדר האוכל בעת "צבע אדום". מאפרות איפרו מראש פצועים והרוגים מדומים רבים, וכוחות החירום של הבסיס וגדוד הרציפות נדרשו לתפעל את האירוע ולחלץ אותם מהמבנה.

"הם לא ידעו מה יקרה בכל תרחיש, בדיוק כמו במלחמה. החוסן המנטלי הוא חלק חשוב במוכנות. קשה להתכונן לזה, אבל אם חייל יתרגל ויכיר סיטואציות קשות מראש ויחשוב על אופן התגובה שלו, כשהוא ייתקל בקושי בזמן אמיתי -אובדן, כישלון, אי ודאות, אי נוחות והפתעות, הוא צפוי לתפקד יותר טוב", מסבירה קצינת הרציפות התפקודית.

בסופו של דבר, מדובר באופרציה גדולה שדורשת שיח משותף ועל זרועי. בימ"פ תרגלו גם מטסים משולבים של מסוקי תקיפה, מסוקי קרב ומטוסי "אדיר", וכן תדלוקים ומתארים עם זרוע הים וכוחות הקרקע. "מדובר בעולמות שונים זה מזה, אבל היה חיבור ותקשורת - זו הייתה הפעם הראשונה שמטוס 'אדיר' דיבר עם מסק"ר. זה חיזק את שיתוף הפעולה בין היחידות השונות, ואני יכול להגיד שלמדנו המון ויצאנו מחוזקים", מתגאה סרן א'.

לתרגיל, כאמור, הייתה חשיבות מבצעית משמעותית בכשירות הבסיס וביצוע המשימות בחירום, וסגן עדן וסרן א' מספרים שהפיקו לקחים רבים מהתחקיר: "הימ"פ שיפר את מנגנוני הטייסות ולימד אותנו איך להמשיך לתפקד בספיגה ולייצר ודאות בתוך מלחמה ועומס. בעזרת התחקיר נלמד את הפערים, ננתח את הקשיים שהיו ונהיה הכי מוכנים שאפשר ליום פקודה".