הם בסך הכול 11 קצינים, אבל יחד מחוללים סופה שלא נראתה כמוה

הם לובשים מדים כחולים, וכומתת חי"ר. הם מהאוויר וגם מהיבשה. מה שהתחיל כפיילוט של קצין אחד מחיל האוויר, עתיד לצבוע את כל גדודי החי"ר בכחול. אז מה זה צוות אוויר סופה? ואיך זה ישפיע על שדה הקרב? תפסנו את מפקד ההכשרה המהפכנית לשיחה

08.11.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

 

דמיינו את זה: שדה קרב, שנת 2025. גדודי החי"ר מתמרנים בקרקע, מטוסי חיל האוויר תוקפים מלמעלה, וביניהם צוות של יצורי כלאיים שלא נראה כמותו בצה"ל - צוות אוויר סופה. 

רס"ן ל', מפקד ההכשרה של קציני אוויר סופה הראשונים, מסביר מה בכלל זה אומר: "זה כוח שמורכב מקצינים שהגיעו  לאחר שלבים מתקדמים של קורס טיס, ומקציני תותחנים, שעוברים יחד הכשרה חדשה שבנינו מאפס, המשלבת אוויר ויבשה".

"המסלול יוצא הדופן, שמהווה למעשה השלמה חילית בסיום קורס קצינים, מאפשר לשני הצדדים להתמקצע זה בתחומו של זה, במטרה לייצר צוות חי"ר שבקיא בעולמות האוויר. ביום פקודה, הצוות מסופח לגדוד סדיר, ומפעיל מתוכו אש באופן מהיר, תוך קשר ישיר עם חיל האוויר. תפקידו לסגור מעגל מדויק במהירות וביעילות מתוך הגדודים הסדירים עצמם". 

"בהתחלה זה נשמע כמו חלום רחוק״, מודה רס״ן ל׳, ״לפני שנה קצין הסופה הראשון נבחר לעשות את הפיילוט, והצטרף לסיירת גולני. אז, לא הייתה שום הכשרה. לא ידענו מה צוות כזה צריך, מה נכון ללמד אותו, על מה לשים דגש. עשיתי לעצמי קורס בבניית קורס״, הוא מחייך.

אבל כשהמטרה - שיתוף הפעולה הזרועי - מולם, הפתרון נעשה כמעט ברור מאליו: ״בשביל מערכים ותרגולים שאנחנו לא מבינים בהם מספיק כדי להעביר לחניכים, פנינו לגורמי הסמכות הכי מוכשרים בצה״ל ולמדנו יחד איתם. דברים מורכבים כמו הפעלת שו״ב (שליטה ובקרה) ומשואה תרגלנו בג׳וליס, ולכל מה שקשור לתצפיות וזיהוי מרחוק פנינו לשלדג״.

בסופו של דבר, אחרי חצי שנת עבודה, נרקם קורס מלא באורך ארבעה חודשים, שהכשיר את 11 קציני האוויר סופה הראשונים בצה״ל. כל צוות כזה, שמשתלב בימים אלו בכלל החטיבות הלוחמות, כולל מפקד אוויר ומפקד יבשה, ומונה תחתיו שלושה חיילים סדירים שעברו גם הם הכשרה ייעודית. 

״בשורה התחתונה - זה יעזור לכל גדוד, וכפועל יוצא לכל צה״ל, לקדם את ההישגים המבצעיים שלו בצורה יעילה ותוך צמצום פגיעה בכוחותינו. אם, לדוגמה, מזהים מחבלים בתוך בית - עד היום בהיעדר סיוע, המחלקה הקרובה הייתה מסתערת על הבית ומשתלטת עליו. מעכשיו לא צריך להיכנס - צוות הסופה סוגר את מעגל האש במהירות ומרחוק. מה שלקח פעם שעה, היום לוקח כמה דקות".

״קשה לי להגיד מה יהיה בעתיד״, מעיד רס״ן ל׳, ״אבל השאיפה היא צוות אוויר סופה בכל גדוד וגדוד. זכיתי לקבל הצצה על אחד הפרויקטים המשמעותיים בדרג הטקטי בזמן האחרון. עצם זה שאנחנו מכניסים איש מקצוע מהעולם האווירי לגדודים בונה דור של מפקדים ביבשה שמגיל צעיר מבינים את חיל האוויר טוב יותר, איך הם עובדים וחושבים, כי יש דרגות כחולות בגדוד שיודעות להכווין אותם, והם יביאו את זה לידי ביטוי בשטח בצורה הטובה ביותר".