הטייסת שלא הכרתם - הכירו את "הברון האדום"

גם אם אתם בקיאים בטייסות חיל-האוויר, ובטוחים שאתם מכירים את כולן, יכול להיות שעל הטייסת הזאת לא שמעתם. מדוע? מכיוון שטייסת ״הברון האדום״ היא אינה טייסת ישראלית, אלא גרמנית

21.07.22
רוני קולמן, בטאון חיל האוויר

טייסת "הברון האדום" היא ייחודית במינה השוכנת בבסיס תל נוף, וקיומה מבטא את הקשר העמוק המתקיים בין מדינת ישראל לגרמניה. בטייסת, מפעילי כטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק) ישראליים מלמדים מפעילים גרמנים כיצד להטיס את כטמ"ם ה"איתן" (הרון TP) כדי שיוכלו להפעילו בגרסתו הגרמנית עבור חיל-האוויר שלהם.

בטייסת משרתים מפעילי כטמ"ם ישראליים לצד מפעילים גרמנים, ויש תחלופה בין אנשי הטייסת בהתאם לסבבי הלמידה. ביניהם קצין בשם לוטננט ולי דקר, גרמני בין ישראלים, שמשרת דרך קבע בארץ. ישבתי איתו לשיחה כדי לשמוע איך זה לשרת כל כך רחוק מהבית, להיות שגריר תרבותי, ולהוות גשר בין מדינתו למדינה אחרת.

"עבדתי קשה בשביל זה"

לוטננט ולי, קצין זוטר, החל את דרכו בחיל-האוויר הגרמני בשנת 2001, וטיפס בסולם הקריירה בחריצות. כאשר כלי -טיס מאויישים מרחוק החלו לפלס את דרכם למרכז המבצעיות בעולם הצבאי, הגיש את מועמדותו להיות "מפעיל טקטי", האחראי בין היתר על שליטה בחיישני הרון TP. לאחר הכשרות רבות, יצא לקצונה. "עבדתי קשה בשביל זה, אבל אני תמיד מנסה להתקדם ולהגיע כמה שיותר גבוה", הוא מתגאה.

לא פעם הגיש לוטננט ולי מועמדויות לתפקידים בישראל מיוזמתו. "התקשרתי לסא"ל ח', מפקדה הקודם של טייסת "הברון האדום", וביקשתי שהוא יהיה המפקד שלי. קיבלתי את התפקיד, והיום אני אחראי על התיאום בין הצבאות", הוא מספר, "אני מאוד שמח וגאה להיות כאן ולשרת, לייצג את גרמניה בכלל ואת חיל-האוויר הגרמני בפרט בכבוד".

לוטננט ולי נזכר באופן בו התכונן לקראת המעבר, לאחר שהוחלט שיוצב בישראל. "לפני שהגעתי, למדתי הרבה. קראתי קטעים מהתנ"ך, מהקוראן ומהברית החדשה, עם מסרים חשובים של אחדות ושל האמונה שכולנו אחים. אני אדם חברותי, וחשוב לי להשתלב בכל מקום שאני מגיע אליו", משתף לוטננט ולי.

"גם פה אני בבית"

ישראל וגרמניה מופרדות במאות קילומטרים של ים ושל ארצות אחרות, אך מעבר לגיאוגרפיה קיימים גם לא מעט פערים נוספים של תרבות, שפה, ומנהגים. "יש הרבה הבדלים תרבותיים בין ישראל לגרמניה. למשל, הגרמנים מתכננים לטווח ארוך, וכאן בישראל זה בדיוק להפך, הכול יותר גמיש", מסביר לוטננט ולי. "אני לא מרגיש שאני מתמודד עם הרבה אתגרים, אבל אלו דברים שאני לא רגיל אליהם מגרמניה".

לצד ההבדלים, יש נושאים רבים שהצבאות והמדינות יכולות ללמוד אחת מהשנייה ולאמץ. לוטננט ולי מעיד: "זו הסיבה שאנחנו פה - אנחנו יכולים ללמוד מישראל הרבה. אנו יכולים לאמץ את שיטות ההדרכה ואת האספקטים הטכנולוגיים שיש לצה"ל בזכות הניסיון המבצעי והסיטואציות הספציפיות שחיל-האוויר הישראלי מתמודד איתם. שני הצדדים יכולים ללמוד המון אחד מהשני, ולהביא אותנו לרמה גבוהה יותר".

המרחק הרב מהבית מהווה אתגר מהותי עבור אנשים רבים, אך הופתעתי לגלות שזהו לא המצב אצל לוטננט ולי: "אני יכול להרגיש בבית בכל מקום, והתנדבתי לבוא לכאן. אני גם מאוד אוהב את תל אביב. ביני לבין החברים והמשפחה יש אהבה עזה, לכן זה לא משנה איפה אני נמצא על כדור הארץ, הקשר לא ינותק. בנוסף, אני משרת בחיל-האוויר הגרמני למעלה מ-20 שנה, אז אנחנו רגילים למרחק. כמובן שאני מתגעגע אליהם, וגם לנופים מסוימים במדינה שלי, אך גם פה אני בבית".