ממצאי דו"ח הביניים השני אודות תאונת מסוק "עטלף"
ביום רביעי, 9 בפברואר 2022, ח' באדר א' התשפ"ב, הוצגו ממצאי דו״ח הביניים השני של צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת מסוק ״עטלף״, למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על-ידי ראש הצוות, אל"ם ט׳. הדו"ח הוצג למשפחות השכולות ולטייסת ״מגיני המערב״ (193).
התאונה התרחשה ב-3 בינואר 2022, ב׳ בשבט תשפ״ב, במהלך טיסת אימונים מעל הים, בחזרה לבסיס חיל האוויר על שם עזר ויצמן ז״ל ברמת דוד. בתאונה נהרגו סא"ל ארז שחייני ז״ל ורס"ן חן פוגל ז״ל. מהתאונה ניצל סרן רון בירמן, קצין הסיור הימי.
מממצאי הביניים עולה כי הצוות תפעל אירוע חירום מורכב, במשך כשתי דקות עד לפגיעה במים. האירוע התרחש בשל כשל פנימי במנוע שמאל, שגרם בהמשך להידלקות אש ולחדירת עשן לתא הצוות. התפשטות האש גרמה לפגיעות גם במנוע ימין. כתוצאה מהיפגעות שני המנועים, המסוק הנמיך במהירות ופגע במים בעוצמה. עוצמת הפגיעה במים הותירה את הטייסים מחוסרי הכרה או תפקוד, ולא זוהו פעולות המעידות על ניסיון היחלצותם. ניתן לקבוע כי הטייסים טבעו.
מבדיקת מנוע המסוק על-ידי היצרן עולה כי הכשל הטכני במנוע שמאל נבע מקורוזיה חמה ברכיב פנימי, שהובילה ליצירת סדק התעייפות בלהב טורבינה במנוע, שהתפתח בטיסה וגרם לבסוף לאש שהתפתחה באופן חריג. יצוין כי המנוע נבדק לאחרונה על-ידי היצרן בשנת 2017, בהתאם לנהלים הקובעים כי נדרש לעשות זאת מדי 1650 שעות מנוע. מאז הביקורת האחרונה שעבר מנוע זה ועד לתאונה, חלפו פחות מ-1400 שעות.
בנוסף, לפני כשנה עבר המסוק ביקורת מקיפה בארץ ונמצא תקין. נדגיש שעל פי היצרן, כשל זה הינו הראשון מסוגו בעולם. הסיבה להיווצרות הקורוזיה החמה ברכיב הפנימי במנוע עודנה בבחינה. בדיקה ותיקון הרכיבים הפנימיים במנוע, נעשים רק על-ידי היצרן.
צוות הבדיקה מצא כי הלוחמים תפעלו את האירוע בקור רוח, בעבודת צוות רציפה, באבחנה מהירה ותוך ניסיונות תגובה לשינויים.
תפעול הצוות כלל את האבחון של התקלה, הפעלת מערכות כיבוי האש, ניתוק חלק מהמערכות החשמליות, על מנת למנוע את המשך חדירת העשן לתא הצוות והפעלת מערכות ציפה. עוד נמצא כי הטייסים לא כיבו את המנוע לפני הפעלת מיכלי כיבוי האש ובכך קטנה יעילות מערכות הכיבוי.
הצוות המשיך להטיס את המסוק עד לרגע הפגיעה במים, ובכך תרם להצלתו של סרן רון בירמן. המסוק התהפך שניות בודדות לאחר מכן. הצוות הפעיל את מערכות הציפה, אך מערכות אלו אינן מיועדות להתמודדות עם פגיעה בעוצמה שכזו ועל כן המצוף הימני התפוצץ. מכלול הזנב נשבר, הדלת של קצין הסיור הימי נפתחה והמסוק החל לשקוע.
רס"ן חן פוגל ז"ל
סא"ל ארז שחייני ז"ל
בתוך שמונה דקות מרגע איבוד הקשר עם המסוק, החלו פעולות חילוץ והצלה והוזנקו כוחות מחיל האוויר, חיל הים ומשטרת ישראל. בתנאי תאונה זו, לא ניתן היה להציל את הטייסים. סרן בירמן חולץ בחיים.
"לאחר דו״ח הביניים והממצאים שהוצגו למפקד חיל האוויר", אמר מפקד להק אוויר, תא״ל אמיר לזר, ״החליט מפקד חיל האוויר להחזיר את מערך העטלף לכשירות ולטיסה בצורה מדורגת, עם סט של פעולות אחזקה שיבטיחו חזרה בטוחה ונשלטת לטיסה״.
״אני רוצה להגיד למשפחות השכולות שחיל האוויר יעשה הכול כדי להגיע עד לפרט האחרון ולהבנה של מה שקרה, מדוע זה קרה ואיך דברים כאלה לא יקרו שוב. אנחנו מחבקים אותן בשעות הקשות האלה, נמשיך לחבק אותן ולעדכן אותן עם התפתחות החקירה״.
צה״ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן.