"בכל רגע נתון יש לפחות 'זיק' אחד בשמיים"

אחרי 10 שנים של פעילות מבצעית שוטפת, טייסת 161 מסכמת את הדרך שעברו וגם צופה לעתיד. אז מאיפה הגיע שמה, איך יש לה מורשת ארוכת שנים ומה צופן העתיד?

24.03.22
יעל פוקס, אתר חיל-האוויר

השבוע חגגה טייסת 161 (הנחש השחור) עשור של פעילות, בטקס מיוחד בבסיס פלמחים. אולי בהשוואה לטייסות אחרות היא נחשבת מעט צעירה, אבל זוהי הטייסת היחידה בחיל-האוויר שמפעילה כטמ"ם (כלי טייס מאוייש מרחוק) מסוג "זיק" (הרמס 450).

עבר והווה מתחברים

"אני זוכר שהתלבטנו איך לקרוא לטייסת החדשה", משחזר מפקדה הראשון של הטייסת, סא"ל שאול ירדני, "אני הצעתי שהיא תקרא 'הנחש השחור' על שם טייסת 161 שהפעילה מסוקי קרב מסוג 'צפע' ונסגרה שבע שנים קודם לכן". 

מדובר בצעד ממש פורץ דרך, כי זו הפעם הראשונה שהשתמשו בכינוי שכבר היה קיים בעבר, אבל סא"ל ירדני מספר: "היה לי ברור שזה מה שצריך לקרות. היום אני גאה לראות את 161 הצעירה חוגגת עשור, אך עם זאת נוצרת בליבה את עברה העשיר של טייסת אחרת". 

מעבר לכינוי, היה לו חשוב לשמר גם את ההיסטוריה, האנשים והאירועים: "לטייסת הקודמת היו הישגים רבים - בין היתר היא זו שחילצה את ישי אבירם, הטייס שהיה לצד רון ארד", הוא מספר, "אבל מעבר לכך, הטייסת הותירה אחריה כמה משפחות שכולות שהפכו לחלק בלתי נפרד מאיתנו, למרות שהגיעו בכלל מטייסת אחרת, ממערך שונה".

באופן כמעט סימבולי, אחד מיוצאי הטייסת הישנה הוא מפקד בסיס פלמים, בו "הנחש השחור" יושבת. תא"ל עומרי דור התחיל בעצמו כלוחם צוות-אוויר בטייסת ה'צפע'. "האווירה, ההישגיות ותחושת השייכות לנבחרת מנצחת מאפיינות את הטייסת גם היום", הוא משתף, "הטייסת היא 161, הפלטפורמה היא זיק, אבל הליבה היא האנשים - אנשי 'הנחש השחור'. משפחה לוחמת שפועלת מהלב".

"הזיק בעיקר אוסף מודיעין, אבל הוא גם מבצע משימות מסווגות שונות", מסביר מפקד הטייסת הנוכחי, סא"ל א'. היתרון הגדול של ה"זיק" הוא שמדובר בכלי-טיס זול ופשוט יחסית, ולכן הוא יכול לבצע משימות מסוכנות יותר ומשתתף כמעט בכל פעילות מבצעית. "אנחנו פועלים בכל גזרה אפשרית - בצפון ובדרום, ולא נחים לרגע - בכל רגע נתון יש לפחות זיק אחד בשמיים ששומר על גבולות המדינה". 

"משפחה לוחמת"

הטייסת היא לא רק מבצעית ולוחמת - ערך המשפחה והאחדות נמצא בראש מעייניה, ולכן המוטו שלה הוא "משפחה לוחמת". סגן ע', מפעיל פנים וקצין מודיעין בטייסת, מפרט: "אני חייל בודד ומרגיש שזו המשפחה הראשונה שלי. יש פה אווירה תומכת וחברית - דבר שאינו מובן מאליו בטייסת כזו גדולה. נהוג שכל המשפחות מגיעות להענקת דרגות, ומי שליווה אותי היה סגן מפקד הטייסת", הוא מוסיף, "הרגשתי שאני מוקף ביותר משפחה מכולם".

מפקד הטייסת מסכם ומגלה שבעשור הבא הם צפויים להשתדרג עוד יותר: "אני מעריך שבחגיגות ה-20 נמצא את עצמנו עם משימות דומות, אבל עם פלטפורמה חדשה. כבר עכשיו בונים גרסה חדשה ומשוכללת של ה"זיק", שייקרא "זיק אור" ויביא עימו יכולות חדשות לזירה. הטייסת תמשיך לפעול מסביב לשעון, ולהיות בית להמון אנשים איכותיים ואוהבים. אני גאה להיות חלק מהמשפחה".