12 שנה ל"אחים לאש" - בחזרה לרגעי האסון ששינה את מערך הכיבוי

כבר בשעות הראשונות של השריפה הכרמל, הוזנק מערך כיבוי האש של חיל האוויר לסייע במלחמה נגד הלהבות. מהרגע שהגיעו הכוחות לשטח - היה להם ברור שעם מקרה כזה הם עוד לא התמודדו. 2 מפקדים שפעלו בזירת האסון, מספקים הצצה מנקודת מבט אישית לאירוע שעיצב מחדש את פני מערך כבאות האש בצה"ל

25.12.22
אביטל פשחור ואודם כץ, מערכת את"צ

זה היה יום חמישי רגיל, ורס״ב א׳, מפקד ההדרכה של תחנת כיבוי האש בבסיס חיל האוויר ׳נבטים׳, בדיוק הגיע לדלת ביתו אחרי שבוע שגרתי, כשלפתע קיבל את שיחת הטלפון ששינתה לו את תוכניות סוף השבוע: "יש שריפה גדולה בכרמל, חייבים את כולם".

הוא אפילו לא הספיק לארוז תיק, ומיד יצא לחמישה ימים של לחימה בלהבות אש הרסניות, או במילים אחרות - מבצע ׳אחים לאש׳, שבעקבותיו, השתנה לגמרי מערך כיבוי האש של חיל האוויר.

"המערך מתחלק לשניים - לפני השריפה, ואחריה", מסביר רס"ב ג', שפיקד על תחנת כיבוי האש בבסיס ׳חצור׳ בזמן אסון הכרמל - השריפה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. ״אחריה, אפשר לומר בלב שלם שהבינו לחלוטין את חשיבות הכבאים שלנו".

האש בכרמל פרצה ביום חמישי, 2 בדצמבר 2010, ובערה במשך חמישה ימים ארוכים. "מהר מאוד היה ברור שזה עניין רציני", נזכר רס"ב א', "כבר לפנות ערב, הורה שר הביטחון על שליחת סיוע מהיר ורב ככל שניתן - וחיל האוויר נרתם לעזרה. חמישה כוחות כיבוי אש מבסיסים מרחבי הארץ נשלחו מיד צפונה".

"זה היה מחזה בלתי נשכח", מתאר רס"ב א', ״עוד מהדרך ראינו פטריית עשן גדולה, וכשהגענו לכרמל - כאילו נצבע כתום בוער. הבנו שאין פיקוד ברור לאירוע, אז התחלנו לעבוד לבד. התחלקנו לקבוצות, וכל אחת השתלטה על שטח והתחילה להילחם באש", ממשיך רס"ב א', "הסתערנו על כל מוקד שריפה שראינו".

לאחר לילה ארוך בו לחמו כוחות המערך של חיל האוויר באש, חשיבות שיתוף הפעולה בין הגופים היתה ברורה לכולם. "שאר כוחות המערך ראו את היעילות שלנו״, משתף רס"ב ג', ״ברגע שהם הבינו שגם אנחנו בשטח איתם, התחלנו לעבוד ביחד".

ביום השני של השריפה החליטו בחיל להקים חפ"ק אחוד, ולרכז את כל כוחות חיל האוויר - כך התחילו לחלק פקודות בצורה מסודרת ולשלוח את כוחות המערך למקומות המדויקים, ״ברגע שהתחלנו לשתף פעולה, זה שינה הכול", משתף רס"ב ג', שהיה חלק מהקמתו.

הצעד הזה יצר סדר קריטי באירוע כאוטי. "לכל צוות יש אופי ויתרונות משלו, דווקא השילוב הזה יצר עבודה טובה״, מספר רס"ב א', ״זה היה היתרון שלנו״.

"בעבר, לפני השריפה, לא הכירו אותנו", מספר רס"ב ג'. אך לאחר אסון הכרמל, החלו חיל האוויר וכוחות הכבאות וההצלה לשתף פעולה בצורה הדוקה. "היום אנחנו מתאמנים אצלם בשוטף ועובדים יחד", הוא ממשיך, "לוחמי האש שלנו מגיעים למרכז ההכשרה של כוחות הכבאות ועוברים שם תרגילים, השתלמויות וקורסים משותפים".

תרומת מערך כיבוי האש במהלך שריפת הכרמל הדגישה גם את הצורך בתגבור הציוד הזמין לכל התחנות שלהם. "עכשיו המחסנים שלנו מלאים - כל ציוד שאנחנו צריכים יש לנו, זה שדרג את האיכות שלנו כלוחמי אש בצורה משמעותית", מסביר רס"ב ג'.

יותר מהכול, אסון הכרמל הבהיר עבור המערך שכל לוחמי האש חייבים להיות מיומנים היטב תמיד, כך שבאירוע הגדול הבא, סדר הפעולות יהיה ברור לכולם כבר מההתחלה.

"בעקבות האסון הזה מערך כיבוי האש במדינה למד והפיק המון לקחים, אך יש מסר אחד שתמיד היה ברור לנו", מסכם רס"ב א' וקובע, "מכל מקום שהשאר בורחים, אנחנו נכנסים. ובכל רגע שיקראו לנו - אנחנו נגיע".