פיזיקה X קרבי - אלו הלוחמים הכי טכנולוגיים שתכירו

מבין עשרות הבוגרים והבוגרות שפיתחה תוכנית המצוינות בשנה, יש כמה שמחליטים להוביל בצורה אחרת. הם מורידים את הדרגות - ומתחילים מסלול לוחמה יחד עם טירונים. שמענו קצת על העשייה, הבחירות שקיבלו, ועל כל צעד שקידם אותם בדרך

27.11.22
ניצן בהר, מערכת את"צ

כולנו שמענו על מסלול תלפיות - חבורת גאונים וגאונות שבמשך 3 שנים לומדים כמה מהתחומים הכי מורכבים שאפשר להעלות על הדעת. הם מסיימים תואר, יוזמים פרויקטים ולומדים על מנהיגות, הכול כדי שבעתיד הלא רחוק יובילו את הצבא קדימה. אבל מה הקשר בין זה לבין שירות קרבי?  

מתוך 49 בוגרי התוכנית שסיימו החודש את מסלול תלפיות, הרוב המשיכו לתפקידי מודיעין וסייבר, אבל 5 בחרו בדרך שונה והתנדבו ללוחמה, ביניהם גם סגן ל' - שבדיוק התחיל את המסלול באגוז. "כשאתה בתוכנית, מדברים איתך על טכנולוגיה, ואתה רואה כמה דברים מדהימים הצבא שלנו עושה בכל יום וכמה צריך שם אנשים טובים. אבל מצד שני, תמיד היה בי את הרצון להיות לוחם", הוא משחזר, "כשהגיע הרגע לבחור לאיזו יחידה אני רוצה ללכת, היה לי ברור שזה יהיה לקומנדו".

במחשבה ראשונה נשמע שהשינוי היה שמיים וארץ, אבל ל' מעיד על כך שהדמיון גדול משציפה: "משהו בהרגלי החשיבה, בדפוסים שתלפיות מלמדת אותך- להיות הכי טוב במה שאתה עושה, אבל גם להיות מרוצה מהרמה שהגעת אליה. אלו הרגלים שכבר מוטמעים בי עמוק, ואני מרגיש איך באגוז זה פוגש אותי בכל פעם מחדש". 

המשך שירות בלוחמה אינו דבר חדש בקרב בוגרי התוכנית. "תמיד ידעתי שאהיה לוחם", כך מצהיר  סרן י', בוגר תלפיות, והיום מפקד המעבדה הטכנולוגית לאיתור מנהרות באוגדת עזה, תחת החט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה). "והבנתי שבתלפיות אני יכול לשלב בין השאיפה להיות קרבי לבין הזיקה למדעים". 

סגן ל', אגוז

סרן י' התחיל את שירותו הצבאי במסלול היוקרתי - 3 שנות הכשרה, שבמהלכן השלים תואר בפיזיקה עם מתמטיקה, וגם את בה"ד 1. 

בסוף המסלול כל קצין משתבץ ביחידה אחרת וממש מתחיל את הצבא שוב. "את הקבע שלי התחלתי ביחידת אגוז", הוא מספר, "הורדתי דרגות, לקחתי כומתת בקו"ם והצטרפתי למסלול ביחד עם טירונים שרק התגייסו. באגוז הייתי חי"רניק מהמניין. עשיתי הכשרה מלאה, והשתתפתי בכמה פעילויות בתעסוקה מבצעית - גם בצפון וגם באיו"ש. זה היה כיף חיים, אחרי שנים שישבתי ולמדתי לתואר בירושלים". 

אחרי שנה ו-3 חודשים באגוז יצא סרן י' להשלמה חילית בחי"ר, ממנה הגיע לפקד על מחלקת טירונים בגדוד 12 של גולני. "שם יישמתי את הדברים שלמדתי באגוז", הוא מדגיש, "אתה חייב לדעת להיות לוחם בשביל לפקד עליהם". 


סרן ', מ"מ בגולני

"אני רואה את התפקיד שלי כשילוב של שלושה דברים", מדגיש מפקד המעבדה, "קודם כל, הכישורים הטכנולוגיים בעולמות הפיזיקה והאלגוריתמיקה. הכובע השני הוא הפיקוד, כי בסוף אני אחראי על חיילים וקצינים. החלק האחרון הוא המבצעיות של השטח - כמפקד אני חייב לדבר את השפה, להבין את המשמעויות, לראות את השיקולים המבצעיים ולתכנן בעצם את כל העבודה שלנו - לא רק אל מול הניסיון הטכנולוגי, אלא גם מול הניסיון המבצעי". 

לפני כשנה הגיע סרן י' למעבדה הטכנולוגית לאיתור מנהרות באוגדת עזה: "אנחנו יושבים תחת היחידה ללוחמה תת-קרקע (הילת"ק), מטעם החט"ל, ומובילים את כל המאמץ הטכנולוגי לאיתור מנהרות בעזה". 


סרן י', מנהרות באוגדת עזה

"אנחנו מתעסקים המון בטכנולוגיה. מדובר בחיילים, קצינים ונגדים מוכשרים מאוד שמגיעים מתחום ההנדסה, ובעצם מעבירים את הפיזיקה לשטח. בשילוב עם יחידות מבצעיות שונות, אנחנו מוציאים לפועל פעילויות מבצעיות מתחת לפני השטח". 

לאחרונה, ב'עלות השחר', פעילותם קיבלה משמעות נוספת עם פיצוץ מנהרת טרור בדרום הרצועה. "עבדנו על זה הרבה זמן", נזכר סרן י', "ישבנו יחד במעבדה, והשמחה הייתה מאוד גדולה". 

וכשאני שואלת אותו ברמת הפרקטיקה - איך מאתרים מנהרה בעזה? "העניין הוא שצריך טכנולוגיה ברמה מאוד גבוהה שאפילו קשה לנסות לשלוף אותה פה בשיחה", מסביר סרן י', "אני חושב שזו התמצית בדיוק של מה שאנחנו לומדים, להיכנס לעומק הטכנולוגיות המורכבות שיש לצה"ל בשילוב עם הניסיון המבצעי והפיקודי - בעיניי זה השילוב המדויק".