בטייסת "עוף החול" כבר מבעירים את ה"ניצוץ"

17 שנים אחרי סגירתה, נפתחה מחדש טייסת 144 עם מטרה ברורה - להוביל את מהפכת "ענני סערה". שמענו ממפקד "עוף החול" על הכטמ"ם החדש שישנה סדרי עולם, ועל שיתוף הפעולה שיוסיף "ניצוץ" לכל פעילות מבצעית

19.03.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

מספר החיילים המצומצם בטייסת 144 (עוף החול), לא עוצר אותם מליישם את המהלך שעתיד לחולל מהפכה במערך הכטמ"ם - ולא רק בו. "זה הולך לשנות את פני המערכה, לא רק עבור חיל האוויר, אלא עבור הצבא כולו", מצהיר מפקד הטייסת, סא"ל ע'. 

הטייסת, שבעבר הייתה טייסת קרב, נפתחה מחדש באוגוסט האחרון כדי להוביל את מהפכת "ענני סערה". מטרתה, כך מסביר מפקד הטייסת, היא לאפשר לכלל הכוחות בצבא קבלת מודיעין רב, סגירת מעגלים מהירה, ואפקטיביות מבצעית: "היא תעשה זאת בעזרת קליטת הכטמ"ם הכי חדש בצה"ל - "הניצוץ"". 

אי אפשר לחשוף יותר מדי על היכולות המתקדמות של כלי הטיס החדש, אבל הוא שווה ערך ביכולותיו המודיעיניות ל-10 כטמ"מים שונים, ומאפשר דיוק יכולות מבצעיות גבוהות בעשרות מונים. 

"בשלב הזה, אנחנו שואלים את כל השאלות כדי להבין איך לממש את הפוטנציאל שיש לנו במלואו, ולהיות כמה צעדים לפני האויב", אומר סא"ל ע', "אחת השאלות שעמדה במרכז היא איך משתפרים כל הזמן - כאשר שדה הקרב משתנה כל הזמן? הבנו שצריך לחפש את מה שיעזור לנו לייצר היתוך מידע מהיר".

מתוך השאלה הזאת, הבינו שנדרשים רב-זרועיות ושיתוף פעולה עם כל המערכים. "הגענו למסקנה שכדי לנצל את מלוא היכולות שהטייסת מציעה - צריך לשנות דברים", מעיד סא"ל ע',  "אם רוצים שהמודיעין יגיע לכולם, צריך להביא את כולם - כך לא רק אנשי החיל "יהנו" מהיכולות החדשות".

העבודה הרב-זרועית מבורכת, אבל גם מעלה שאלה גדולה - איך ינהלו את השתלבות הטייסת בגזרות השונות, שלא מכירות לעומק את חיל האוויר, בצורה נכונה ומבלי שזה יפגע בפעילות השוטפת? הרי זאת תהיה הפעם הראשונה בה מי שמפעיל את הכלי, לא בהכרח יהיה מי שמשתמש בו - מהלך שמעולם לא נראה במערך הכטמ"ם לפני כן.

"הפתרון שהוחלט הוא למנות בכל אוגדה שתפעל איתנו מנהל שיהיה אחראי על התפעול", מפרט מפקד הטייסת, "אנחנו בתקופה של בחינה וחיפוש תשובות לשאלות ביחד. ערכנו גם כנס חשיפה משותף ממש לאחרונה, ואפילו ההכנה אליו עזרה לנו להגיע לתובנות חדשות", הוא משתף בחיוך. 

"אנחנו מתקדמים ומתפתחים כל הזמן, וזה מביא תובנות חדשות, לדוגמה - בעוד כחודש ייכנס סימולטור חדש, ובהמשך יתקיים תראו"ג שיבחן את היעילות ואת העבודה עם "הניצוץ"", מכריז סא"ל ע', "אנחנו עושים הכול כדי להבין את אופי השימוש בכטמ"ם ולייעל בצורה הטובה ביותר את כלל המערכות".

"הדבר הבטוח שיקרה", הוא מסכם, "זה שהדרך בה אנחנו צורכים מודיעין תשתנה באופן מהותי - לא תמיד יש הזדמנויות להוביל מהלך פורץ דרך. זה אתגר מדהים וזכות גדולה שקיבלנו, ונעבוד קשה כדי שזה יהיה הכי טוב שאפשר. אנחנו כבר מצפים שהניצוצות יזהרו בשמיים".