"קלטתי שאם לא הייתי מגלה את זה, זה עלול היה לעלות בחיי אדם"

למערך הטכני מקום קריטי בסדר היום של כלל כלי הטיס במערכה האווירית. דוגמה טובה לכך התרחשה בתרגיל "אגרוף המחץ", שהתקיים בחודש המלחמה האחרון, גילה רב"ט ליאב תקלה נדירה שהייתה עלולה לסכן חיים, והוכיח את חשיבותו של המערך - פעם נוספת

06.07.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

"לפי השמועות, זאת הפעם השלישית שזה קרה בעולם, והפעם הראשונה בארץ שמתרחשת תקלה כזאת", כך מתאר רב"ט ליאב, טכנאי דרג א' בטייסת 113 שבבסיס רמון, את מה שקרה במאי האחרון, "לכן זה כל-כך מיוחד שלמרות שאני בתפקיד רק שמונה חודשים - עליתי על זה".

רב"ט ליאב התחיל מסלול שוחרות בתיכון, המשיך ללימודי י"ג-י"ד, וקיבל הסמכת מהנדס, כך שהיה לו ברור שהוא עתיד לשרת במערך הטכני של חיל האוויר. אבל ליום בו יעלה על התקלה שתציל חיי אדם - שום דבר לא הכין אותו.

כחלק מהתרגיל הצה"לי "אגרוף המחץ" שנערך בחודש המלחמה האחרון, היה עליו לבדוק מסוק אפאצ'י שחזר מגיחה ארוכה. "יש סדרה של בדיקות שעושים בין גיחות", הוא מתאר, "ביצעתי את הבדיקה הראשונה, והכול היה תקין. אחרי שהצוותים חוזרים מהגיחה הקצרה, יש בדיקה נוספת שהטכנאים נדרשים לבצע". 

הבדיקה מתחילה כרגיל, כשפתאום רב"ט ליאב מבחין במשהו חריג - אחד הזיזים שמחזיקים את הלהבים נראה לו קצת מוזר: "בהנחיות, על פי הספר, כתוב לבדוק את הרכיב לשלמות, ובפועל הוא היה שלם. אבל עדיין חשדתי, אז ניסיתי להניע את שני הזיזים - צד ימין היה תקין, אבל צד שמאל זז".

"בתור טכנאים, יש על הכתפיים שלנו המון אחריות, ולא פעם זה יכול להיות מלחיץ", הוא משתף, "הבדיקה נעשית כשהמנוע דולק והטייסים מחכים בפנים, בייחוד כשהיא אמורה להיות קצרה".

"מיד קראתי לראש הצוות שלנו, וגילינו יחד שהתנודה של הזיז גבוהה יחסית למגבלה שלו. ניסינו להדק ולתקן אותו, ופתאום הכול התרסק ונשבר. היינו בהלם - זה אומר שהוא היה שבור מבפנים".

באותו הרגע, הם עצרו הכול. "קלטתי שאם לא הייתי מגלה את זה, זה עלול היה לעלות בחיי אדם", הוא משחזר. מיד לאחר מכן, השביתו את הטייסת למשך שבוע וחצי כדי לבדוק כל מסוק ומסוק ולוודא בצורה יסודית ומקיפה את בטיחות כלל הכלים.

"שבוע לאחר הגילוי, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ועוד כ-30 קצינים הגיעו לטייסת", מספר רב"ט ליאב בעיניים נוצצות, "הסברתי לו מה עשיתי, הוא הסתכל לי בעיניים, חייך ולחץ לי את היד, זה היה ממש מרגש".

"זה לא נתפס כמה כוח יש לטכנאי המסוקים בידיים - הצלתי חיים. זה לא משהו שקורה בכל יום", הוא אומר בקול נרגש, "אני מאושר על הזכות לשרת במערך שנותן למסוקים ולמטוסים את הכנפיים, ובלעדיו אי אפשר להמריא".