זה מה שקרה בדקות בין זיהוי הכטב"ם ליירוט מעל שמי עזה

שיתוף פעולה הדוק בין מערך הבקרה האווירית והגנ"א הוביל ליירוט המוצלח של הכטב"ם מעל שמי עזה, עוד לפני שהספיק להתקרב לשטחנו. אז מה קרה שם ברגעים שבין זיהוי האיום ועד הסרתו? שמענו מהצוותים שתפעלו הכול מאחורי הקלעים

21.08.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

ביב"א (יחידת בקרה אווירית) 509 שבדרום הארץ יושבים צוותי הבקרה, ובראשם מטרה אחת - להגן על שמי הארץ, כשהם יודעים שרגע אחד של חוסר ריכוז, עלול לעלות ביוקר. כך קרה בדיוק אתמול, כשלפתע הבחינו בקרי האוויר בזיהוי חריג - כלי טיס בלתי מאויש מתחיל להמריא מעל שמי עזה. לא חולפות יותר מדקות ספורות, ואותו הכלי שהיה עלול להוות איום ממשי, מיורט על ידי מערך ההגנ"א.

 

אבל בואו נחזור להתחלה. למערך הבקרה האווירית שתי משימות ברורות: הראשונה היא ניהול המרחב האווירי במדינה - שנמנה בין השמיים הסואנים בעולם. השנייה היא הגנה מפני כל ניסיון פלישה או תקיפה אווירי, כך שכל הפעילויות של זרוע האוויר מלוות על ידי אנשי היב"א.

"בשעות הבוקר הבנו שיש איום באמצעות מכ"מים וסנסורים שונים", מעיד סרן (מיל') ע', בקר שזיהה את הכטב"ם, "תפקידנו להפוך מידע מודיעיני למטרות ולמשימות, וכך עשינו - אחרי שזיהינו שזה באמת כלי עוין, סימנו אותו כמטרה, והורדנו הוראה להפעיל את הכוחות של זרוע האוויר. בין רגע - כולם היו על הרגליים". מרגע המראתו, כאמור, עקבו מערכות זרוע האוויר אחר מסלולו, ולכן לא היווה איום על תושבי עוטף עזה.

בנקודה זאת מוקפצת לחמ"ל גם סגן נ', בקרית אוויר ביב"א: "הייתי בכוננות, בקר האוויר והמש"קית במשמרת הזניקו אותי יחד עם שאר הכוננים. התיישבנו בעמדות הרלוונטיות לנו והתחלנו לעבוד - כל אחד מתקשר עם גורמים שאחראים על המעטפת המבצעית והעשייה, מעדכן אותם, ויחד מסיקים מסקנות ומדייקים את הפעולות בהן רוצים לנקוט".

כחלק מהתחום שלה, היא שוחחה עם גורמים בקריה שישקפו למפקד זרוע האוויר, אלוף תומר בר, את המתרחש כי באירועים כאלה - הוא מוריד את המשימה. מהר מאוד הוא הורה לנטרל את הכלי. 

על אף שהאירוע חריג וסמכות רבה מוטלת על כתפי הנפשות הפועלות, זה לא ניכר כלפי חוץ. "כמובן שיש מתח ותחושת אחריות גדולה, אבל המשימה בראש", מעידה סגן נ', "אין לחץ או פאניקה, להפך - כמעט אפשר לשמוע את הריכוז והדיוק הבלתי מתפשרים". 

במקביל לחמ"ל, רס"ן דנה, מפקדת הסוללה שיירטה את הכטב"ם, מקבלת את הדיווח וממהרת למכלול המבצעי. "בעזרת תא השליטה הצלחנו לקבל את כל הנתונים הנדרשים", היא מספרת, ״מסרנו מידע זה לזה, דייקנו את המטרה וקיבלנו את ההוראה לפתוח באש. את הסוף אתם כבר יודעים - האיום הוסר".

הכול קרה תוך דקות בודדות, וכנראה שהזמן שנדרש לכם לקרוא את הכתבה הזאת, מקביל לזמן תפעול כלל האירוע, שהסתיים בהצלחה בזכות שיתוף הפעולה, הערנות, קור הרוח והדיוק המופתי.

"אנחנו רואים את האויב משתפר ובהתאם לכך מרחיבים את מערכות הנשק והיכולות שלנו", מסכמת מפקדת הסוללה, "זו הרגשה מדהימה - לדעת שאנחנו הגנו על אזרחי המדינה. נמשיך לעשות זאת כדי להבטיח הגנה אווירית על שמי ישראל".